×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
رشد قابل توجه بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰: کیوان رباطی رییس اداره بودجه و مدیریت منابع آموزش و پرورش لرستان


همان طور که میدانید سالیان سال است که وزارت آموزش و پرورش کشور با کسری بودجه مواجه است و این کسری بودجه همانند یک بیماری مزمن با آموزش و پرورش همراه و همزاد است.

با توجه به اینکه پایه و اساس توسعه هر کشوری داشتن آموزش و پرورشی پویا، با نشاط و هوشمند است و غالبا آموزش و پرورش، مورد توجه خاص رهبران و مدیران ارشد کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است، لیکن بنا بر شواهد و قرائن موجود حدود چهل سال است که آموزش و پرورش ایران با این بیماری مزمن دست و پنجه نرم می‌کند و با وجود آگاهی و اطلاع کامل دولتمردان، نمایندگان مردم و سیاسیون از این بیماری، عملا به فکر مداوا و درمان آن نبوده و رفع این مشکل فقط در حد شعار و وعده و وعیدهای سیاستگذاران مسکوت مانده است.

اما باید اذعان داشت وجود مدیران لایق، با تجربه، کاردان، ساعی و دلسوز در دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع وزارت آموزش و پرورش و همچنین ترکیب و چینش خوبی از زبده ترین و کارآمدترین کارشناسان وزارتخانه در زیر مجموعه آن دفتر، نقش موثری در رفع مشکلات اخیر این دستگاه عریض و طویل داشته است. بر این اساس تهیه پیش نویس بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کمی متفاوت تر از سال ها و سنوات گذشته است و می توان گفت با تصویب آن در مجلس، بخش مهمی از مشکلات آموزش و پرورش مرتفع می گردد که در ذیل به نکات مورد توجه آن اشاره می گردد.

کل اعتبارات آموزش و پرورش (عمومی و اختصاصی) ۱۳/۴ درصد بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص داده است که سهم اعتبارات این دستگاه از بودجه هزینه ای ۱۶/۴ در صد می باشد که این دو نسبت به ترتیب ۲/۷ و ۲/۸ درصد نسبت به بودجه عمومی دولت در سال ۹۹ رشد داشته است.

اعتبار ردیف‌های ذیل وزارت آموزش و پروش بالغ بر ۱۰۲۴۷۷۸ میلیارد ریال پیش بینی شده اما نیاز واقعی حدود ۱۲۷۸۲۷۴ میلیارد ریال است که این به معنای تحقق ۸۰ درصدی آن می باشد.

در لایحه بودجه، وزارت آموزش و پرورش دارای ۲۵ ردیف و دستگاه است که اعتبار تمامی ردیف ها نسبت به سال ۹۹ مثبت است.

اگرچه رشد اعتبارات آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ چشمگیر می‌باشد، اما وزارت آموزش و پرورش جهت اجرای رتبه بندی، اعمال مدرک دوم فرهنگیان، اجرای کامل آموزش مجازی (شاد)، تملیک مدارس قلع و قمعی، اجرای کامل قانون جامع ایثارگران و سایر تکالیف قانونی نیازمند توجه ویژه مجلس است. لذا با توجه به تقدیم لايحه بودجه ١٤٠٠ از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي و آغاز بررسي آن، انتظار مي رود نمایندگان محترم مجلس با حمايت از آموزش و پرورش و افزودن اعتبارات آن، به پيشنهادات تبصره اي و بودجه اي دستگاه تعليم و تربيت نگاه ويژ ه اي داشته و ارقام موجود در تبصره های ارسالي از سوی دولت و همچنين ٨ پيشنهاد بودجه اي آن را در قالب رديفهاي مجزا و ذيل رديفهاي اصلي وزارت آموزش و پرورش منظور نمایند، تا فرهنگيان عزيز كشور با دلگرمي بيشتري در مسير تعليم و تربيت و آموزش فرزندان كشور عزيزمان ايران گام بردارند.

