×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ثبت درخت افسانه‌ای اَوِرس لرستان در فهرست آثار ملی



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ درخت کهنسال اورس الیگودرز ثبت ملی شد.

سید امین قاسمی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان امروز سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ با بیان این خبر گفت: «در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳ دیماه ۱۳۸۳ و آئین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت محترم وزیران به شماره ۲۶۹۷۵/ت۳۲۹۱۵ تاریخ ۴ مرداد ماه ۱۳۸۴ این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: درخت کهنسال اَوِرس در منطقه بزنوید الیگودرز واقع شده که طبق بررسی کارشناسی به‌عمل آمده قدمت آن به ۶۰۰ سال می رسد.
سید امین قاسمی در این خصوص اذعان داشت: این اثر به شماره ۶۸۱ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت و در مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ به استاندار محترم لرستان ابلاغ شده است.
قاسمی افزود: ارتفاع درخت حدود ۲۴ متر تخمین زده می­شود. قطر برابر سینه درخت ۱۶۸ سانتیمتر و وسعت سطح تاج پوشش آن ۲۳ مترمربع و محیط آن ۵۲ متر اندازه­‌گیری است.
وی گفت: درخت اورس یا سرو کوهی گونه‌ای بسیار با ارزش و دیرزی از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و مرتفع می‌روید و در افسانه‌ها و اسطورهای مردمان منطقه جایگاه خاصی دارد. اُورس و سرو از دیرباز در فرهنگ ایران نماد جاودانگی و نامیرایی بوده‌ و به شکل نگارگری ایرانی در سنگ نگاره‌های پیش از اسلام و در شکل نماد ترمه پس از اسلام در گستره هنرهای تجسمی ایران همواره نقش اساسی داشته ‌است.
مسئول ثبت آثار در ادامه افزود: با ثبت این اثر تعداد آثار طبیعی استان لرستان به ۳۸ مورد رسیده است.
محسن طرهانی گفت: ۶ اثر دیگر مورد بررسی کارشناسی و تائید اعضای شورای ثبت کشور قرار گرفته اند که در آینده نزدیک شماره ثبت آنها ابلاغ خواهد شد.

Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false