×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
زنگ خطر رشته های علوم پایه به صدا درآمد


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ کاهش آمار متقاضیان علوم پایه نشان می دهد که وضعیت این رشته تا چند سال آینده با نابسامانی های جدی رو به رو خواهد بود.

علوم پایه ریشه دانشی به حساب می آید و تمام کاربردهای زندگی بشر را شامل می شود این رشته کمک کننده ساخت وسایل نقلیه برای رفت و آمد انسان ها تا درمان بیماری های مختلف و سیاست گذاری برای مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی را شامل می شود.

با وجود اینکه کشورهای پیشرفته توسعه همه جانبه را در گروی تحقیقات علمی می دانند، اما طی چند سال اخیر رغبت دانش آموزان به رشته های علوم پایه در ایران کاهش یافته و رشته‌های دانشگاهی مانند شیمی، زیست‌شناسی، فیزیک، ریاضیات و کاربردها با مازاد ظرفیت رو به رو شده اند.

تنها ۱۰ درصد داوطلبان کنکور سراسری ریاضی را انتخاب کردند

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اعلام کرده بود که در کنکور سراسری امسال تنها ۱۰ درصد داوطلبان در رشته های علوم ریاضی و فنی نام نویسی کرده بودند.

جای نگرانی برای داوطلبان ریاضی در کنکور امسال وجود ندارد!

پورعباس، رئیس سازمان سنجش گفته بود که ظرفیت رشته ریاضی در دانشگاه های کشور برای کنکور امسال به میزانی زیاد است که تمام داوطلبان حتما قبول خواهند شد و جای نگرانی وجود ندارد.

حالا با این تفاسیر باید گفت که زنگ خطر برای رشته‌های علوم پایه به صدا درآمده است؛ خطری که از اساتید جوان تا پیشکسوت و نخبگان علمی کشور، از مسئولان آموزش و پروش تا معلمان باسابقه جامعه در مورد آن هشدار جدی می‌دهند.

۹ درصد دانشجویان در رشته های علوم پایه تحصیل می کنند

قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم می گوید: اکنون زنگ خطری که به صدا آمده مربوط به این است که در حال حاضر ۹ درصد از دانشجویان در علوم پایه مشغول به تحصیل هستند و در صورت ادامه این روند در ۴ سال آینده این میزان به ۵ درصد و یا ۴ درصد خواهد رسید.

پیشرفت چندانی برای رشته های علوم پایه نداشته ایم

محمد علی زلفی گل، وزیر علوم می گوید که هدایت تحمیلی در انتخاب رشته دانش آموزان جای هدایت تحصیلی را گرفته است و با توزیع نامتوازن استعدادها رو به رو شده ایم.

وزیر علوم افزود: اگرچه در سال‌های گذشته به دلیل شرایط کشور با اقبال کمتری در برخی رشته‌ها مواجه شدیم و داوطلبان در رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی کمتر رغبت حضور دارند. اگرچه امروز سیاست نهایی حاکمیت توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف است اما پیشرفت چندانی برای توجه به رشته‌های علوم پایه و انسانی نداشتیم.

او در پایان گفت: اخیرا در رشته‌های فنی و مهندسی اقبال کمتری از سوی داوطلبان در دانشگاه‌ها صورت گرفته و همه کسانی که به دلیل تعارض منافع این شرایط را رقم می‌زنند در مقابل آیندگان مسئول هستند و باید پاسخگو باشند و باید توزیع متوازنی بین رشته‌ها انجام بدهند.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false