بودجه ۱۴۰۰ وزارت آموزش و پرورش در یک نگاه و در مقایسه با سال ۹۹ از نظر ترکیب فصول هزینه ای به شرح ذیل است؛
فصل اول جبران خدمت کارکنان: مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۱۸۶۷۰۲۵۴۲ میلیون ریال در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۲۰۸۶۲۷۹۰۷۰ میلیون ریال با رشد ۷۵/۸ درصد
فصل دوم استفاده از کالاها و خدمات: مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۱۹۴۰۰۵۳۴ میلیون ریال در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۴۸۵۶۵۶۰۲۲ میلیون ریال با رشد ۵۲/۱ درصد
فصل سوم هزینه‌های اموال و دارایی: مصوب سال ۹۹ مبلغ ۶۷۱۷۰ میلیون ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۸۰۷۱ میلیون ریال با رشد ۱/۳ درصد
فصل چهارم یارانه: مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۳۲۸۱۲۵۶۳ میلیون ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۷۲۷۲۷۹۹ میلیون ریال با رشد ۴۴/۱ درصد
فصل پنجم کمک های بلاعوض: مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۵۲۳۵۸۶۱۷ میلیون ریال در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۷۵۷۴۳۱۲ میلیون ریال با رشد منفی ۲۹/۴ درصد
فصل ششم رفاه اجتماعی: مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۳۶۱۳۵۱۳۵۹ میلیون ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۸۹۱۸۸۴۴۶۹ میلیون ریال با رشد ۳۹ درصد
فصل هفتم سایر هزینه ها: مصوبه سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۳۰۷۶۲۲۷۸۲ میلیون ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۷۵۱۳۸۱۸۴۶ میلیون ریال با رشد ۳۳/۹ درصد

وضعیت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای وزارت آموزش و پرورش در یک نگاه و در مقایسه با سال ۹۹ به شرح ذیل است؛
طرح گسترش فناوری اطلاعات و ایجاد شبکه هوشمند سازی مدارس مصوب سال۱۳۹۹ مبلغ ۱۰۰۰۰۰ میلیون ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۰۰۰۰ میلیون ریال با رشد ۵۰ درصد
طرح گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات در آموزش و پرورش مصوب ۱۳۹۹ مبلغ ۳۰۰۰۰ میلیون ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۵۰۰۰ میلیون ریال با رشد ۱۶.۷ درصد
طرح تجهیز مدارس عشایری مصوب ۱۳۹۹ مبلغ ۴۷۰۰۰ میلیون ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۰۰۰۰ میلیون ریال با رشد ۲۷.۷ درصد
طرح خرید مدارس استیجاری و عرصه مدارس قلع و قمعی مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۰۰۰۰۰ میلیون ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۰۰۰۰ میلیون ریال با رشد ۵۰ درصد
طرح تجهیزات کمک آموزشی مصوب ۱۳۹۹ مبلغ ۱۹۰۰۰ میلیون ریال لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۵۰۰۰ میلیون ریال با رشد ۳۱.۶ درصد
طرح تعمیرات ساختمان و تامین ماشین آلات و تجهیزات مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۰۰۰۰ میلیون ریال در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۰۰۰ میلیون ریال با رشد ۵۰ درصد
طرح تامین تجهیزات و ماشین آلات مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۵۰۰۰۰ میلیون ریال در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۰۰۰۰۰ میلیون ریال با رشد ۳۳.۳ درصد
طرح تعمیر و تجهیز اردوگاه ها و کانون های پرورشی مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۰۰۰۰ میلیون ریال در لایحه ۱۴۰۰ مبلغ ۱۰۰۰۰ میلیون ریال با رشد صفر درصد
طرح تجهیز هنرستان‌های سراسر کشور مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۴۷۰۰۰۰ میلیون ریال در لایحه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۰۰۰۰۰ میلیون ریال با رشد ۲۷.۷ درصد و در مجموع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مقدار ۳۳% رشد مثبت داشته است.

