×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
جزییاتی از ۶ بازی دوستانه ایران پیش از جام جهانی


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان تیم ملی فوتبال ایران بدون در نظر گرفتن چند روز منتهی به جام جهانی ۲۰۲۲ باید در ۲ پنجره فیفا، حداکثر ۶ مسابقه تدارکاتی برگزار کند و تقویم قاره‌های مختلف، امکان یا عدم امکان برگزاری بازی دوستانه با آنها را تا حد زیادی مشخص می‌کند.
دوازدهم فروردین‌ماه بود که مشخص شد تیم ملی فوتبال ایران باید در گروه دوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با تیم‌های انگلیس، ایالات متحده آمریکا و یکی از بین اسکاتلند، اوکراین یا ولز پیکار داشته باشد.
زمان ویژه برگزاری جام جهانی و همچنین شرایطی که شیوع کرونا به وجود آورده، موجب شده تا تیم‌های حاضر در جام بیست و دوم فرصت چندانی برای آماده‌سازی نداشته باشند. به جز چند روز منتهی به جام جهانی که تیم‌ها در قطر حاضر می‌شوند، ۲ پنجره بازی‌های ملی توسط فیفا در نظر گرفته شده است. اولین فیفادِی از ۳۰ مه تا ۱۴ ژوئن (۹ تا ۲۴ خردادماه) و دیگری از ۱۹ تا ۲۷ سپتامبر (۲۸ شهریور تا پنجم مهرماه) خواهد بود.
ما هم مثل الباقی تیم‌ها به دنبال این هستیم تا بتوانیم با تیم‌هایی جدال داشته باشیم که شبیه به تیم‌های هم‌گروه‌مان باشند. ما باید با ۲ تیم اروپایی و یک تیم از کونکاکاف رقابت کنیم. اما آیا امکان برگزاری بازی دوستانه با نمایندگان این مناطق وجود دارد؟
اروپایی‌ها وقت خالی ندارند
ابتدا به سراغ نمایندگان قاره سبز می‌رویم. سومین دوره مسابقات لیگ ملت‌های اروپا با حضور ۵۵ تیم اروپایی در چهار سطح قرار است از خردادماه آغاز شود و مسابقات مرحله گروهی طی ۲ فیفادی پیش رو به انجام می‌رسد. امکان هماهنگی برای انجام بازی دوستانه در این ۲ فیفادی بسیار بعید است و سخت بتوان نماینده‌ای از قاره سبز را در این مدت برای بازی دوستانه مجاب کرد. این خبر خوبی برای فدراسیون‌نشینان نیست و باید دید چه راهکاری برای غلبه بر این معضل در نظر گرفته می‌شود.
در پنجره دوم به مصاف همتایان آمریکا می‌رویم
در ادامه ماجرای تیم‌های منطقه کونکاکاف (کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب) را بررسی می‌کنیم. دومین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های کونکاکاف در اولین پنجره پیش روی فیفا آغاز می‌شود. ۴۱ تیم به بازی با یکدیگر می‌پردازند. ادامه مسابقات اما در سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و این امکان وجود دارد که در پنجره دوم بازی دوستانه‌ای را با نمایندگان این منطقه داشته باشیم. البته که در همان پنجره نخست نیز نمایندگان این قاره، ۲ بازی رسمی داشته و می‌توانند از ۲ بازی دوستانه در این زمان بهره‌مند شوند اما شاید دوری راه شرایط را برای بازی با نمایندگان این منطقه در پنجره اول دشوار کند. کانادا و مکزیک بهترین تیم‌هایی هستند که می‌توانیم با آنها در پنجره دوم رقابت داشته باشیم. تیم‌هایی که از لحاظ کیفی در قواره آمریکا هستند. مکزیک در جام جهانی با عربستان هم‌گروه است و بدون شک آنها نیز به بازی با ایران بی‌میل نخواهند بود.
نمایندگان‌ آمریکای جنوبی در دسترس هستند
اما از دیگر مناطق و قاره‌ها چه خبر؟ آمریکای جنوبی مانند آسیا در ۲ پنجره پیش روی فیفا برنامه خاصی ندارد. شنیده می‌شود برخی از نمایندگان این منطقه قرار است اردوهایی در آمریکا داشته باشند. از طرفی ممکن است دیدار عقب افتاده برزیل و آرژانتین در انتخابی جام جهانی در کشور قطر و در پنجره اول فیفا به انجام برسد. بازی آرژانتین و ایتالیا در فینالیسما نیز در چارچوب همین فیفادی نخست در ورزشگاه ومبلی برگزار می‌شود. در پنجره نخست، پرو با برنده دیدار استرالیا و امارات در پلی‌آف جام جهانی دیدار خواهد داشت. این امکان وجود دارد که بتوانیم با پرو یا برزیل و یا حتی آرژانتین در این برهه زمانی و در کشور قطر مسابقه داشته باشیم.
