×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
رد پای بیکاری و توسعه نیافتگی در بانک توسعه و تعاون: مهدی میرزاوند


استان ما عرصه غافلگیری هاست، استان ما آبستن بسیاری از رخدادهاست، همراهی با رخدادهای موثر در حیات اجتماعی نیز سرعت و اختصار بیشتری از ارائه تفسیر و تحلیل می طلبد.
مدیر جدید بانک توسعه تعاون لرستان معرفی شد، فریدون خالدی متولد بویراحمد و مدیر سابق توسعه تعاون استان قم بعنوان مدیریت شعب استان لرستان منصوب گردید.
در سال ۱۳۹۹ استان لرستان بعنوان استان اول فقر و فلاکت معرفی شد. در این دست مقالات سعی دارم به چراهای ثمره مطلوب از عدالت ورود کنم، در پیام رهبری به آغار کار مجلس یازدهم به درستی آمده است:«ثمره مطلوبی در باب عدالت بدست نیاوردیم» این که در کدامیک از مصادیق عدالت این ثمره مطلوب بدست نیامده است بحث گسترده و دامنه داری وجود دارد. مهم این واقعیت تلخ است که علل و عوامل شاخص عدم مطلوبیت ایجاد عدالت را مورد بررسی قرار می دهیم، طرح عظیم اشتغالزایی در شهریور سال ۱۳۹۶ در قالب توسعه روستایی و حاشیه شهری با اعتبار ۱۲ هزار میلیاردی به روستانشینان کشور اختصاص داده شد، برداشت ۶ هزارمیلیارد از صندوق توسعه ملی و به همان میزان نزد بانک های توسعه تعاون و موسسات دولتی، اولویت گذاری این طرح بی سابقه به عبارتی؛ بیشترین روستاهای یک استان، بیشترین بیکاری روستایی و بیشترین مهاجرت به کلان شهرها بود که هر سه بند شامل حال جوانان بیکار استان محروم لرستان می شد. اگر رسیدن ذی حق به حق و ایجاد زمینه برای این که هر چیزی جای خودش باشد را جزو پارامترهای پراهمیت رسیدن به عدالت مطلوب بدانیم، می بایست به علل و دلایل شکست این طرح در استان محروم لرستان بپردازیم. استان لرستان جزو چند استان اول اولویت بندی این طرح بود اما به لطف تفسیر تنگ نظرانه مدیریت توسعه تعاون، استان لرستان جزو چند استان آخر استفاده از این طرح اشتغالزایی بزرگ معرفی شد، محرومیت و علل توسعه نیافتگی شاخ و دم که ندارد، اگر استان لرستان در سال ۱۳۹۶ ثمره مطلوبی از این طرح بزرگ اشتغالزایی بدست می آورد به هیچ عنوان در سال ۱۳۹۹ بعنوان استان اول فقر و فلاکت بدبختی معرفی نمی شد.
اگر دهلیزهای رسانه ای عظیمی که از مدیران ناکارآمد حمایت می کنند و بی محابا اخبار و تحلیل های خویش را به خورد جامعه می دهند زمینه پاسخ گویی و روشنگری را فراهم کنند امروز در مواجه با شهروندان استان شرمندگان آمار را قلم فرسایی نمی کردیم. مجموعه ی مدیریتی بانک توسعه تعاون خود بهتر می دانند در مواجه با طرح های جوانان استان، سهم آورده دولت را گرفتند و تا پایان نگهداری کردند تا با همان دلایل همیشگی منحصر به لرستان از جمله؛ سند ایراد دارد، استعلامات مشکل دارد، ضمانت نمی شود، سند روستایی و سند ملک محل مشکل قانونی دارد، باعث شکست این طرح در لرستان شدند. این در حالی بود که در استانهای تمام قد اشتغالزایی، مرکزی و همدان به دلیل پرداخت سریع و بموقع تسهیلات و دریافت بموقع هفت قسط اول، چهل درصد به تسهیلات شان اضافه شد.
اگر بانک توسعه تعاون استان با تخصیص منابع در مسیر کمک به تامین سرمایه کارآفرینان و افراد جویای کار پیش می رفت، امروز درصد اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی جدید و ارتقای ظرفیت ها و توانمندی های لرستان فقر و فلاکت و بدبختی نبود، اگر طبق قانون کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی از وظایف بانک توسعه و تعاون بدانیم، اصلی ترین علل و عوامل شاخص عدم مطلوبیت ایجاد عدالت در دهه ی نود «عملکرد مدیریت بانک توسعه تعاون استان لرستان » می باشد.

واما در پایان به استحضار مطالبه گران گفتمان توسعه استان می رسانیم که استان آخر و ناموفق این طرح اشتغال زایی عظیم در کشور، استان قم با مدیریت جناب خالدی معرفی شد که در روزهای اخیر و در سکوت خبری بعنوان مدیر بانک توسعه تعاون لرستان بکار گرفته شد؟/ کانال گفتمان توسعه استان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false