وضعیت درآمدهای اختصاصی و عمومی آموزش و پرورش نیز به طور کلی در ۹ کد طبقه بندی درآمدی در مجموع نسبت به مصوب سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۶۸۹۱۰۰۰ میلیون ریال و در لایحه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۸۸۵۱۰۰۰ میلیون ریال رشدی معادل ۱۱.۶ درصد داشته است.

علاوه بر بودجه پیشنهای و رشد چشمگیر آن نسبت به سال ۹۹ و سنوات گذشته، نقش تبصره های پیشنهادی از سوی دفتر بودجه در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش و پیگیری خواسته های بحق فرهنگیان شاغل و بازنشسته را نباید نادیده گرفت. تعداد ۱۱ تبصره مرتبط با آموزش و پرورش نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از جمله بند «و» تبصره ۲ بمنظور استمرار پرداخت های ناشی از متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی، رتبه بندی معلمان، تامین پاداش و ذخیره مرخصی بازنشستگان، تامین بخشی از مطالبات ایثارگران تا سقف نهصد هزار میلیارد ریال از محل ارائه حق الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه و طرح های تملک داراییهای سرمایه ای و اموال غیر منقول مازاد، بند «د» تبصره ۹، ساماندهی، بهینه سازی و تغییر کاربری فضاهای آموزشی، ورزشی و پرورشی، بند «ی» تبصره ۹، معافیت مدارس از پرداخت حاملهای انرژی، آب، برق و گاز در صورت رعایت الگوی مصرف، بند «ح» تبصره ۱۲، پرداخت ماهیانه حقوق دستمزد نیروهای حق التدریس، سرباز معلمان، نیروهای قراردادی به‌ صورت ماهیانه و همزمان با پرداخت حقوق کارکنان رسمی و پیمانی و … همچنین تعدادی پیشنهاد جدید جهت ایجاد ردیف های جدید مستقل از جمله توسعه آموزش و پرورش عشایری، توسعه کاربری شبکه آموزش دانش آموزی(شاد)، کمک به اجرای سند تحول بنیادین، کمک به استقرار نظام مدیریت آسیب های اجتماعی دانش آموزان، مستندسازی املاک آموزش و پرورش، رتبه بندی حرفه ای معلمان، بکارگیری نیروهای خدماتی در مدارس، تسویه بدهی معلمان خارج از کشور و اعمال مدرک دوم فرهنگیان نقش بسزا و موثری در کمک به رفع مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و میزان رضایتمندی کارکنان شاغل و بازنشسته دارد.

نقش نیروی انسانی یا سرمایه اجتماعی متعهد، متخصص و کارآمد در توسعه نظامهای سیاسی، اداری، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هر کشور بر کسی پوشیده نیست، سیستمها و نظام‌های پیشرفته و توسعه یافته با گماردن و بکارگیری بهترین و کارآمدترین نیروها در رشد و توسعه خود ایفای نقش نموده اند. کشور ما نیز از این دایره مستثنی نیست و لاجرم باید به سمت و سوی تخصص گرایی و استفاده از نیروهای توانمند، فنی، متخصص، متعهد و کارآمد حرکت نماید.

تسلط کامل دفتر برنامه، بودجه و مدیریت منابع این وزارتخانه بر مسائل مالی، برنامه ریزی و تهیه و تنظیم پیش نویس بودجه، موجبات انعکاس موثر و درج به موقع آمار و اطلاعات ماخوذه از استانها را در قالب لوایح بودجه سنواتی با پشتوانه ای محکم از مستندات قانونی فراهم نموده و در حال هموار سازی موانع و مشکلات‌ جاده پر پیچ و خم و پیچیده بودجه وزارت آموزش و پرورش می باشد. (عملکرد بودجه سنوات قبل موید این ادعاست) لذا وزارت آموزش و پرورش باید در این برهه از زمان از مدیرانی که روح تعهد، مسئولیت پذیری، جدیت، تخصص و تجربه در وجودشان زنده است، برای پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت بهره مند شده و آموزش و پرورش استان‌ها نیز از سیاستهای دفتر بودجه قاطعانه حمایت نمایند./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false