×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اولین پیوند هر دو دست در جهان در یک فرد مبتلا به اسکلرودرمی


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ یک مرد بریتانیایی پس از انجام پیوند دو دست حال پس از سال‌ها دوباره می‌تواند کارهای ساده‌ای مانندنوازش سگش را انجام دهد و دوباره به شغل خود که به دلیل ابتلا به بیماری قادر به انجام آن نبود، بازگردد.
به نقل از اسکای، “استیون گالاگر”(Steven Gallagher) مرد ۴۸ ساله انگلیسی است که این عمل پیوند را انجام داده است و حال گالاگر پنج ماه بعد از عمل، اکنون می‌تواند کارهایی مانند نوازش کردن سگش، باز کردن شیر آب و پر کردن یک لیوان آب را به راحتی انجام دهد. او اکنون امیدوار است که بتواند مجددا به کار خود بازگردد.

استیون گالاگر که دستانش به دلیل ابتلا به یک بیماری نادر  به نام “اسکلرودرمی” غیرقابل استفاده مانده بود، پس از پیوندی که گمان می‌رود اولین پیوند دو دست در جهان به خاطر ابتلا به بیماری اسکلرودرمی باشد، جان تازه‌ای گرفت.

استیون گالاگر ۴۸ ساله، پس از اینکه حدود ۱۳ سال پیش دچار یک سری بثورات غیرعادی شد به اسکلرودرمی(یک بیماری خود ایمنی که باعث ایجاد زخم در پوست و اندام‌های داخلی می‌شود)، مبتلا شد.

بیماری اسکلرودرمی(Scleroderma) نوعی بیماری نادر و پیشرونده روماتیسمی است که پوست بیماران ضخیم، سفت و خشک شده و گاه در انتهای اندام‌ها زخم ایجاد می‌شود. تجمع کلاژن و سایر فیبرها در این بیماری، پوست صورت و اندام‌ها، مفاصل دست و پا، ریه، کلیه و دستگاه گوارش به خصوص مری را گرفتار و فرد را ناتوان می‌کند.

در طول این بیماری نواحی از بدن این فرد از جمله بینی، دهان و دست‌هایش تحت تاثیر قرار گرفته بودند و حدود هفت سال پیش، انگشت‌هایش شروع به پیچ‌خوردن کردند تا اینکه در حالت مشت شده قرار گرفتند که این امر باعث شد این فرد از درد وحشتناکی رنج ببرد.

زمانی که کارشناسان ایده پیوند دو دست را پیشنهاد کردند، گالاگر که پدر سه فرزند نیز است ابتدا این ایده را رد کرد، اما پس از آن تصمیم گرفت با وجود خطرات، آن را انجام دهد.

آقای گالاگر اهل روستای درگهورن در ایرشر شمالی، باید پیش از انجام عمل پیوند، تحت ارزیابی روانشناختی قرار می‌گرفت تا اطمینان حاصل شود که برای پیوند آماده است.

او سپس در اواسط دسامبر ۲۰۲۱ پس از پیدا شدن یک فرد اهداکننده مناسب تحت عمل ۱۲ ساعته قرار گرفت. تیم پیوند دست در بیمارستان آموزشی لیدز که این جراحی را انجام داد، گفتند این اولین بار در جهان است که از پیوند دست برای جایگزینی دست‌هایی که به‌طور قطعی تحت تاثیر اسکلرودرمی قرار گرفته‌اند، استفاده می‌شود.

آقای گالاگر گفت: بعد از عمل از خواب بیدار شدم و این کاملا سورئال بود زیرا قبل از آن دست‌هایم را داشتم و بعد از آن که از عمل بیدار شدم دست‌هایی سالم داشتم، بنابراین هرگز دست‌هایم را از دست ندادم. این دست‌ها شگفت‌انگیز هستند، همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاده است. از لحظه‌ای که از عمل بیدار شدم، می‌توانستم آنها را حرکت دهم.

او افزود: این به من روح تازه‌ای بخشیده است. من هنوز در شرایط سخت هستم، اما هر هفته همه چیز با فیزیوتراپی بهتر می شود. درد چیز بزرگی است. درد قبل از عمل وحشتناک بود، اما اکنون اصلا دردی ندارم.

آقای گالاگر پس از عمل حدود چهار هفته را در بیمارستان لیدز گذراند و به طور منظم برای فیزیوتراپی به بیمارستان مراجعه می‌کند. با گذشت بیش از پنج ماه از عمل، وضعیت او رو به بهبود است و اگرچه او نمی‌تواند کارهایی مانند بستن دکمه را که به تمرکز بالایی نیاز دارند، انجام دهد اما می‌تواند کارهایی مانند نوازش سگش، باز کردن شیر آب و پر کردن یک لیوان آب را انجام دهد.

این مرد ۴۸ ساله در حوزه کاشی کاری پشت بام(roof tiler) فعالیت می‌کرد و به عنوان دستیار مدیر قراردادها انتخاب شده بود اما به دلیل شرایطش مجبور به کنار گذاشتن کارش شده بود.

او اکنون امیدوار است زمانی که دستانش به اندازه کافی بهبود یافتند به نوعی به کار بازگردد.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false