×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
به بهانه قرار گرفتن نام سلسله و دلفان در بین شهر های تبعیدگاهی در ایران: دکتر حسن رضا یوسفوند


با نگاهی به اسامی شهرها و مناطقی که به عنوان تبعیدگاه در کشور انتخاب گردیده‌اند می توان گفت؛ اکثر این مناطق با توجه به دوری جغرافیای و تفاوت های فرهنگی و زبانی نسبت به فرهنگ و زبان غالب مشخص می شوند. با این وجود، مکانهای تبعید ویژگیهای مشترکی دارند که به اختصار به آنها اشاره می شود:
۱- اکثر این مناطق عموماً مناطقی هستند که از آنان به نام مناطق قومی یاد می شود. در اکثر این شهرها و مناطق یک یا چند قوم زندگی می کنند و دارای درجه بالایی از همبستگی اجتماعی می باشند. این همبستگی اجتماعی بالا سبب شده که نظارت های غیر رسمی شدیدی در این مناطق وجود داشته باشد که فضا را برای جرم و جنایت و مجرمین تنگ تر کند.
۲- آمار جرایم بسیاری از این شهرها از آمار اکثر مناطق کشور و حتی دیگر مناطق استان خود پایین تر است. به عنوان نمونه با نگاهی به آمار جرائم سلسله و دلفان و ازنا در مقایسه با دیگر مناطق استان لرستان مشخص می شود این مناطق دارای رتبه های پایین جرائم می باشند و اساساً مناطق جرم خیز نیستند.
۳- در اکثر این مناطق باندهای تبهکاری و سازمان یافته ای وجود ندارد. اگر جرمی نیز اتفاق می افتد به صورت فردی و نه سازمان یافته است و واکنش اجتماعی عموم ساکنان این مناطق به جرم جنایت بسیار شدید است.
۴- با توجه به آمار پایین جرم و جنایت در مقیاس منطقه‌ای و ملی در این مناطق طبیعتا زندان نیز وجود ندارد. که این امر نشان‌دهنده این است که جرم خیز نیستند.
۵- بیشتر این مناطق جز مناطق تفریحی و گردشگری و خوش و آب کشور می‌باشند.
۶- اکثر این شهرها جز شهرهای مهاجر فرست کشور هستند و از لحاظ سطح توسعه اقتصادی در رتبه های پایین کشوری هستند و دارای نرخ بالای بیکاری و نرخ پایین اشتغال می باشند. البته شایان ذکر است این محرومیت تاریخی بوده و سالهای زیادی است از این مناطق به نام مناطق محروم یاد می شود و متاسفانه کم کاری نمایندگان ومسئولین سابق در امر زدودن محرومیت ها مزید بر تداوم آن گردیده است.

جمیع ویژگیهای مذکور سبب می شود تا در راستای تنبیه ترمیمی مجرمان، آنها را به شهرهای کوچک دارای امکانات نسبی برای زندگی سالم و فرصت محدود برای رفتار انحرافی و نظارت غیر رسمی بالا تبعید نمایند. با توجه به همبستگی بالای گروهی و قومی و آمار پایین رفتارهای انحرافی در این مناطق، وجود افراد تبعیدی نه تنها نمی تواند تاثیر منفی در فرهنگ و زندگی اجتماعی ساکنان منطقه بگذارد بلکه باعث اصلاح با آسیب کمتر مجرمین می گردد./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false