×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
زبان مادری مهمترین عنصر و شاخص حفظ هویت و مواریث فرهنگی است

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، رامین جانی‌پور در مراسم گرامیداشت روز جهانی زبان مادری که به همت مرکز تخصصی فرهنگ و ادبیات بومی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: مرکز تخصصی فرهنگ و ادبیات بومی ایران زمین در کشور برای اولین بار در جهاد دانشگاهی واحد لرستان راه‌اندازی شده و اقدامات و فعالیت‌های زیادی انجام  داده که برگزاری چندین همایش ملی در حیطه ادبیات بومی از جمله آنهاست.
وی تصریح کرد: این مرکز امسال علاوه بر برگزاری همایش زبان مادری، جشنواره فرهنگی هنری دانشجویی به نام اقوام ایران زمین را اردیبهشت‌ماه سال آینده نیز برنامه‌ریزی کرده است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان خاطرنشان کرد: در این جشنواره آثار فرهنگی و هنری دانشجویان شرکت‌کننده از سراسر کشور با موضوع فرهنگ اقوام به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.
جانی‌پور اضافه کرد: متاسفانه علیرغم داشته‌های خیلی خوب تمدنی شاید به دلایل مختلف نتوانسته ‎ایم میراث‌داری کنیم و از لحاظ سرمایه فرهنگی وضعیت مطلوبی نداریم.
وی با برشمردن برخی دلایل به‌وجودآمدن این وضعیت گفت: یک دلیل این است که ما برنامه ریزی و فعالیت فرهنگی گزین و ارزشی نکرده‌ایم. دلیل دیگر اینکه فرهیختگان، ادیبان و … قدر خود را به خوبی ندانسته‌اند.
معاون جهاد دانشگاهی واحد لرستان عنوان کرد: اگر شاعر بداند با یک غزل که می‌گوید یک برگ به سرمایه فرهنگی قومش افزوده است قدر خود را بهتر می‌داند.
جانی‌پور ادامه داد: یک پژوهشگر با پژوهش کاربردی و عالمانه خود و یا هنرمند با خلق آثار هنری فاخر باعث افزایش سرمایه فرهنگی جامعه خود می‎شوند و این ثروتی بوده که جامعه امروز ما به آن نیازمند است.
وی یادآور شد: دانشجویان، شاعران و هنرمندان باید قدر فعالیت‎های فرهنگی از این دست را بدانند چراکه بازگویی و بازآفرینی فولکوریک‎های اقوام می‎تواند قدم موثری در حفظ هویت و افزایش سرمایه فرهنگی و اجتماعی باشد. 

رونمایی از تازه‎ترین کتاب عزیز بیرانوند با عنوان فرهاد سی‎سخت، شعرخوانی شاعران بومی‎سرای، قصه‎گویی و متل‎خوانی و … از برنامه‎های برگزار شده در این مراسم بودند.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false