×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ایران وارد جنگ اوکراین می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ آنچه میان روسیه و اوکراین می‌گذرد، بدون شک کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد به‌ویژه کشورهای نزدیک به این دو کشور درگیر جنگ با یکدیگر! ایران از جمله کشورهایی است که از مداخله آشکار و غیرآشکار خودداری کرد و دو کشور را به پایان جنگ و تعامل برای حل مشکلات فراخواند. نتایج نظرسنجی اخیر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نشان می‌دهد ۶/۷۱ درصد از پرسش‌شوندگان تهرانی پیگیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه هستند. ۲/۵۴ درصد پاسخگویان نگران تأثیرپذیری اقتصاد داخلی ایران در سایه این جنگ هستند و ۹/۴۹ درصد جنگ را بر مذاکرات ایران و ۴+ ۱ مؤثر دانسته‌اند. پس از ماه‌‌ها تمرکز نیروهای روسیه پیرامون شهرهای اوکراین به ویژه در شرق و شمال این کشور، ارتش روسیه بامداد پنجشنبه پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ خورشیدی حمله همه جانبه‌ای را به اوکراین انجام داد. این حمله در اغلب کشورهای مختلف جهان و منطقه خاورمیانه از جمله در ایران در دو سطح جامعه مدنی و دولت واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت. با توجه به اهمیت این موضوع، گروه نظرسنجی ایرنا، به ارزیابی دیدگاه شهروندان تهرانی اقدام کرده و نظرات آنان را درباره تبعات جنگ در اوکراین جویا شده است. ‌جامعه آماری این پژوهش را افراد بالای ۱۸ سال ساکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تشکیل داده و از ۵۷۵ نفر نمونه آماری این نظرسنجی، ۵/۴۸ درصد را مردان و ۵/۵۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. اغلب پاسخگویان (۳۱درصد) در گروه سنی ۳۶ تا ۴۵ سال قرار داشته و بیشتر پرسش‌شوندگان این نظرسنجی (۹/۳۶درصر) دارای تحصیلات دیپلم بوده‌اند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۷/۱۷ درصد از پاسخ دهندگان احتمال می‌دهند که ایران نیز وارد درگیری روسیه و اوکراین خواهد شد و ۹/۵۷ درصد افراد این فرضیه را منتفی می‌دانند. ۳/۲۴ درصد افراد درباره این پرسش، نظری نداشتند از شهروندان تهرانی پرسیده شد که «این جنگ تا چه حد می‌تواند بر مذاکرات لغو تحریم‌ها تاثیرگذار باشد؟» ۹/۴۹ درصد پاسخگویان جنگ اوکراین و روسیه را بر مذاکرات مؤثر دانسته (جمع گزینه‌های تاحدی، زیاد و خیلی‌زیاد) ‌و ۲/۲۷ درصد افراد این بحران را بر توافق ایران و ۱+۴بی‌تاثیر خوانده‌اند (‌جمع گزینه‌های اصلا، خیلی کم و کم). همچنین در پرسش دیگری نظر شهروندان تهرانی درباره میزان تاثیرگذاری جنگ اوکراین و روسیه بر اوضاع اقتصادی ایران پرسیده شد که ۲/۵۴ درصد پاسخگویان نگران تأثیرپذیری اقتصاد داخلی ایران در سایه این جنگ هستند (جمع گزینه‌های تاحدی، زیاد و خیلی زیاد) ‌و ۸/۲۹ درصد پاسخگویان این بحران را بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر دانسته‌اند (‌جمع گزینه‌های اصلا، خیلی‌کم و کم). نظر سنجی خبرگزاری دولت از تهرانی‌ها : ایران وارد جنگ اوکراین می‌شود؟ / این جنگ تاثیری بر مذاکرات وین داشت؟ از دیگر یافته‌های این پژوهش می‌توان به این امر اشاره کرد که ۶/۷۱ درصد از پرسش‌شوندگان تهرانی پیگیر اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه هستند (جمع گزینه‌های تاحدی، زیاد و خیلی زیاد) و ۲۸ درصد نیز به میزان کم یا خیلی کم آن را دنبال می‌کنند. همچنین ۸/۳۹ درصد از پاسخگویان این نظرسنجی ابراز داشته‌اند که اولویت آنها در پیگیری اخبار مربوط به جنگ اوکراین و روسیه، رسانه‌ملی بوده است. فضای مجازی با ۴/۳۴ درصد، رسانه‌های خارجی با ۱/۱۵ درصد، خبرگزاری‌های داخلی با ۹/۶ درصد و روزنامه‌ها با ۸/۳درصد در رده‌های بعدی پاسخگویان قرار داشته است. این نظرسنجی در روزهای ۸ و ۹ اسفند ماه در سطح شهر تهران به صورت تلفنی انجام شد.

ایران وارد گود اختلاف نشد
رای ایران در سازمان ملل درباره محکومیت حمله روسیه به اوکراین ممتنع بود. عصرایران نوشت: هر چند رأی ممتنع ایران به قطعنامۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه «تجاوز» روسیه به اوکراین، برای مخالفان این حمله راضی‌کننده نیست اما نباید فراموش کرد که با توجه به توصیف این حمله به عنوان «عملیات ویژه» در صدا و سیما در روزهای اول و تماس تلفنی ابراهیم رئیسی با ولادیمیر پوتین «برای آگاهی از تحولات» و نه «حمایت از توقف جنگ» یا اعلام آمادگی برای میانجی‌گری، همین که رأی مخالف داده نشد، قابل توجه است. بجز خود روسیه که طبعاً رأی مخالف داد (و قطعنامۀ شورای امنیت را هم با توجه به حق وتو و همین رأی مخالف، قفل کرد) و بلاروس که عملا پیرو مطلق مسکوست (و پوتین، اوکراین را دارد تنبیه می‌کند چون مثل بلاروس نیست) تنها سه کشور سوریه، کرۀ شمالی و اریتره رأی مخالف دادند یعنی روسیه را متجاوز نشناختند.

توصیه احمدی‌نژاد به پوتین!
اما در هر حال احمدی‌نژاد از هر فرصتی برای خودنمایی بهره می‌برد و تا امروز بارها درباره حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان داده است. روز گذشته با شرکت در نشست دانش آموختگان مدرسه مدیریت ایرانی، گفت: «این تجاوز نشان داد که اگر اروپا به مسیر منطقی حقوقی، انسانی و نظم عقلانی برنگردد، سرنوشت بسیار تلخی می‌تواند در انتظار آنها باشد و شرایط جبران ناپذیری به وجود ‌آید.» وی یادآور شد: «من از آقای پوتین می‌خواهم که هر چه زودتر به جنگ و تجاوز خاتمه دهد و مانع از آن شود که نام او در عداد جنایتکاران بزرگ تاریخ ثبت شود و مورد لعن و نفرین تاریخی مردم جهان قرار گیرد.» او تصریح کرده است: «ملت ایران، حضور و مقاومت حماسی آنان را ارج می‌نهد و برای پیروزی آنها در برابر متجاوزان دعا می‌کند و از خدا می‌خواهد که جاه‌طلبان را از ادامه سیاست‌های توسعه طلبانه باز داشته و با پایان یافتن جنگ، جریان شیرین زندگی را بین همه مردمان جهان و از جمله دو ملت بزرگ اوکراین و روسیه، هرچه بیشتر جاری سازد. یکبار دیگر مقاومت ملت، رئیس‌جمهور زلنسکی و سایر مقامات دلسوز اوکراین را تعظیم می‌کنم و دوستی و دعای ملت ایران را به یکایک آنان ابلاغ می‌نمایم.»آرمان ملی

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false