در پنجره دوم نیز چنین فرصتی مهیا خواهد بود. می‌دانید که طبق گفته حمید استیلی مدیر تیم ملی، بازی‌های دوستانه ایران در پنجره نخست فیفا، همگی در قطر برگزار می‌شود. این نکته هم حائز اهمیت است که آرژانتین، اروگوئه، اکوادور و پرو باید در پلی‌آف و خود جام جهانی با تیم‌های آسیایی رقابت داشته باشند. یعنی آنها نیز بدشان نمی‌آید با نمایندگان قاره کهن بازی دوستانه داشته باشند.
با آفریقایی‌ها؛ شاید در پنجره دوم
در قاره آفریقا هنوز برنامه رسمی اعلام نشده اما در پنجره نخست شاهد رقابت تیم‌های آفریقایی در انتخابی جام ملت‌های آفریقای سال ۲۰۲۳ خواهیم بود. برای پنجره دوم هنوز برنامه‌ای رسمی نشده و ممکن است در این پنجره تیم‌های قاره سیاه بازی رسمی نداشته باشند و این یعنی ممکن است بتوانیم رقابتی دوستانه با نمایندگان این قاره داشته باشیم. سنگال و غنا در جام بیست‌ودوم با تیم‌های آسیایی در یک گروه قرار داشته و این ۲ کشور به انجام دیدار تدارکاتی با آسیایی‌ها تمایل دارند.
آسیا و اقیانوسیه را فراموش نکنید
از قاره خودمان هم غافل نشویم. کمبود گزینه‌های روی میز می‌تواند فرصت خوبی برای انجام دادن بازی دوستانه با تیم‌های درجه یک قاره کهن باشد. استرالیا در خردادماه درگیر بازی یا بازی‌های پلی‌آف است. آنها از لحاظ نحوه بازی بی‌شباهت به تیم‌های بریتانیایی نیستند. ژاپن، کره جنوبی، قطر و عربستان سعودی نیز می‌توانند رقبای قابل اعتنایی باشند که دیدار دوستانه با آنها خالی از لطف نیست اما محدودیتی که در برنامه این تیم‌ها وجود دارد ممکن است هماهنگی‌ها را دشوار کند. در کنار این تیم‌ها نیوزیلند نیز به قطر می‌آید تا بازی پلی‌آف خود را مقابل کاستاریکا برگزار کند. آنها هم مانند استرالیا سبکی مشابه با تیم‌های انگلیس، اسکاتلند و ولز را با سطحی به مراتب پایین‌تر انجام می‌دهند و برخلاف باور خیلی‌ها حریف بدی برای ما نیستند.
تیم‌های خوبی در قطر حضور دارند
برگزاری بازی‌های دوستانه مناسب با تیم‌های قدرتمند می‌تواند پیش از آغاز جام بیست و دوم نقاط ضعف و قوت تیم دراگان اسکوچیچ را مشخص کند و هماهنگی نزد بازیکنان را بالا ببرد. نباید فراموش کنیم که پیش از آغاز جام جهانی فرصت اندکی برای کنار هم قرار گرفتن بازیکنان موجود است و این بازی‌های دوستانه بسیار حیاتی و سرنوشت‌ساز خواهد بود. ما در فیفادی‌ اول می‌توانیم چهار بازی دوستانه داشته باشیم. در قطر به جز این تیم، کشورهایی چون پرو، استرالیا، امارات، کاستاریکا، نیوزیلند، اسکاتلند، اوکراین، ولز و حتی احتمالا برزیل و آرژانتین حاضر هستند. یکی از بین آن سه تیم اروپایی هم‌گروه ایران می‌شود اما ۲ تیم دیگر در صورت اجازه دادن برنامه‌هایشان می‌توانند رقیبی خوب برای ایران به حساب بیایند.
۶ یا هفت بازی دوستانه در انتظار تیم ملی
در فیفادی‌ دوم امکان برگزاری ۲ مسابقه تدارکاتی است. این یعنی ما می‌توانیم حداقل ۶ بازی دوستانه پیش از جام جهانی داشته باشیم. در روزهای منتهی به آغاز مسابقات هم شاید بتوان یک مسابقه برگزار کرد و این یعنی تا هفت دیدار دوستانه را می‌توان برای تیم ملی پیش از آغاز مسابقات جام جهانی متصور شد که  همه چیز به رایزنی‌ها و پیگیری‌های فدراسیون فوتبال بستگی دارد

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false