×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
ریاضیات، کودکان و چند سوال:محمد زیودار چهره ماندگار استانی آموزش ابتدایی

ریاضیات از ابتدای خلقت با تار و پود زندگی انسان عجین بوده است. انسان های اولیه برای انجام محاسبات زندگی نظیر دسته بندی، تقسیم بندی، شمارش و رتق و فتق امور دانشی را بکار می بردند که امروزه ما آن را ریاضی می نامیم.

ریاضی علمی است که قوانین آن تابع شرایط زمانی و مکانی نمی باشد یعنی این قوانین برای همیشه ثابت خواهند ماند در صورتی که قوانین علوم تجربی وعلوم انسانی ثابت نبوده وتابع شرایط زمان و مکان قراردارند. ریاضی یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین دانش های بشری است که از دیر باز برای حل مسائل و مشکلات بکار رفته است.

اینک چند سوال رایج و پاسخ لازم در ارتباط با ریاضی و کودکان:
۱. در چه سنی باید آموزش ریاضیات را به کودکان آغاز کنیم؟
گرچه آموزش ریاضی به کودکان در همان سالهای اولیه به صورت غیر رسمی آغاز می شود ولی کلا آموزش ریاضی باید از پیش دبستانی‌ با آموزش اعداد شروع شود و به مرور به کمک بازی ها از همان سن، لذت حل معادلات ریاضی به کودکان چشانده شود.
۲. چه کودکانی استعداد ریاضی رادارند؟
کودکانی که علاقه زیادی به بازی کردن دارند و کنجکاو رسیدن به جواب و حل معماها هستند معمولا استعداد خوبی در ریاضی دارند. البته باید قبول کرد که نقش حمایتی خانواده و آموزش های معلمان نیز بی تاثیر نیست و یک آموزش درست می تواند بسیار کارآمد باشد و هوش ریاضی دانش آموزان را تقویت کند.

۳. چگونه کودکان را به ریاضی علاقه مند کنیم؟
بازی بهترین وسیله برای جذب کودکان به ریاضی است. از جدول اعداد و سودوکو می توان شروع کرد، استفاده از رایانه و سر زدن به برخی سایت های مربوطه نیز میتواند به این ماجرا کمک کند. والدین باید اجازه دهند هر از چند گاهی، فرزندشان با همکلاسی هایش ریاضی کار کند. وقتی کودکان خود به مانعی برمی خورند و با هم سن و سالان شان برای حل آن تلاش می کنند، خوشحال ترند، چون که خود آموخته اند و یاد گیری عمیق تراست. گاهی نیز لازم است در کنار کودکان حضور داشته باشید و به سوالات آنها پاسخ دهید. توضیح این مطلب که اصلا ریاضی به چه دردی می خورد! کاربرد ریاضی در زندگی نیز موثر است.

۴. چرا برخی دانش آموزان از ریاضی خوششان نمی آید؟
این امر می تواند دلایل بیشماری داشته باشد که مهمترین آنها عبارت از روش اموزش ریاضی به کودکان است. در صورت وجود خلاقیت در آموزش ریاضی است که کودکان به آن جلب شده و آن را فرا می گیرند. در این حالت داشتن یک رابطه نامناسب با معلم، فقدان اعتماد به نفس برای حل معادلات و رسیدن به جواب و حتی داشتن یک مشکل فیزیکی مثل پایین بودن قدرت درک و بیان یا نوشتن، میتواند سبب تنفر وی از ریاضیات شود./ محمد زیودار کارشناس آموزش ابتدایی

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false