×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اختصاص ۲۶ میلیارد تومان اوراق برای ساماندهی محوطه «فلک الافلاک»

استاندار لرستان از اختصاص ۲۶ میلیارد تومان اوراق برای ساماندهی محوطه قلعه تاریخی «فلک الافلاک» خبر داد.

به گزارش پژواک لرستان، سید موسی خادمی با اشاره به موضوع ساماندهی حریم قلعه تاریخی فلک الافلاک، بیان داشت: در شش ماه دوم ۹۷ حدود ۲۸ میلیارد تومان پول نقد به سپاه در این رابطه پرداخت شد و بعدها به دلیل مشکلاتی که در بخش مالی به وجود آمد این اعتبارات تبدیل به اوراق دو ساله شد.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه سپاه اعلام کرد که ما اوراق نمی‌خواهیم، عنوان کرد: در این راستا با رایزنی‌های صورت گرفته موفق شدیم که سپاه را متقاعد کنیم که اوراق را به همراه سود آن از ما تحویل بگیرند.

استاندار لرستان با بیان اینکه خوشبختانه طی دو ماه اخیر نیز ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق اوراق در این زمینه به سپاه پرداخت کردیم، افزود: همچنین طی روزهای اخیر نیز ۲۶ میلیارد تومان اوراق دیگر به ما در این رابطه تخصیص داده شد که این میزان را تا آخر شهریور ماه به سپاه پرداخت کنیم.

خادمی با بیان اینکه سپاه اعلام کرده که به دلیل اینکه به ما اوراق پرداخت کرده‌اید کار تخلیه محوطه قلعه عقب می‌افتد، گفت: تخلیه و پرداخت اعتبار قطعی شده اما ممکن بوده که زمان تخلیه با توافق طرفین تغییر پیدا کند.

بنابراین گزارش، قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false