×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بصیر کوشکی: نگاهی اجمالی به کارکردهای اندیشه ی مهدویت


اعتقاد به منجی در همه ی ادیان الهی و حتی غیر الهی وجود داشته و دارد. در تاریخ روایی ملت ها (افسانه ها و اسطوره ها )، آغاز زندگی انسان ها با دوره ای طلایی می باشد، دوره ای که از رنج، بیماری، پیری و … خبری نیست و همه چیز آرمانی و ایده آل است. معمولا این دوره با خطا و به عبارتی دیگر گناهی از سوی حاکمان و … به پایان می رسد و زندگی وارد دوره ی جدیدی می گردد.

پایان تاریخ نیز دارای چشم اندازی ایده آل و آرمانی است، اعتقاد به منجی آخرالزمان و اقداماتی که وی انجام خواهد داد در راستای ایجاد مدینه ی فاضله می باشد.

یکی از مهمترین کارکردهای اندیشه ی مهدویت، گفتمان بین ادیان مختلف است زیرا با اعتقاد به منجی آخرالزمان، عمده ی ادیان، آینده ی انسان ها و جوامع را مطلوب و آرمانی ترسیم کرده اند و با محور اعتقاد به منجی آخرالزمان می توان نوعی همفکری و همیاری در بین ادیان ایجاد نمود .

پیروان ادیان الهی با اعتقاد به این منجی آخرالزمان می توانند با هم گفتگو نموده و صدای همدیگر را بشنوند با این گفتمان بین پیروان ادیان مختلف، همگرایی بین جوامع جهانی بویژه در بین پیروان ادیان الهی شکل می گیرد .

از دیگر کارکردهای مهدویت، ساختن جامعه بر اساس آموزه های دینی می باشد، زیرا اعتقاد به منجی آخرالزمان، ترسیم مدینه ی فاضله بر پایه های آموزه های الهی است از همین طریق می توان بر اخلاق بعنوان محور و معیار جوامع تاکید نمود و انسان ها را بسوی رعایت فرامین اخلاقی در ادیان الهی فراخواند.

اعتقاد به منجی آخرالزمان، باعث پویایی و نشاط جامعه می گردد. زیرا مسئولیت انسان ها را افزایش داده و این انسان منتظر است که هر لحظه خود را برای ایفای نقش در شکل گیری مدینه ی آرمانی آماده می نماید، انسان منتظر را بایستی همانند سربازی در پادگان تصور کرد که هر لحظه، آمادگی خود را افزایش می دهد و منتظر است تا فرمانده بیاید و …

انتظار عاملی فکری و روحی است که تعهد ایجاد می نماید و پویا و حرکت آفرین می باشد. عدالتی که در آخرالزمان، تحقق می یابد موتور محرکه ی این حرکت و پویایی است.

علاوه بر این ها، اندیشه ی مهدویت جهت تاریخ و زندگی جامعه را بسوی تحقق عدالت الهی ترسیم می نماید و باعث افزایش امید در زندگی انسان ها می شود .

همان طوری که آغاز زندگی انسان ها دوره ای طلایی و آرمانی است اعقتاد به منجی آخرالزمان برای پایان زندگی انسان ها، مدینه ای فاضله ترسیم می نماید که در این مدینه عدالت الهی بوسیله ی منجی آخرالزمان موعود، اجرایی و عملی می گردد. همگرایی جوامع و گفتمان با محوریت منجی آخرالزمان، تاکید بر رعایت فرامین اخلاقی ادیان الهی، خودسازی، آمادگی انسان ها و افزایش مسئولیت آنها در همه ی ابعاد، پویایی، افزایش امید، حرکت خطی تاریخ بسوی مدینه ی فاضله و تحقق عدالت الهی از مهمترین کارکردهای اندیشه ی مهدویت می باشند .

تبدیل اندیشه ی مهدویت همه ی ادیان الهی به گفتمان اجتماعی و فرهنگی، می تواند در همصدایی و همگرایی مردم جهان، موثر، مفید و راهگشاه باشد.

مهدویت، ارتباط انسان منتظر با آینده است، آینده ای روشن، آینده ای عادل، آینده ای پر از امید و نشاط، آینده ای با مدینه ی فاضله./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false