×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
آوارگی کارگران شرکت نفت لرستان


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ وزارت نفت در روزهای پایانی دولت به شرکت نفت منطقه لرستان نامه زده است تا تعدادی از کارگران مربوط به جایگاه‌های سابق سی‌ان‌ی شرکت نفت لرستان را به اجبار به استان هرمزگان منتقل کند. این در حالی است که در شرایط فعلی این انتقال برای کارگران مقدور نبوده و وزارت نفت عملا با این تصمیم این کارگران را آواره خواهد کرد.

انتقال اجباری تعدادی از کارگران شرکت نفت لرستان به استان هرمزگان موضوعی است که از سال گذشته مطرح شده و با وجود تعویق در اجرای دستور وزارتخانه طی سال ۹۹ در این زمینه، گویا با توجه به اصرار وزیر نفت این موضوع قرار است در تیر ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود.
ماجرا از این قرار است که در پی واگذاری جایگاه‌های سی ان جی به بخش خصوص در طول سالیان گذشته، کارگرانی که برای شرکت نفت در این جایگاه‌ها کار می‌کردند به واسطه نوع واگذاری که آنجا گرفت از این جایگاه‌ها اخراج شده و در اختیار شرکت نفت قرار گرفتند.
شرکت نفت منطقه لرستان نیز مدتی این کارگران را به صورت موقت در مناطق و حوزه‌های مختلف بکارگیری کرد، اما نهایتا اعلام شد که ظرفیت شرکت نفت لرستان جوابگوی بکارگیری این افراد نیست و باید به مناطق دیگر منتقل شوند.
این در حالی بود که کارگران از ابتدا برای منطقه لرستان بکارگیری شده بودند و شرایط انتقال به مناطق دیگر را نداشتند.
بر همین اساس حوالی مهر ماه سال گذشته بود که وزارت نفت دستور داد کارگران مورد نظر به استان هرمزگان انتقال داده شده و در شرکت نفت این استان بکارگیری شوند.
در پی اعلام انتشار نامه وزارتخانه در این خصوص شاهد اعتراض و انتقاد کارگران بودیم؛ بسیاری از آنها این اقدام وزارتخانه را اجحاف در حق خود دانسته و می‌گفتند با توجه به میزان حقوق و دستمزدی که می‌گیرند به هیچ عنوان امکان مهاجرت اجباری به هرمزگان را ندارند چراکه مجبور هستند هزینه سنگین رهن و اجاره مسکن و خرید لوازم خانگی را متحمل شوند که به توجه به شرایط مالی خود هرگز امکان این کار را ندارند.
نهایتا اوایل آبان سال گذشته استانداری هرمزگان نیز به ماجرای انتقال کارگران لرستانی به شرکت نفت این استان واکنش نشان داد و خواستار استفاده از نیروهای بیکار بومی در شرکت نفت این استان شد. نهایتا با توجه به فشارها و انتقاداتی که آن زمان شاهد بودیم نهایتا انتقال اجباری کارگران به هرمزگان در آن مقطع منتفی شد.
اما حال با گذشت چندین ماه بار دیگر بر اساس مستندات موجود که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته است، مدیران ارشد وزارت نفت در روزهای پایانی عمر این دولت بار دیگر تصمیم به انتقال اجباری کارگران مورد نظر از لرستان به هرمزگان گرفته‌اند و در این راستا برای حل مشکل اسکان و معیشت آنها هیچگونه تدبیری در نظر ندارند.
بر این اساس طبق نامه‌ای که اواسط اردیبهشت از سوی وزارت‌ نفت به شرکت نفت منطقه لرستان ارسال شده است، بنا به دستور معاون منابع انسانی وزارت نفت ۲۲ نفر از کارگران سابق جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی در لرستان به همراه تعدادی دیگر از کارگران استان‌های خوزستان و یزد باید تا اواسط تیر ماه به شرکت نفت معرفی شوند.
این انتقال اجباری در صورتی در روزهای پایانی دولت بار دیگر از سوی وزارت نفت مطرح شده است که هیچکدام از این کارگران از تصمیم اخذ شده رضایت نداشته و آن را ظلم به خود می‌دانند. از طرفی انتقاد جدی که به وزارت نفت وارد است این بوده که در یکی دو سال اخیر اگر به جای لج بازی برای انتقال این کارگران به هرمزگان بر روی توسعه ظرفیت‌های موجود در شرکت نفت لرستان تاکید می‌کرد، الان نه تنها نیاز به انتقال اجباری کارگران و به وجود آوردن نارضایتی موجود نبود، بلکه می‌توانست زمینه اشتغال را برای افراد دیگری نیز فراهم آورد.
در همین راستا نماینده کارگران مورد نظر در شرکت نفت لرستان به خبرنگار فارس گفت: همانگونه که قبلا هم گفته بودیم ما در ‌شرایط موجود امکان مهاجرت به استانی مانند هرمزگان که فاصله بسیار زیادی با محل زندگی ما دارد را نداریم.
وی افزود: متاسفانه در تصمیمات وزارتخانه کوچکترین توجهی به نظر و نیاز و شرایط کارگران نشده است.
نماینده کارگران جایگاه‌های سابق سی‌ان‌جی شرکت نفت لرستان بیان کرد: انتظار و درخواست عاجزانه ما از مسوولان وزارت نفت و مسوولان استان لرستان این است که به فکر حل مشکلات ما باشند. امیدواریم متولیان امر توجه کنند که در این شرایط سخت معیشتی بدون کار و حقوق نمی‌توان زندگی کرد.
وی گفت: اگر وزارت نفت بر تصمیم فعلی خود ثابت بماند ما دو حالت پیش رو داریم؛ یا اینکه به هرمزگان برویم و از خانواده دور بمانیم و تمام حقوق خود را صرف هزینه اقامت و گذران زندگی در منطقه‌ای بدور از خانواده‌ کنیم و یا قید کار در شرکت نفت را بزنیم و در این شرایط سخت اقتصادی وارد منجلاب بیکاری شویم و به نوعی ناامید از زندگی کردن شویم.
در هر حال انتظار می‌رود مسوولان ارشد وزارت نفت و در راس آن وزیر نفت به جای اخذ چنین تصمیمی، راهکاری بهتر برای بکارگیری این نیروها در شرایط و مکان مناسب داشته باشند تا هم مجموعه شرکت نفت از حضور آنها به نحو احسن بهره‌مند شود و هم زندگی این کارگران آسیب جدی نبیند.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false