×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
با اقدامات نسنجیده وحدت ملی را تضعیف نکنید: یادداشتی از مصطفی رباطی در پاسخ به توهین بهاره رهنما به قوم اصیل لر

در حالی که مشکلات اقتصادی،تحریم های ظالمانه استکبارجهانی و سقوط بی رویه ارزش پول ملی در کنار گرانی های روزانه اجناس و کالا نَفَس خیلی از مردم به خصوص طبقه متوسط و محروم جامعه را به شماره انداخته است،هرازچند گاهی شاهد توهین به اقوام ایرانی به ویژه قوم لرهستیم.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها آحاد جامعه و خواص از هر طیف و جناح و حرفه را به همدلی و اتحاد برای گذار از این “پیچ تاریخی” فراخوانده ومی خوانند و به طور قطع ویقین این اقدام ناشایست وهنجارشکنانه وحدت وانسجام ملی را خدشه دار خواهد کرد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی در بندهای مختلف به صراحت تنوع قومی ،زبانی و مذهبی را درکشور به رسمیت شناخته است، با این وجود برخی افراد و یا جریان ها که متاسفانه درساختار نهادهای رسمی کشورنیز رخنه کرده اند،با اقدامات نسنجیده باعث آزار و دلخوری قومیت ها می شوند.

مرور رفتارها وهتاکی ها درسال های اخیر بیانگر آن است که وقوع این حوادث آزاردهنده اتفاقی نیست و قطعا اتاق فکر و جریانی پشت این قضایاست.

انتشاروسیع جُک های تمسخرآمیز در خصوص قوم صد در صد شیعه و وطن پرست لر،توهین های پی درپی به قوم لر درسریال ها و برنامه های تلویزیونی نظیر”ستارخان”و”سرزمین کهن”،جلوگیری از اشتغال نیروی کارمناطق لرنشین دراستان های برخوردار(به بهانه نزدیک بودن مناطق لرنشین به جبهه جنگ بیشتر کارخانه و صنایع به استان های برخوردار داده شد)،سانسورحساب شده لرها در آثار سینمایی وتلویزیونی دفاع مقدسی،چاپ کتاب “ضرب المثل های ایرانی”و توهین وقیحانه و آشکار نویسنده به لرها درجای جای این کتاب و…و توهین خانم بازیگر به قوم نجیب لر در برنامه “شام ایرانی”تنها نمونه هایی از اقدامات این جریان پلید بر ضد یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی در سال های اخیر است.

حالا خانم بازیگر با توصیه اطرافیان عذرخواهی کرده ولی او یک قطعه این پازل است؛درتولید وتهیه وسپس انتشار یک برنامه تلویزیونی تعداد زیادی دست اندرکارهستند؛از قرار معلوم تهیه کننده برنامه “شام ایرانی” که مسئولیت اصلی برنامه بر عهده اوست”سعیدابوطالب” مستندساز ونماینده سابق مجلس است که می بایست علاوه برخانم رهنما توبیخ و مورد شماتت قرار گیرد.

متاسفانه تاکنون هیچ یک از هتاکان به قوم لر تنبیه وبازخواست نشده اند؛نمونه آن نویسنده کتاب موهن”ضرب المثل های ایرانی” است؛به دنبال انتقاد نمایندگان مناطق لرنشین در پی انتشار کتاب مزبور، مدیر انتشارات ضمن عذرخواهی از قوم لر قول داد که کتاب را از بازارجمع آوری و مجوز چاپ آن را باطل کند،بعد از مدتی که غائله خوابید نه تنها این کتاب از کتابفروشی ها جمع آوری نشد بلکه ناشر دوباره اقدام به فروش آن در پایگاه های معتبر اینترنتی کرد.

به نظر می رسد برای جلوگیری از تکرار این نوع توهین های تفرقه افکنانه ،نمایندگان مجلس به ویژه وکلای استان های لرنشین کشورباید قانونی وضع کنند که ضمن ممنوع کردن توهین به اقوام ایرانی ، برای فرد یا رسانه هتاک هم مجازات درخور وبازدارنده ای درنظر گرفته تا مانع از تکرار این قبیل بی حرمتی ها در جامعه شود.

هم اکنون طیف وسیعی از جامعه در بیش از ۱۴ استان لرنشین کشورازهتاکی اخیر خانم رهنما ناراحت هستند،مسئولان مربوطه باید ضمن برخورد شدید با افراد یا جریان های هنجارشکن،از تکرار این موارد که وحدت وانسجام ملی را تضعیف می کند،جلوگیری کنند.

با این حال که بیشتر ذخایر ومنابع رو زمینی وزیر زمینی کشوردرمناطق لرنشین استخراج وبرداشت می شود،سهم مردم لر از این همه منابع، فقر،فلاکت وبی کاری و مشکلات عدیده است که قشرجوان در این مناطق با آن دست وپنجه نرم می کنند.

مضاف برآن، این مردم در دهه های اخیر همه نوع کوتاهی ها ،اجحاف و محرومیت ها را تحمل کرده اند،توهین های پی درپی سال های اخیربه این قوم نجیب و شریف،درکنار مشکلات فراوان اقتصادی،آنها را به شدت رنجور و عصبانی کرده است.

بودجه عمرانی استانی مثل لرستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۲۷ میلیارد تومان یعنی کم تر از بودجه برخی نهادهای فرهنگی با چند ده نفر کارمند است؛شایسته نیست مردمی که ازلحاظ اقتصادی درفقر و فلاکت هستند بیش از این آزرده شوند؛بدون شک تداوم این بی حرمتی ها به نارضایتی های اجتماعی و به تبع آن سیاسی دامن خواهد زد./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false