×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
جزئیات تجارت ایران با کشورهای اوراسیا


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ تجارت ایران با کشورهای اوراسیا بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸در سال ۱۳۹۵ به حداکثر به ۲٫۴ میلیارد دلار رسید.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان  وضعیت تجارت و ظرفیت‌های همکاری اقتصادی دو جانبه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا آمده است که حجم تجارت جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸، حداقل ۱٫۰۸ (سال ۱۳۹۴) و حداکثر ۲٫۴ (سال ۱۳۹۵) میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با حجم کل تجارت کشور طی سال های فوق سهم اندکی (حدود ۲ درصد) را دارا است. 

در سال ۱۳۹۸ حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا حدود ۲٫۱۲ میلیارد دلار بوده که پایین تر از سطح ۱۳۹۵ است که به نظر می رسد یکی از دلایل آن عدم وجود موافقنامه بازرگانی و دیپلماسی تجاری مشخص میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده است. 

جدول تجارت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اوراسیا طی سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ 

ماخذ: راهنمای جامعه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، معاونت بین الملل اتاق بازرگانی ایران ۱۳۹۸

صادرات ایران به روسیه در سال ۱۳۹۴ به ارزش ۱۷۳ میلیون دلار و واردات ایران از روسیه ۵۱۷ میلیون بوده که در سال ۱۳۹۸ صادرات ایران به روسیه به ۴۵۷ میلیون دلار و واردات ایران از روسیه به ۱۱۵۸ میلیون دلار افزایش یافته است. 

در سال ۱۳۹۸ صادرات ایران به قزاقستان ۱۲۷ میلیون دلار و واردات ایران از این کشور ۱۰۵ میلیون دلار بوده است. 

در سال ۱۳۹۸ همچنین ارزش صادرات ایران به ارمنستان ۱۲۹ میلیون دلار و ارزش واردات ایران از این کشور ۴۰ میلیون دلار بوده است. 

صادرات ایران به قرقیزستان در سال ۱۳۹۸ به ارزش ۶۵ میلیون دلار و واردات ایران از قرقیزستان فقط ۱۱ میلیون دلار بوده است. 

کمترین حجم تجارت ایران در سال ۱۳۹۸ در بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بلاروس بوده که در این سال صادرات ایران به بلاروس فقط ۱۲ میلیون دلار و واردات ایران از بلاروس ۱۴ میلیون دلار بوده است. منبع :فارس/mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false