×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
راهنمای سفر به دریاچه گهر

ایران در مجموع ۲۸ دریاچه را در خود جای داده که یکی از آنها دریاچه کوهستانی گهر است. گهر که به نگین زاگرس معروف است در ۳۵ کیلومتری دورود لرستان واقع شده و سالانه ۷۰ هزار نفر گردشگر راهی‌اش می‌شوند. این منطقه هرچند قشنگی‌های خودش را دارد، ولی رفتن به آن با سختی‌هایی هم همراه است.

دریاچه گهر کجاست؟

دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری دورود لرستان قرار گرفته. دورود با مرکز لرستان ۸۷ کیلومتر فاصله و با تهران ۴۱۶ کیلومتر فاصله دارد.

گهر که به معنی آب جمع شده در گودی است، یکی از زیباترین دریاچه های ایران محسوب می شود. این دریاچه در بین کوه‌های اشترانکوه با ۲۳۵۰ متر ارتفاع واقع شده و خود از دو دریاچه گهر بزرگ و کوچک ، کله گهر یا گهر بالا و کره گهر یا گهر پایین تشکیل شده است.

 چرا باید این دریاچه را ببینیم؟

نمای نزدیک دریاچه
نمای نزدیک دریاچه

این دریاچه در کنار دریاچه‌های زریوار و پریشان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است و به دلیل سختی رسیدن به آن از جاهایی‌ست که هنوز بکر مانده. قرار گرفتن در بین کوه‌های اشترانکوه که به آلپ ایران شهره است  و دیدن منطقه‌ای حفاظت شده که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را در برگرفته، از دیگر دلایل سفر به این دریاچه است.

گهر بزرگ در ۸۵ هکتار، بین ۴ تا ۲۸ متر عمق دارد و بنابراین هرچند عکس‌های زیادی از شنا کردن آدم‌ها در دریاچه به ثبت رسیده ولی به دلیل عمق این دریاچه به صلاح نیست که در آبش شنا کنیم.

گهر، دریاچه‌ای شفاف با آبی زلال است که در برخی جاها می‌شود کف آب و ماهیان در رفت و آمد را دید. ساحل گهر بزرگ در برخی از قسمت‌ها( ضلع غربی و شرقی) ماسه‌ای است و در بقیه نقاط صخره‌ای. در قسمت بالا و پایین این دریاچه نیز دو جنگل و پوشش گیاهی وجود دارد که با نابودی فاصله زیادی ندارند، از این روست که دریاچه در عکس‌هایش زیباتر است و از نزدیک چندان از آنهمه سبزی خبری نیست.

بستر دریاچه گهر که آبش از رودخانه تاپله تامین می‌شود، سنگی‌ست. آب رودخانه تاپله، ابتدا وارد گهر کوچک می‌شود و از آنجا به گهر بزرگ می‌ریزد و از آنجا به طرف دره می‌رود.  آب با حجم ۱۰ فوت مکعب بر ثانیه داخل دریاچه شده و با حجم ۲۰ فوت مکعب بر ثانیه خارج می‌شود و دلیل این افزایش حجم هم، وجود چند چشمه در قسمت انتهایی دریاچه است.

گهر بزرگ
گهر بزرگ

با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می‌توان به گهر کوچک رسید. کلا رفتن به این دریاچه مستلزم پیاده روی زیاد است.  گهر کوچک ۵ هکتار است و اگر اهل شنا باشید باید این قسمت را انتخاب کنید که کم عمق است و عمق آبش به ۲ متر می‌رسد.

در این منطقه می‌توان پیاده روی مفصلی هم کرد، چراکه از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی و  گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر، پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهد.

از آنجایی که منطقه، حفاظت شده است، حیات وحش متنوعی را هم در خودش جای داده و همینکه راه می‌روید می‌توانید در بعضی نقاط حیواناتی مثل  بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و پرنده‌هایی مثل عقاب، کبک و شاهین را هم ببینید.

تفریحات کنار دریاچه

قایق سواری در دریاچه گهر
قایق سواری در دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از اصلی ترین زیستگاه‌های ماهی قزل آلاست و از این رو ماهگیری یکی از اصلی ترین کارهایی‌ست که میتوان در کنار این دریاچه انجام داد. البته که ماهیگیری با تک قلاب و با اخذ مجوز صید ماهی از  از واحد محیط زیست مستقر در غرب دریاچه امکان پذیر است.

