×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
true
خروج حجم زیادی از بارش‌ها از لرستان به دلیل عدم احداث سدها


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: به دلیل عدم احداث پروژه‌های سد سازی، حجم زیادی از بارش‌های اخیر از استان خارج شد.

داریوش حسن نژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه حجم زیادی از بارش‌های اخیر در لرستان به علت عدم وجود مخازن به‌صورت روان‌آب از دسترس خارج شد اظهار کرد: با توجه به وابستگی روان‌آب حاصل از بارش به شرایط رطوبتی خاک و نوع بارش از نظر شدت، مدت و پراکندگی، پیش بینی روان‌آب با عدم قطعیت‌های فراوانی رو به رو است.
وی افزود: بارش‌های اخیر علیرغم پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر افزایش سطح و دبی رودخانه‌های اصلی، تأثیر زیادی بر آن‌ها نداشت، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شد دبی حداکثر لحظه‌ای رودخانه «کشکان» در محل پلدختر به بیش از دو هزار متر مکعب برسد اما این عدد به حدود ۱۳۰ متر مکعب در ثانیه رسید و دبی سایر رودخانه‌ها هم تغییرات قابل توجهی نداشتند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: حجم روان‌آب عبوری حاصل از بارش ۲۶ تا ۳۰ ام آذر ماه در ایستگاه هیدرومتری «کشکان» پلدختر حدود ۵۰ میلیون متر مکعب برآورد شد که بیشترین بارش این سامانه در بخش‌های جنوبی و خروجی استان رخ داد و تأثیری بر رودخانه‌های داخل استان نداشت و از استان خارج شد.
حسن‌نژاد تصریح کرد: همچنین در مسیر رودخانه‌های اصلی، سدی احداث نشده است، لذا روان‌آب حاصل از بارش‌ها به علت شرایط توپوگرافی استان به سرعت از دسترس خارج می‌شود و نمی‌توان از آن برای مصارف مختلف از جمله کشاورزی استفاده کرد.
وی افزود: خوشبختانه این بارش‌ها موجب جوشش چشمه‌ها و تغذیه آب زیرزمینی شد و چشمه‌های فصلی مانند سراب «کیو» جریان پیدا کردند

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false