×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
هوش بدون پشتکار موفقیتی ندارد.  از سری تجربیات استاد محمد زیودار چهره ماندگار آموزش ابتدایی استانی

مروری به زندگی بزرگان علم و ادب ایران و جهان نشان می دهد که همه آن ها با پشتکار و صبر و پایداری و تحمل سختی ها به موفقیت های بزرگی نائل آمده اند. این روزها اکثر پدر و مادرها به دنبال پروررش فرزندانی باهوش هستند. اما باید بدانیم برای موفق شدن هوش به تنهایی کافی نیست؛ به عبارت دیگر هوش بدون پشتکارِ کافی موفقیتی را در پی نخواهد آورد. در این جا توجه خوانندگان و اولیای محترم را به نکاتی قابل توجه جلب می نمایم:

۱ – بازی، قصه و نقاشی را از قلم نیندازید: بازی برای بچه ها فقط یک سرگرمی نیست، قصه و نقاشی هم همینطور هستند. در واقع بچه ها در عالم بازی، قصه و نقاشی زندگی را تجربه می کنند. موقعی که کودکتان بزرگتر شد و با همسالانش وارد بازی شد، او را تشویق کنید که تا لحظه آخر امیدش را از دست ندهد و تلاش کند. برای او قصه هایی بخوانید که شخصیت هایش اهل تلاش و پشتکار هستند.

۲- او را از لای پر قو بیرون بیاورید و از توجه بیش از حد به او بپرهیزید: کودکتان را برای فردایش تربیت کنید نه برای امروز، پس همه چیز را به راحتی در اختیارش قرار ندهید و اجازه بدهید که او برای به دست آوردن بعضی چیزها زحمت دست دراز کردن و برداشتن را متحمل بشود. در حد توانش به او وظایفی را محول کنید تا مزه موفقیت در اثر تلاش و کوشش را بچشد و در حین انجام آن کارها خودتان مراقبش باشید. برای مثال بخشی از پول تو جیبی او را محول کنید به اینکه او هر شب سر ساعت کیسه زباله را بیرون ببرد و در حین این کار خودتان هم همراه او باشید.

۳- او را به کارهایی که در آنها استعداد و علاقه ندارد مجبور نکنید: احساس اجبار به انجام یک کار روحیه تلاش گری کودکان را کمرنگ می کند، مخصوصا اگر موفقیتی را کسب نکنند باعث دل سردی ونا امیدی و یاس و سرخوردگی در آنها می شود. پس استعداد ها و علایق آنها را بشناسید و پشتکار آنها را در همان زمینه بیشتر تقویت کنید.

۴- به تلاش و پشتکار او بیشتر از موفقیتش اهمیت بدهید تا متوجه شود به تلاش برای رسیدن به موفقیت توجه می دهید: به هر حال شکست هم بخشی از زندگی است. ممکن است کودک شما در زمین فوتبال از حریف شکست بخورد، اما شما به خاطر تلاش و پشتکاری که او در تمام ساعت بازی از خود نشان داد او را تحسین کنید. به او بگویید که برای شما بیش از نمره و یا هر موفقیت دیگری این مسئله مهم است که او در هر کاری تمام تلاشش را بکند و به نا امیدی اجازه ندهد که مانع از تلاش و کوشش او بشود.

۵ -کودک باید بپذیرد شکست مقدمه پیروزی است و هیچ کسی نیست بدون شکست و تحمل سختی ها به موفقیت های بزرگی نائل شود و متوجه شود اگر تلاش وکوشش نکند استعدادش هم بارور نمی شود وموفقیتی کسب نخواهدکرد.
۶ – درهمان کودکی با واگذاری بخشی از کار او را تلاشگر و مسئولیت پذیر پرورش دهید./ انتهای پیام

از سری تجربیات استاد محمد زیودار چهره ماندگار آموزش ابتدایی کشوری

false
true
false
false
  1. robati

    سلام و درود به استاد زیودار عزیز بسیار زیبا و ارزنده بود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false