×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
رایزنی وزیر خارجه ژاپن با شمخانی برای احیای برجام


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ وزیر خارجه ژاپن در دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: برای احیای برجام، آمریکا باید دست از زیاده خواهی بر‌دارد.

«موته‌گی توشیمیتسو» که شب گذشته به تهران سفر کرده است، پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار شمخانی با اشاره به سوابق طولانی روابط بین دو کشور بر ضرورت گسترش کیفی مناسبات فیمابین بدون دخالت و تاثیر پذیری از طرف ثالث تأکید کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ظرفیت‌های فراوانی برای ارتقای سطح روابط دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی وجود دارد که شایسته ریل گذاری جدید در تعامل با دولت جدید ایران است. 

  • حضور نیروهای بیگانه در خلیج فارس مخل ثبات و امنیت پایدار در این منطقه
    شمخانی، حفظ امنیت آبراه‌های بین‌المللی را از راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و حضور نیروهای بیگانه در خلیج فارس را مخل ثبات و امنیت پایدار در این منطقه خواند.
    دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، وارد کردن رژیم جعلی صهیونیستی در سازوکار سنتکام را قرینه‌ای جدی در تدوام سیاست‌های ناامن ساز آمریکا ارزیابی کرد و افزود: استمرار این سیاست تنش زا تبعات فوق العاده خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت.
  • راه برون رفت از بن بست ایجاد شده توسط آمریکا، تامین حقوق حقه ملت ایران است
    شمخانی با تبیین رویکردهای کشورمان در خصوص برجام، نقض تعهدات و خروج غیرمسئولانه آمریکا از برجام و تداوم سیاست‌های ترامپ توسط دولت بایدن را عامل اصلی شرایط کنونی ذکر کرد و گفت: راه برون رفت از بن بست ایجاد شده توسط آمریکا، تامین حقوق حقه ملت ایران است.
  • برای احیای برجام، آمریکا باید دست از زیاده خواهی بر‌دارد
    در این دیدار موته‌گی توشیمیتسو وزیر امور خارجه ژاپن نیز با ابراز علاقه دولت این کشور به ارتقای سطح مناسبات بین توکیو و تهران، ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور با روی کار آمدن دولت جدید در تهران بیش از پیش گسترش یابد. 
    وزیر امور خارجه ژاپن با اشاره به اهمیت برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی تصریح کرد: برای احیای برجام، آمریکا باید دست از زیاده خواهی بر‌دارد.
    وی همچنین بر ضرورت افزایش همکاری‌های دو کشور در خصوص مبارزه با بیماری کرونا و تبادل تجربیات  تأکید کرد.

به گزارش فارس، موته‌گی پیش از این نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از این دیدار در توئیتی با انتشار تصاویری از دیدارش با همتای ژاپنی نوشت: خرسندم که یکشنبه میزبان موته گی وزیر خارجه ژاپن در تهران هستم.

وی افزود: در دیداری که احتمالا ملاقاتم با یک همتا در منصب وزیر امور خارجه ایران باشد، ما درباره تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام و شرایط فاجعه بار مهندسی شده و دست ساخته آمریکا در افغانستان بحث و تبادل نظر کردیم.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ژاپن همچنین امروز با سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار کرد. رئیس جمهور کشورمان در این دیدار با تاکید بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در ژاپن، خاطرنشان کرد: تاخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های ژاپنی توجیه‌پذیر نیست. 

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این اعلام کرده بود: موته گی توشیمیتسو وزیر امور خارجه ژاپن به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  از تاریخ یکشنبه ۳۱ مرداد ماه جاری  سفر دو روزه‌ای را به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

وی یادآور شد: این سفر که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است، در پاسخ به سفر سال ۱۳۹۸ دکتر ظریف به توکیو انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد:روابط ایران و ژاپن به عنوان دو قدرت مهم در غرب و شرق آسیا همواره مهم بوده و دو کشور در ۹۰ سال روابط دیپلماتیک، بر اساس منافع مشترک، از روابط دوستانه برخوردار بود‌ه‌اند و در حال حاضر نیز رایزنی ها در مورد مسائل دو و چندجانبه در بالاترین سطوح بین دو کشور برقرار است. وزیر امور خارجه ژاپن در این سفر علاوه بر همتای ایرانی، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false