×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
استیضاح یا استعفای روحانی؛ دولبه یک تیغ

موضوع استعفا یا استیضاح رئیس‌جمهور طی روزهای گذشته به قدری در فضای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شد که ربیعی سخنگوی دولت را در آستانه سفر روحانی به آسیا مجبور کرد در این باره توضیح دهد: «به هیچ عنوان بحث استعفای رئیس‌جمهور مطرح نیست.» همزمان با ناآرامی‌ها و اعتراضات بنزینی در برخی نقاط کشور، عده‌ای از اصولگرایان موضوع استیضاح رئیس‌جمهور را مطرح کردند. حتی برخی از نمایندگان مجلس از تهیه و تدوین طرح استیضاح روحانی در جلسه عصر روز یکشنبه ۲۶ آبان با چند محور از جمله «سخنان تفرقه‌انگیز، اجرا نکردن سیاست اقتصاد مقاومتی و بی‌کفایتی در مدیریت اجرایی کشور» خبر دادند.

در این میان برخی نمایندگان اصولگرا هم با پیگیری استیضاح دو وزیر نفت و آموزش و پرورش، تمایل داشتند که دولت روحانی از حد نصاب بیفتد و از این طریق با روحانی تسویه‌حساب سیاسی کنند. حتی ذوالنوری نماینده قم در مجلس وظیفه خود را به زیر کشیدن روحانی از ریاست‌جمهوری خوانده بود. درحالی‌که تندروهای اصولگرا با طرح چنین پیشنهادهایی نیم نگاهی به جلب نظر آرای مردم ناراضی از وضعیت موجود برای انتخابات پیش روی مجلس دارند، برخی دیگر از اصولگرایان، ماندن روحانی بر مسند مدیریت اجرایی کشور را تحمیل هزینه به نظام دانستند.

علیرضا پناهیان، منبری اصولگرا و نایب‌رئیس پیشین قرارگاه عمار در توییتی با اشاره به انتخابات پیش رو نوشت: «‌استیضاح رئیس‌جمهور کار مجلسی که اکثرا طرفدار دولتند نیست. این مجلس نه می‌تواند بر دولت نظارت کند و نه جلوی عملکرد غلط دولت را بگیرد. برای استیضاح به یک مجلس مستقل و قدرتمند نیاز است. آن‌گاه دیگر لازم نیست دو سال دیگر شاهد رنج مردم و بحران‌های آمریکایی-سعودی در کشور باشیم.» در چنین شرایطی با وجود آنکه در اردوگاه اصولگرایان موضوع استیضاح رئیس‌جمهور به‌دلیل آن چه ناکارآمدی و عدم کفایت خوانده می‌شود، مطرح می‌شد، از جناح اصلاح‌طلبان که در انتخابات سال ۹۶ مردم را به شرکت در انتخابات و رای دادن به روحانی ترغیب کرده بودند، زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم استعفای رئیس‌جمهور با توجه به شکاف در بدنه حاکمیت شنیده شد. اردیبهشت ماه گذشته سعید حجاریان پیشنهاد استعفای روحانی را مطرح کرده بود اما با بروز ناآرامی‌های بنزینی در سراسر کشور، عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی با اشاره به بالا گرفتن سطح تنش‌های سیاسی به بررسی راهکار‌های خروج از این وضعیت پرداخت و نهایتا به این نتیجه رسید راه درست برای خروج از بحران موجود، برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری است. موضوعی که برخلاف انتظار از همان اول به مذاق اصولگرایان خوش نیامد و جناح اصولگرا به شدت از پیشنهاد استعفای روحانی ابراز نگرانی کرد.

در همین راستا بلافاصله موضع‌گیری‌ها در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب علیه این ایده افزایش یافت. تا جایی که روزنامه کیهان در واکنش به پیشنهاد عبدی نوشت: «درحالی‌که کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش و ثبات دارد، اما طیف متبوع عبدی، همان‌گونه که در دولت دوم خاتمی مامور بودند شعار خروج از حاکمیت و استعفای خاتمی را سر دهند، اکنون نیز به تبعیت از نقشه مشترک آمریکا برای ایران و عراق و لبنان، مامورند خواستار استعفای رئیس دولت شوند.» در این میان کاربران فضای مجازی با ساخت هشتگ استعفای رئیس‌جمهور نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان دادند. اغلب کاربران اصولگرای شبکه‌های اجتماعی نوشتند که روحانی باید بماند و پاسخگوی عملکردش باشد. در عین حال برخی از کاربران استعفای روحانی را در قالب پروژه براندازی دانستند و برخی دیگر نوشتند که پیشنهاد استعفای روحانی نوعی فرار به جلوی اصلاح‌طلبان برای نپذیرفتن مسوولیت وضع به اعتقاد آن‌ها فاجعه‌بار موجود در آستانه انتخابات است. برخی دیگر هم نوشتند : «استعفای روحانی می‌تواند کشور را با یک تلاطم ساختاری روبه‌رو کند. یک ناآرامی سیاسی که ناآرامی اجتماعی را به دنبال خواهد داشت!» یکی از کاربران هم نوشت: «هدف اصلی اصلاح‌طلبان درباره استعفای روحانی امتیازگیری از حاکمیت در جهت مذاکره با آمریکا یا فشار بر شورای نگهبان در جهت تایید صلاحیت‌هاست.» در چنین شرایطی کمی بعدتر عبدی در گفت‌وگویی اعلام کرد که برخی وزرای دولت نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با ادامه این حد از تنش، دیگر کاری نمی‌شود کرد.» او گفت: «شنیده‌ام که معاون اول رئیس‌جمهور هم، کم‌‌وبیش به چنین فکری رسیده است.» هرچند ربیعی سخنگوی دولت از قول معاون اول رئیس‌جمهور و نیز وزرای کابینه دوازدهم هر گونه موافقت با استعفای رئیس‌جمهور را تکذیب کرد اما در بدنه اصلاح‌طلبان هم عده‌ای با این پیشنهاد به شدت مخالفت کرده و استعفای روحانی را بازی در زمین اقتدارگرایان دانستند. رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات در توییتی نوشت: «درست است که از روحانی ناراحتیم و به او انتقاد داریم و حتی بعضی از رای به ا

و پشیمانیم، اما این دلیل همراهی ما با اقتدارگرایان حاکم بر دولت موازی پنهان نمی‌شود، اتفاقا زاویه ما با روحانی به دلیل سکوت و گاه همراهی او با آن اردوگاه و تخلف از وعده مقابله با آنان است.» یکی از کاربران هم با اشاره به طرح اصولگرایان و پیشنهاد اصلاح‌طلبان نوشت: «ماهیت و نتیجه استیضاح یا استعفا تفاوت چندانی ندارد و این پیشنهادها نتیجه‌ای جز تشدید تنش‌های داخلی، آشفته شدن اوضاع کشور و دست برتر یافتن طرف‌های خارجی در مواجهه با ایران نخواهد داشت.» این در حالی است که در نماز جمعه هفته‌ای که گذشت برخی از نمازگزاران با شعار «تورم، گرانی، جواب بده روحانی» نسبت به افزایش قیمت‌ها پس از اصلاح قیمت بنزین اعتراض کردند./دنیای اقتصاد

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false