×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
بهترین راه کاهش خطرات احتمالی امواج تلفن همراه چیست؟


پایگاه خبری پژواک لرستان/ هنگام صحبت کردن با تلفن همراه، توصیه می شود که از هندزفری یا بلوتوث استفاده کنید تا در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار نگیرید. حال این سؤال ایجاد می شود که در مورد ارتباط از طریق بلوتوث نیز که نوعی ارتباط بوسیله فرکانس های رادیویی است، نباید نگران چیزی به نام امواج بلوتوث بود؟ آیا اشعه بلوتوث برای انسان خطرناک است؟

آیا امواج رادیویی بلوتوث برای سلامتی انسان خطرناک است؟
در هنگام استفاده از بلوتوث، تشعشعات از دستگاهی شروع می شود که مستقیما از طریق بلوتوث با دستگاه دیگر جفت شده است. نکته مثبت در مورد بلوتوث دامنه (مسافت) کوتاه آن است که معمولا در حدود چند متر است. این امواج با فرکانس های بسیار زیاد کار می کنند و نمی توانند از یک دیوار بتونی عبور کنند. بنابراین، در صورت وجود خطر در امواج بلوتوث، تاثیرگذاری آن به یک منطقه کوچک محدود می شود.

این خطر بالقوه در زمان استفاده از تلفن همراه متفاوت است. هنگام برقراری تماس، فرکانس های رادیویی باید به اندازه کافی قدرتمند باشند تا به آنتن های موبایل برسند. برای برقراری تماس یا ارسال اطلاعات از طریق موبایل به سایر تلفن های همراه، به یک یا چند برج آنتن تلفن همراه نیاز است. بنابراین پرتو های ساطع شده از تلفن همراه به هنگام تماس تلفنی در مقایسه با بلوتوث ریسک پذیر تر هستند.

در مورد پتانسیل خطرآفرینی امواج رادیویی مطالعات گسترده ای صورت گرفته است. اکثر تحقیقات منتشر شده نتوانسته اند ارتباطی میان قرار گرفتن در معرض فرکانس امواج رادیویی به هنگام استفاده از بلوتوث و مشکلاتی که برای سلامتی بشر پیش می آید، پیدا کنند. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) نیز این مسئله را تایید کرده و استفاده از هدست را در نیز مورد تاکید قرار می دهد.

مطابق یافته های FDA در زمان برقراری تماس، هدست ها می توانند به طور قابل ملاحظه ای در کاهش خطرات احتمالی استفاده از تلفن های همراه موثر باشند. بنابراین نباید در مورد خطرات ناشی از بلوتوث و گجت هایی چون ساعت هوشمند که از طریق همین امواج به تلفن های همراه متصل می شوند، نگران بود.

همین مطالعات نشان داده اند که اثرات پرتوی بلوتوث هزاران برابر کمتر از صحبت مستقیم با تلفن همراه خواهد بود. زمانی که از هدفون بلوتوث استفاده می کنید، تلفن شما به طور مستقیم هیچ قسمتی از بدن را لمس نمی کند. البته هدفون های سیمی از انتقال داده توسط بلوتوث ایمن تر هستند، اما استفاده از آن ها توصیه نمی شود زیرا باعث می شوند صداهای خارجی لازم هنگام رانندگی و انجام کارهای مشابه مسدود شوند.

هدست بلوتوثی، بهترین راه کاهش خطرات احتمالی امواج تلفن همراه
هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اشعه بلوتوث می تواند برای انسان خطرناک باشد وجود ندارد. بیشتر محققین بلوتوث را بی خطر می دانند. دلیل اصلی این است که اگرچه این امواج فرکانس های بالایی دارند، اما دامنه امواج بلوتوث قدرت زیادی برای عبور از اشیا، دیوارها و سایر موانع مشابه ندارد. بنابراین به طور کلی می توان گفت که استفاده از هدفون های بلوتوثی در محدوده تحت پوشش، ایمنی بیشتری دارند. اما قرار گرفتن در معرض طولانی مدت به طور بالقوه می تواند برای سلامتی خطرآفرین باشد.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false