×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
حصارهای ذهنی و نگرش اجتماعی

 مراد سیفی؛ کارشناس ارشد علوم اجتماعی – مردم شناسی

درگذشته افرادی را که اطلاعات زیادی از علوم مختلف داشتند، فیلسوف می گفتند.

بنابراین فیلسوف کسی بود که جامع علوم بود و در هر رشته ای اطلاعات علمی وتجربی قابل توجهی داشت.

با پیشرفت و گستردگی علوم دیگر کسی نمی‎تواند فیلسوف به معنای واقعی آن باشد و فقط به کسی که فلسفه خوانده گفته می‎شود، آن چیزی که امروز اهمیت دارد عبارت است از  دانستن دانش فلسفه اجتماعی و آن هم دقیقا معنای این شعر حضرت مولانا است که می فرماید” از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود به کجا میروم آخر ننمایی وطنم” که موضع تعالی انسان و رسیدن به کمال را به دنبال دارد.

 داشتن نگرش جامعه ای وعبور از حصارهای ذهنی موجب می‎‌شود نه تنها رنگارنگی و زیبایی‎های بیشتری را درک بکنیم بلکه به تعالی معنوی انسان‎ها نیز کمک خواهد کرد.

به نظر می‎رسد یکی از مشکلات امروزه جامعه ما وجود حصارهای ذهنی از کوچه و محله شهری و روستایی گرفته تا قومیت و مذهب و… است که اگر از این حصارهای ذهنی خارج شده و درسایه فرهنگ غنی ایرانی واسلامی قرار بگیریم این ظرفیت می تواند زمینه را برای گسترش روابط انسانی، نشاط اجتماعی ، توسعه و مشارکت اجتماعی فراهم کند.

حافظ شیرین سخن می‎فرماید” غلام همت آنم که زیر چرخ کبود زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است” در برخی از صحنه‎های اجتماعی این ویژگی های خوب انسانی خود را نشان می دهد و حصارهای ذهنی کنار گذاشته می شود و در اجتماع اتفاقات فوق تصور می افتد نمونه بارز آنها دفاع مقدس ومشارکت های اجتماعی در صحنه انتخابات‎ها، راهپیمایی‎ها، سیل‎ها و اتفاقات این چنینی است که گاهی فراتر از ملیت و مرزهای زمینی است و این آیه مقدس معنا پیدا می‎کند که ” یداالله مع الجماعه”.

امید است فرهنگ دوستان و جامعه دوستان ما قدر حفظ و حراست و گسترش این ویژگی‎ها و قدر انسان‎های بی حصار ذهنی را بدانند و از آنها با هنر ومهارت قدر دانی و زمینه توسعه روز افزون این ویژگی‎های مثبت را فراهم سازند.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false