×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بهترین موقع نوشیدن آب چه زمانی است؟



هرچقدر از فواید آب برای شما بگوییم کم گفته ایم. زیرا خود شما تا حدودی بیشتر از ما می دانید که آب چه فواید بی نظیری برای هر موجود زنده و غیر زنده ای دارد.

۱. به محض بیدار شدن از خواب آب بنوشید
هنگامی که شما در خواب هستید، هرچند که همه چیز آرام و طبیعی به نظر می رسد، اما داخل بدن شما همه چیز در حال تکاپو و فعالیت است. حین خواب بدن شما برای انجام متابولیسم نیازمند مصرف آب است.
در اغلب اوقات وقتی از خواب بیدار می شوید متوجه می شوید که بدن شما کم آب است و شما احساس تشنگی می کنید. برای همین حتما آب نیاز خواهید داشت. سعی کنید زمانی که از خواب برمی خیزید یک لیوان آب ولرم بنوشید تا آب بدن شما در آغاز روز بتواند عملکردهای خود را از سر بگیرد.
سیستم گردش خون شما در ابتدای صبح مانند یک جریان رودخانه آرام و کم تلاطم است، این سیستم برای خلاص شدن از دست رادیکال های آزاد موذی و سمج که در طول شب با متابولیسم آزاد شده اند، نیازمند مایعات بیشتر است. تا عروق خونی از سیالات پر شود و مانند یک رودخانه خروشان فعالیت های خود را از سر بگیرد.

۲. قبل از غذا آب بنوشید
نوشیدن آب قبل از غذا به شما کمک می کند احساس کاملتر و بهتری داشته باشید. زمانی که آبی گوارا پیش از غذا می نوشید، این آب مسیر گوارشی شما را برای ورود غذا آماده میکند. آب میتواند جوانه های چشایی و پایانه های طعم و مزه در دهان را تقویت کند تا شما با خوردن غذا حس بهتری داشته باشید.
با خوردن تنها یک لیوان آب تمیز، شما دهان خود را مرطوب کرده و مزه های باقیمانده از غذاهای قبلی، نوشیدنی ها یا استعمال دخانیات را از بین میبرید. تا حین خوردن غذا شما را آزرده خاطر نکنند.

۳. هنگامی که گرسنه هستید
اگر بین وعده های غذایی گرسنه هستید، ابتدا یک لیوان آب آشامیدنی خنک بنوشید. بعضی اوقات مردم فکر می کنند احتمالا گرسنه هستند ولی آن ها در واقع با کم آبی بدن مواجه هستند. برای اطمینان از این قضیه اگر گرسنه بودید حتما آب بنوشید. اگر بدن شما کم آب باشد با خوردن آب حس گرسنگی تان از بین میرود.

۴. قبل از شروع کار
بسته به میزان دما، رطوبت و سطح مایعات بدن شما، ممکن است به یک یا چند لیوان ۸ اونسی آب برای محافظت بیشتر در برابر کمبود آب حین و بعد از کار نیاز داشته باشید.
هیدراتاسیون یا تامین آب بدن برای محافظت بدن در برابر گرمازدگی در هوای گرم و سرمازدگی در دمای پایین ضروری است. زیرا گردش خون بدن شما در هر دو درجه حرارت (بالا و پایین) برای شما نقش محافظتی ایفا می کند و برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد.

۵. بعد از ورزش شدید حتما آب بنوشید
به دنبال ورزش شدید، ممکن است نیاز به نوشیدن آب زیادی برای جایگزینی مایعات از دست رفته در تعریق و ادرار باشید. مقدار آب موردنیاز شما، به وزن، سلامتی کلی و اینکه آیا شما در چه شرایط آب و هوایی هستید بستگی دارد. فقط به این نکته توجه کنید که پس از فعالیت شدید با سرعت زیاد آب نخورید و آرام آرام و جرعه جرعه بنوشید.

۶. هنگامی که در معرض میکروب ها قرار دارید آب بنوشید
اگر در بیمارستان، محل کار و مدرسه در اطراف افراد بیمار و مریض هستید، کمی بیشتر از حد معمول آب بنوشید تا در شستشوی میکروب ها و ویروس هایی که وارد مجرای گوارشی شما شده است موفق عمل کنید.

بدنی که هیدراته شده باشد و آب کافی در اختیار داشته باشد بهتر با مهاجمان باکتریایی و ویروسی را از بدن دور میکند.

۷. هنگامی که بیمار هستید
تقریبا بیشتر پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند زمانی که تحت تاثیر یک بیماری قرار گرفتند مایعات بیشتری بنوشند. آب می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. چون در اصل بدن برای مبارزه خود به این آب نیاز پیدا خواهد کرد.

۸. هنگامی که خسته هستید
اگر فکر می کنید حسته اید و احساس می کنید نیاز به استراحت کردن یا چرت زدن دارید، اما این امکان برای شما وجود ندارد، آب بنوشید. خستگی میتواند یکی از نشانه های کم آبی بدن باشد. آب میتواند پس از مصرف شدن به سرعت به نقاطی از بدن منتقل شود که نیازمند آن هستند.
بنابراین همین آب با نیرویی که دارد میتواند به بافت مغز رسیده و به این شکل مغز فرمان به سرحال شدن بدن میدهد.

چند نکته اساسی برای نوشیدن آب
سعی کنید آب را به خالص و تمیز و بدون آلودگی بنوشید. کسانی که به آب چاه یا آب زیرزمینی تکیه می کنند ممکن است بخواهند برای جلوگیری از ورود مواد شیمیایی احتمالی به آب از دستگاه های تصفیه کننده آب استفاده کنند. زیرا منشاء بسیاری از آب ها توسط آلاینده هایی مانند پسماند مزارع، کارخانجات، دفن زباله های صنعتی و سایر منابع مضر دیگر آلوده شده است.
حتی الامکان آب را بخرید. اگر نمی خواهید یک بطری از آن را بخرید، می توانید برای شیر آب آشپزخانه خود فیلتر تهیه کنید که ۹۹ درصد آلودگی ها را تصفیه کرده و یک آب زلال و بدون آلودگی در اختیار شما قرار میدهد.
اگر از امنیت آب آشامیدنی خود اطمینان ندارید، برای مراجعه به سیستم های آزمایش آب، با خدمات بهداشت عمومی محلی خود تماس بگیرید. یک متخصص می تواند آب شما را بررسی کند و در صورت آلوده بودن، چگونگی تصفیه آن را آموزش دهد. /سلامت نیوز

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false