×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
دکترفیروز پوررشنو/ مدرس دانشگاه: هشدار به ستاد مبارزه باکرونا استان؛ درصد مبتلایان شهرستان سلسله ۳/۳۹۸ برابر میانگین کشوری است.


در پژ‌وهش های علمی برای بررسی دقیق و نتیجه گیری بهتر بجای مقایسه اعداد خام با یکدیگر از شاخص استفاده می گردد(مثلا بجای مقایسه درآمد ملی کشورها با یکدیگر، سرانه درآمد ملی کشورها مورد مقایسه قرار می گیرد).

در بحث بیماری کرونا صرف این که یک شهرستان با ۱۷۷ نفر مبتلا در رتبه اول و دیگری با ۱۶۲ نفر مبتلا در رتبه دوم قرار بگیرد(پلدختر نیوز، ۹۹/۱/۱۴) مقایسه صحیحی نمی باشد. لذا برای بررسی اینکه کدام شهرستانها شرایط بهتر و کدامیک شرایط بدتری دارند لازم است بجای مقایسه اعداد خام مبتلایان با یکدیگر، اعداد را به شاخص (درصد مبتلایان به جمعیت شهرستان) تبدیل نمود آنگاه بطور روزانه مقایسه و بررسی صورت بپذیرد تا:

اولاً؛ مشخص گردد سرعت شیوع بیماری در کدام شهرستان با نرخ فزآینده افزایش یافته، در کدامیک با نرخ کاهنده افزایش یافته و در کدامیک با نرخ ثابت افزایش می یابد.

ثانیاً؛ علت نرخ رشد با سرعت فزآینده یا کاهنده شیوع بیماری شهرستان ها بررسی گردد تا نقاط ضعف و قوت هر شهرستان مشخص گردد.

ثالثاً؛ با توجه به نرخ رشد شیوع بیماری در شهرستانها مشخص شود کنترل بیماری در کدام شهرستان ها در اولویت قرار بگیرد.

نگارنده با توجه به آمار اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی استان، شهرستان ها را بر حسب شاخص درصد مبتلایان به جمعیت شهرستان به شرح ذیل رتبه بندی نموده است.

۱– سلسله ۰/۲۱۴۴ درصد
۲– دلفان ۰/۰۶۲۵ درصد
۳– ازنا ۰/۰۵۸۷ درصد
۴– دورود ۰/۰۴۹۹ درصد
۵– بروجرد ۰/۰۳۷۴ درصد
۶– خرم آباد ۰/۰۳۴۹ درصد
۷– چگنی ۰/۰۳۱۱ درصد
۸– الیگودرز ۰/۰۲۵۴ درصد
۹– رومشگان ۰/۰۲۳۰ درصد
۱۰– کوهدشت ۰/۰۱۸۶ درصد
۱۱– پلدختر ۰/۰۱۶۳ درصد

بررسی فوق مشخص نمود تعداد مبتلایان شهرستان سلسله در تاریخ ۹۹/۱/۱۴ به ازای هر ۴۶۶ نفر یک نفر بوده حال آنکه در همان تاریخ میانگین مبتلایان در سطح کشور به ازای هر ۱۵۸۴ نفر یک نفر بوده است. این امر وخیم بودن شهرستان سلسله در شیوع بیماری کرونا را نشان داده و حاکی از این است که درصد مبتلایان به جمعیت در شهرستان سلسله ۳/۳۹۸ برابر میانگین کشوری است.

پیشنهاد:
در پایان به مدیریت ستاد کرونا در استان توصیه میشود جهت کنترل شیوع این بیماری علاوه بر مجری دستورات پایتخت، از خود نیز خلاقیت به خرج داده و با توجه به شرایط استان برنامه های لازم و تصمیمات آنی را اتخاذ نمایند. همچنین با توجه به مقایسه صورت گرفته شده پیشنهاد می گردد. الف) علت شیوع بیش از اندازه بیماری در شهرستانهای سلسله، دلفان، ازنا و دورود مورد بررسی قرار گیرد. ب) با توجه به مقایسه انجام شده جهت کنترل بیماری به شهرستانهای فوق توجه بیشتری شود. ج) نقاط قوت شهرستان های پلدختر و کوهدشت مورد بررسی قرار گیرند و در صورت امکان در بقیه شهرستانها از آن نقاط قوت استفاده شود./انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false