×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
تأثیر خوب روزه گرفتن بر افرادی که کبد چرب دارند


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: روزه داري يکي از روش‎هاي خوب و موثر در درمان بيماري‌هاي گوارشي به خصوص کبد چرب و سوء هاضمه است که افراد مبتلا به اين بيماري از اين موضوع به سادگي عبور نکنند.

دکتر کاترين بهزاد روز چهارشنبه افزود: با توجه به اينکه در ايام ماه مباک رمضان قرار داريم و بسياري از هموطنان ما مبادرت به روزه گرفتن مي کنند ، لازم است به چند نکته در مورد تاثيرات روزه داري بر بيماري هاي دستگاه گوارش توجه کنند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي بابل با اشاره به بيماريهاي مختلفي که در حيطه بيماري هاي گوارشي قرار دارند و تاثير روزه داري بر هر کدام متفاوت است؛ بيان داشت: افراد مبتلا به کبد چرب منعي براي روزه گرفتن ندارند و مي توانند روزه بگيرند و از آنجائيکه درمان اصلي کبد چرب کاهش وزن مي باشد، در صورتي که اين افراد بعد از افطار از مصرف تنقلات شيرين و غذاهاي پرکالري اجتناب و سعي کنند ضمن روزه گرفتن بر کاهش وزن مبادرت ورزند، تاثير مفيدي بر درمان آنها خواهد داشت.

وي افزود: دسته اي از مبتلايان به کبد چرب همزمان بيماري ديابت نيز دارند و داروهاي کاهنده قند خون مصرف مي کنند که اين دسته از افراد لازم است با پزشک معالج در مورد روزه گرفتن مشورت کنند.

فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکي بابل گفت: بيماراني که علائم سوء هاضمه مانند احساس پري ، تورم و اتساع شکم بعد از مصرف غذا و سيري زودرس دارند ، به طور معمول روزه داري را براحتي تحمل مي کنند لذا روزه گرفتن در بسياري از آنها سبب تخفيف و کاهش علائم سوء هاضمه مي شود.

مبتلايان به زخم معده يا اثني عشر روزه نگيرند
فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مبتلايان به زخم هاي معده يا اثني عشر ، در صورتيکه فرم شديد و فعال بيماري را داشته باشند، به خصوص افرادي که سابقه عوارضي مثل خونريزي از زخم دارند بايد از روزه گرفتن اجتناب کنند، زيرا گرسنگي طولاني مي تواند سبب تشديد و وخامت اين دسته از بيماري ها شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي بابل اظهار داشت: افرادي که به فرم هاي خفيف و درمان شده زخم ها ي گوارشي مبتلا بوده اند فقط در صورت تاييد پزشک معالج مي توانند روزه بگيرند.

وي گفت: در گروه بيماري هاي التهابي روده ( کرون و کوليت السروز) اگر بيماري در فاز فعال باشد و علائم گوارشي مانند اسهال ، درد شکم و خونريزي وجود داشته باشد، روزه گرفتن توصيه نمي شود ، به خصوص افرادي که به فرم شديد بيماري مبتلا هستند و از داروهاي تضعيف کننده سيستم ايمني استفاده مي کنند و افرادي که فرم خفيف بيماري التهابي روده را دارند و در حال حاضر به طور کامل بدون علامت هستند بعد از مشورت با پزشک مي توانند روزه بگيرند به شرط اينکه داروها را قطع نکنند.

وي با اشاره به اينکه افراد مبتلا به سندرم روده تحريک پذير در صورت رعايت نکات بهداشتي مربوط به تغذيه در حين روزه داري، قادر به روزه گرفتن هستند؛ گفت: در صورت تشديد علايم بيماري در اثر روزه داري سريع بايد به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم روزه نگيرند.

دکتر بهزاد افزود: در مبتلايان به سيروز و نارسايي کبدي روزه داري مي تواند سبب تشديد علائم و وخامت حال بيمار شود و اين افراد بايد از روزه گرفتن اجتناب کنند .
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي بابل بيان کرد: بيماران داراي هپاتيت B يا C مزمن و يا ساير بيماري هاي کبدي که بيماري کنترل شده دارند و علائم نارسايي کبد درآنها وجود ندارد ضمن مشورت و تائيد پزشک با مصرف داروهاي مجاز به روزه گرفتن هستند./ایرنا

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false