همچنین می‌توانید تیوپ بادی همراه ببرید و در دریاچه قایق سواری کنید. الاغ سواری و گشت و گذار در اطراف نیز می‌تواند روزتان را بسازد.

آب و هوا

نگین اشترانکوه
نگین اشترانکوه

آب و هوای دریاچه گهر و دورود پاییز و زمستان و حتی تا ماه‌ اردیبهشت سرد و در تابستان نیز شبهای این منطقه بسیار خنک است.

بهترین فصل سفر

بهترین ماه‌های سفر به این منطقه تیر و مرداد است. شاید بگویید این ماه ها که خیلی گرمند، درست هم می گویید، راه طاقت فرسا و گرم است ولی آب دریاچه حسابی از شر گرما نجاتتان میدهد. همچنین تا ۱۵ خرداد هرسال از آنجایی که منطقه محافظت شده است رفتن به آن ممنوع است.

لوازم مورد نیاز سفر

کفش مناسب پیاده روی، لباس راحت، دمپایی، لباس گرم، ضد آفتاب و عینک آفتابی، کرم ضد حشره، چراغ قوه یا هدلایت، کیسه خواب، زیرانداز، چادر، پانچو، اجاق گاز، کبریت یا فندک، قابلمه و وسایل پخت و پز، وسایل بازی مثل بدمینتون و شطرنج. در یک طرف دریاچه پایگاه بسیج و سوپر برای خرید کردن هست که تقریبا همه چیز دارد.

کجا اقامت کنیم؟

اقامت در دریاچه گهر
اقامت در دریاچه گهر

از آنجایی که راه رسیدن به دریاچه گهر سخت است، بیشتری ها شب را در کنار آن چادر می‌زنند، از این رو همراه داشتن چادر و کیسه خواب و لباس گرم ضروری‌ست. بیرون خوابیدن در این منطقه به دلیل وجود گراز توصیه نمی‌شود و بهتر است برای چادر زدن سمت غرب دریاچه را انتخاب کنید که دارای نگهبانی، برق و سکوی چادر زدن است.

جاذبه‌های نزدیک

دره نی گاه
دره نی گاه

دره سرسبز و پر از پستی و بلندی نی گاه در جنوب شرقی شهرستان دورود و در مسیر دریاچه، دشت لاله‌های واژگون در ارتفاعات اشترانکوه (روستای گشان در دامنه قالی کوه الیگودرز) در مسیر شهرستان الیگودرز به گهر از جاذبه های طبیعی این منطقه است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به گهر میتوان دو مسیر را در پیش گرفت که یکی از آنها آسانتر از دیگری‌ست.

مسیر دروود: بعد از رسیدن به دورود باید به سمت روستاهای درب آستانه و شاه پیر والی بروید و بعد راه چشمه خیوه که در ۱۷ کیلومتری شهر دورود است را در پیش بگیرید. تا این قسمت از مسیر، جاده آسفالته است و با ماشین میتوان رفت. از چشمه خیوه تا دریاچه گهر ۱۸ کیلومتر مسافت مالرو پیش رو دارید که می توانید آن را پیاده بروید یا با قاطر. ماشینتان را در پارکینگ می گذارید و قاطر کرایه می کنید. کرایه قاطر تا کنار دریاچه ۷۰ هزار تومان است پس بهتر است کفش مناسب پیاده روی حتما همراهتان باشد. این مسیر سخت است و زمان بیشتری هم در راه خواهید بود ،چیزی حدود ۵ ساعت یا بیشتر ولی امنیتش بیشتر است.

مسیر الیگودرز: راه الیگودرز تا دریاچه گهر سه ساعت و نیم راه ماشین رو و یک ساعت و نیم راه پیاده دارد. باید از شهرستان الیگودرز حرکت کرده و مسیر ۶۵ کیلومتری ماشین رو را ادامه دهید. روستاهای جوشان، ززم، برم، خان آباد و چشمه پر سر راهتان قرار دارند.  بعد از این روستاها، دشت بزرگی که در اردیبهشت پوشیده از لاله‌های واژگون است، پیش رویتان قرار می‌گیرد. ۲۰ کیلومتر از مسیر را که با ماشین رفتید به تپه تاپله می رسید. اینجا جایی است که باید ماشین‌تان را در پارکینگ بگذارید و ۷ کیلومتر را پیاده بروید. اولین روستا، روستای طیان است و بعد به دریاچه می‌رسید. مسیر الیگودرز کوتاه‌تر است ولی برخی می‌گویند چندان امنیت ندارد.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false