×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اظهارات وزیرخارجه ژاپن در مورد روابط با ایران


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ وزیر امور خارجه ژاپن که قرار است طی چند روز آینده به ایران سفر کند، در آستانه این سفر اظهار داشت ژاپن در موقعیتی است که با بهره گیری از دوستی دیرینه و سنتی خود با ایران می‌تواند با صراحت با این کشور تبادل نظر کند.

بر اساس گزارش الشرق الاوسط، قرار است وزیر امور خارجه ژاپن از فردا (یکشنبه)، سفر خود به چند کشور خاورمیانه از جمله ایران را ابتدا با سفر به کشور مصر آغاز کند.

وزیر امور خارجه ژاپن در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به سؤالی درباره بهترین راه برای پیشبرد روند بازسازی سوریه و دست‌یابی به راه‌حل سیاسی دراین کشور گفت: «سوریه هم یک مسئله اصلی دیگر در این درگیری بلندمدت در خاورمیانه است. دمشق در قرون وسطی مرکز منطقه خاورمیانه به شمار می‌رفت؛ اما دمشق و خود سوریه هم‌اکنون به طور کامل تغییر کرده‌اند».

توشیمیتسو موتگی ادامه داد: «با آغاز بهار عربی در سال ۲۰۱۱، بحران سوریه اکنون وارد یازدهمین سال خود شده است. با وجود عدم بهبود وضعیت انسانی در سوریه و عدم حصول پیشرفت در روند سیاسی، من در خصوص وضعیت کنونی و کم‌رنگ‌شدن تحرکات برای حل‌وفصل این وضعیت احساس نگرانی می‌کنم».

موتگی اضافه کرد: «در راستای سعی مجدد برای تلاش‌های دیپلماتیک مبتنی بر گفت‌و‌گو و همکاری، در جریان سفر خود به خاورمیانه با کشورهای عربی صراحتا تبادل نظر خواهم کرد و راه‌های بهبود وضعیت سوریه و در نتیجه ثبات تمام منطقه را مورد بحث و بررسی قرار خواهم داد».

وزیر امور خارجه ژاپن در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سؤالی درباره نقش ایران و ژاپن گفت: «ژاپن در موقعیتی است که با بهره گیری از دوستی دیرینه و سنتی خود با ایران می‌تواند با صراحت با ایران تبادل نظر کند».

توشیمیتسو موتگی ادامه داد، به عنوان مثال، هنگامی که «شینزو آبه» نخست وزیر سابق ژاپن در جریان تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به ایران سفر کرد، مستقیماً از رهبر جمهوری اسلامی خواست تا تنش ها را کاهش دهند و اوضاع را تثبیت کنند. از آن زمان، ارتباطات متقابل در سطح سران و وزرای خارجه ادامه دارد و از زمانی که من پست خود را به عنوان وزیر خارجه بر عهده گرفتم، ۶ مکالمه مستقیم با وزیر امور خارجه ایران داشته‌ام.

وی در بخش پایانی اظهاراتش گفت ژاپن قصد دارد با کشورهای مرتبط از جمله عربستان سعودی و ایران همکاری محکمی داشته باشد تا بتواند با استفاده از موقعیت منحصر‌به‌فرد و ویژه خود در کاهش تنش‌ها و ایجاد ثبات در خاورمیانه فعالانه مشارکت کند.

روز سه‌شنبه هفته جاری نیز سفارت جمهوری‌ اسلامی ایران در توکیو در صفحه توئیترش با اشاره به سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران اعلام کرد: «سفر جناب آقای موتگی وزیر امور خارجه ژاپن در آینده نزدیک به تهران، در آستانه تشکیل دولت جدید می‌تواند فصل نوینی برای تعمیق و گسترش روابط دوجانبه گشوده و مشورت‌های نزدیک فیمابین در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، موجبات تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور را فراهم کند».

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در اظهاراتی به سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: «این سفر چند ماهی است که در دستورکار است و به محض این‌که جزئیات آن نهایی شود اطلاع رسانی خواهد شد». 

رسانه‌های ژاپنی نیز پیش از این اعلام کرده بودند که وزیر خارجه ژاپن قصد دارد اواسط مردادماه برای دیدار با مقام‌های دولت آیت‌الله رئیسی و تأکید بر تمایل توکیو برای تقویت روابط دوستانه با جمهوری اسلامی، به تهران سفر کند./mr/ فارس

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false