×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
‍ ‍ لزوم نظارت و کنترل بیشتر بر دلالان و واسطه های شیر: محمد حق گو دانش آموخته رشته دامپزشکی

‍ ‍
در مورد شیر، محصولات لبنی و فواید آن، سخن بسیار گفته شده است، شیر در کشورهای در حال توسعه یک عنصر کلیدی جهت بهبود تغذیه است. تنها به یک جمله در مورد خاصیت و اهمیت شیر بسنده می کنم و آن اینکه شیر می تواند به تنهایی غذای دو سال اول زندگی انسان باشد.
کیفیت شیر بستگی به دام زنده، بهداشت دام و پروسه انتقال شیر به کارخانه شیر دارد که در استان ما از طریق نیروهای بخش خصوصی دامپزشکی که به عنوان ناظران فنی شیر در جایگاه های جمع آوری شیر با انجام آزمایشات ابتدایی مانند تست الکل، استفاده از دانسیمتر و ارائه نکات بهداشتی به دامدار در خصوص نحوه شیر دوشی و نگهداری شیر انجام می گیرد، دارد.

همانطوری که می دانید شیر از طریق جایگاه های جمع آوری شیر به کارخانه شیر و یا مراکز ماست بندی در سطح شهر منتقل می شود و سپس به دست مردم می رسد و در حال حاضر شیر با نرخ مصوب ۲۲۰۰۰ ریال از دامدار توسط مراکز جمع آوری شیر خریداری می شود و این مبلغ ناچیز که تنها برآورده کننده نهاده های دامی چون کنتسانتره و علوفه می باشد به دست دامدار می رسد و سود چند ده میلیونی در طول ماه نصیب این مراکز می شود که شیر را به کارخانه یا مراکز ماست بندی می رسانند!

متاسفانه چند سالی است رشد قارچ گونه مراکز ماست بندی را در هر کوچه ای از شهر شاهد هستیم، درست است از این طریق محصولات لبنی با قیمت کمتری نسبت به کارخانجات شیر به دست مردم می رسد، اما باید گفت با چه کیفیتی!!! متاسفانه مردم این شهر با داشتن رگ و ریشه سنتی و عشایری بازار خوبی برای این مراکز شده است. اما آیا بر این مراکز ماست بندی کنترل و نظارتی صورت می گیرد؟ مجوزهای لازم را دارند؟ شیر پاستوریزه می شود؟ در صورتی که خطر بیماری های مشترک چون تب مالت، تب کیو، سل و بیماری یون وجود دارد.

ماست بندی ها در یک رقابت ناسالم پول شیر را نقدا و با قیمت بیشتری نسبت به کارخانه شیر به مراکز جمع آوری شیر پرداخت می کنند. از طرفی قیمت شیر یک لیتری در کارخانه شیر پگاه لرستان که ۹۰۰ گرم بوده با چربی ۳.۲ درصد برای مصرف کننده ۵۴۰۰۰ ریال می باشد! آیا این سود چند صد درصدی بابت فرآیند پاستوریزاسیون معقول است؟

متاسفانه در این پروسه مبلغ بسیار ناچیزی عاید دامداران به عنوان تولید کنندگان شده و شیر و فرآورده های شیری با مبلغ بسیار بالایی به مصرف کننده می رسد و در این وسط سود سرشاری نصیب واسطه های شیر می گردد.

لذا ضرورت دارد ارگان های ذیربط مانند سازمان جهاد کشاورزی، اداره دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، ستاد بهبود شیر استان، دانشگاهها به عنوان متولیان آموزش، ستاد تنظیم بازار و بازرگانی، تعزیرات حکومتی و صدا و سیما در این مورد بابت سلامت جامعه و تعیین نرخ شیر نظارت نموده و پاسخگو باشند./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. robati

    عالی بود دکتر

  2. میثم گرگاب سپه وندی

    بسیار عااالی دکتر جان . ولی ای کاش اداره دام پزشکی نظارت بیشتر روی این قصیه داشته باشه ویا جهاد کشاورزی .قیمتی ک از دامدار خریداری میشه پول خرید کنتسانتره وعلوفه نمیشه. این وسط فقط دلالشون یا همون مرکز جمع اوری سودشو به جیب میزنه

  3. میثم گرگاب سپه وندی

    بسیار عااالی دکتر جان . ولی ای کاش اداره دام پزشکی نظارت بیشتر روی این قصیه داشته باشه ویا جهاد کشاورزی برای کمک علوفه .قیمتی ک از دامدار خریداری میشه پول خرید کنتسانتره وعلوفه نمیشه. این وسط فقط دلالشون یا همون مرکز جمع اوری سودشو به جیب میزنه

  4. میثم گرگاب سپه وندی

    بسیار عااالی دکتر جان . ولی ای کاش اداره دام پزشکی نظارت بیشتر روی این قصیه داشته باشه ویا جهاد کشاورزی برای کمک علوفه .قیمتی ک از دامدار خریداری میشه پول خرید کنتسانتره وعلوفه نمیشه. این وسط فقط دلالشون یا همون مرکز جمع اوری سودشو به جیب میزنه..

  5. بهار

    در تمام محصولات تولیدی خاصه دامداری و کشاورزی مافیا وجود داشته و داره.اونه که قیمت ها رو در فصل و زمان خاصش مشخص میکنه.قیمت گذاری شیر با سازمان جهاد کشاورزی نیست.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false