×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
رئیس سازمان فضایی: اعزام انسان به فضا تا سال ۱۴۰۷



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ مرتضی براری رئیس سازمان فضایی با اشاره به کپسول زیستی گفت: در سال گذشته ما قرار داد کپسول زیستی را منعقد کردیم و نمونه مهندسی این کپسول آماده است، اما به جای موجود زنده شرایط کامل یک موجد زنده را در این کپسول فراهم کردیم. این تست مبتنی بر یک ربات است که تمام پارامتر‌های آن اندازه گیری می‌شود.

او افزود: علاوه بر این که قرارداد پرتاب گر این کپسول امضا شده، برنامه امسال سازمان فضایی این است که در شش ماه اول، هم تست نمونه مهندسی در بستر هواپیما انجام شود و هم از طریق حامل دیگر بتوانیم در این شش ماه نمونه پروازی را تست کنیم. اما در بحث فرستادن انسان، برنامه ریزی ما این است که تا سال ۱۴۰۷ این کار را محقق کنیم.

براری با اشاره به سرنوشت ماهواره شریف ست اظهار کرد: پرتاب ماهواره شریف ست با موفقیت انجام و مراحل تزریق ماهواره به مدار انجام شده است، اما متاسفانه این ماهواره نتوانسته با آن سرعت مد نظر به مدار برسد وعملا تزریق صورت نگرفته است.

او بیان کرد: امروزه فضا درحال تبدیل شدن به یک زیر ساخت استراتژیک است که اگر ما نتوانیم زیرساخت هایمان را در فضا استقرار دهیم، نمی‌توانیم در اقتصاد‌های آینده مانند اقتصاد فضایی یا اقتصاد دیجیتال که درحال گره خوردن به زیر ساخت‌های فضایی است دست یابیم. باتوجه به ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی که در کشور وجود دارد باید تلاش خود را برای دست یابی به اقتصاد‌های مختلف افزایش دهیم.

قرار نگرفتن ماهواره سینا در مدار

رئیس سازمان فضایی با اشاره به ماهواره سینا گفت: ایران که به کمک یکی از کشور‌های همسایه ماهواره سینا را ساخته بود متاسفانه نتوانسته در مدار قرار بگیرد. ماهواره‌ای که یک دهه از عمرش گذشته ماهواره مصباح است که به دست ما و به کمک یکی از کشور‌های اروپایی ساخته شد و از همان زمان در آن کشور جا خشک کرده است البته این کشور این ماهواره را نه تنها پرتاب نمی‌کند بلکه به دلیل بحث‌های تحریم حتی ماهواره را نیز در اختیار ما نمی گذارد تا کشور ما پرتاب کند.

او اظهار کرد: ما اگر مسیر ۵۰۰ کیلومتری را در مدار طی کنیم، مدار‌های بعدی با سرعت بیشتری انجام می‌شوند. ایران در حال حاضر در پی فراهم کردن گام‌های ۳ و ۴ فضا در مدار است. بحث‌های تحقیقاتی ماهواره سریر نیز تکمیل شده است و تلاش می‌شود در آینده نزدیک ساخت ماهواره سریر را شروع کنیم.Mr/باشگاه خبرنگاران

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false