×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
زنی که رئیس جمهور فقیرترین کشور اروپا شد


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ مایا ساندو رئیس جمهور جدید مولداوی به طور رسمی پست ریاست جمهوری این کشور را تحویل گرفت.

این ماه «مایا ساندو» به عنوان رئیس جمهور، قدرت را در کشور مولداوی در دست گرفت.این انتصاب از این جهت اهمیت دارد که او نخستین رئیس جمهور زن در این کشور محسوب می شود.مایا ساندو روز پنج ‌شنبه (۲۴ دسامبر) در پایتخت «کیشیناو» سوگند یاد کرد. خانم ساندو تعهد کرده است که یک رئیس جمهور «صادق و شفاف» و متعلق به «همه مولداوی ‌ها» باشد.
ساندوی ۴۸ ساله در مراسم تحلیف خود، مقابله با همه‌ گیری ویروس کرونا و بحران اقتصادی را در مولداوی از اولویت‌هایش دانست و وعده داد که یک تیم کارشناسی را برای رسیدگی به مسائل تعیین خواهد کرد.

این زن خاص را بیشتر بشناسیم:

زندگینامه

ساندو در ۲۴ مه ۱۹۷۲ در «ریسیپنی» واقع در منطقه «فالستی» در جمهوری سوسیالیستی شوروی مولداوی (تحت کنترل اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی) متولد شد. والدین وی «گریگوری» دامپزشک و امیلیا ساندو معلم بودند. وی از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ در رشته مدیریت در آکادمی مطالعات اقتصادی مولداوی (ASEM) تحصیل کرد.

وی از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ در رشته روابط بین الملل در آکادمی مدیریت عمومی تحصیل کرد. در سال ۲۰۱۰، وی از مدرسه دولتی جان اف کندی در دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شد. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ ، ساندو به عنوان مشاور مدیر اجرایی در بانک جهانی در واشنگتن دی سی کار می کرد. ساندو علاوه بر زبان رومانیایی مادری خود، به زبان روسی، اسپانیایی و انگلیسی صحبت می کند.

زندگی سیاسی

وی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به عنوان وزیر آموزش و پرورش مولداوی خدمت کرد. وی در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۵ توسط حزب لیبرال دموکرات به عنوان کاندیدای نخست وزیری بعدی مولداوی، جانشین «ناتالیا گرمان و چیریل گابوریچی» در نظر گرفته شد. 

یک روز پس از این پیشنهاد ائتلاف طرفدار اروپا، ساندو استعفای رئیس بانک ملی مولداوی و دادستان دولت را به عنوان شروط پذیرش این سمت تعیین کرد. سرانجام، »والریو استرله: از طرف رئیس جمهور مولداوی به جای ساندو کاندید شد.

در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵٫ او کارزار «در گامی با مایا ساندو» را راه اندازی کرد که بعداً به یک حزب سیاسی به نام (حزب عمل و همبستگی) تغییر نام داد.
در سال ۲۰۱۶، ساندو کاندیدای طرفدار اروپا در انتخابات ریاست جمهوری مولداوی بود. وی که در یک کارزار اقدام طرفدار اتحادیه اروپا شرکت می کرد، یکی از دو کاندیدایی بود که به دور دوم انتخابات رسید. 
طبق برخی نظرسنجی ها از سال ۲۰۱۹، ساندو در میان سه سیاستمدار مورد اعتماد در مولداوی قرار دارد. آخرین نظرسنجی موجود انجام شده توسط صندوق افکار عمومی نشان می دهد که ساندو دومین شخصیت سیاسی مورد اعتماد است.  با این حال دیگر نظرسنجی های قدیمی تر، او را در رده ششم و پایین تر قرار می دهد. 

نخست وزیری

در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۹ ، حزب تحت رهبری ساندو همراه با متحد اش «حزب سکوی حقیقت و کرامت» به رهبری «آندری نوستاسه» بلوک انتخاباتی ACUM را تشکیل داد و ۲۶ کرسی از ۱۰۱ کرسی پارلمان مولداوی را تضمین کرد. در ۸ ژوئن ۲۰۱۹، مایا ساندو در یک دولت ائتلافی با «حزب سکوی حقیقت و کرامت» به عنوان نخست وزیر مولداوی انتخاب شد. در همان روز، دادگاه قانون اساسی مولداوی تعیین انتصاب وی برای این سمت و همچنین انتصاب دولت جمهوری مولداوی را خلاف قانون اساسی اعلام کرد که باعث بحران قانون اساسی سال ۲۰۱۹ شد.
با این حال، در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۹، دادگاه قانون اساسی تصمیمات قبلی خود را اصلاح و لغو، و کابینه ساندو را بر مبنای قانون اساسی درست اعلام کرد.
روز بعد، وی خواستار احیای نظم عمومی شد، و شهروندان را از حضور در تجمعات محلی منصرف کرد. در ژوئن ۲۰۱۹، وی ممنوعیت سفرهای رسمی فیلیپ، نخست وزیر پیشین سابق دولت به روسیه که در ماه مارس ۲۰۱۷ صادر شده بود را لغو کرد.
وی در یکی از اولین مصاحبه های خود با رسانه های خارجی ، قصد خود را برای درخواست از خزانه داری ایالات متحده برای افزودن نام «ولاد پلاهوتنیوک» به لیست مگنیتسکی اعلام کرد. در ماه اوت، ساندو از دبیرخانه دولت خواست تا پیش نویس فرمانی را تنظیم کند که در آن ۲۳ اوت به جای روز آزادی، به عنوان روز یادبود قربانیان استالینیسم و ​​نازیسم اروپا اعلام شود. این حکم با مخالفت شریک ائتلاف وی و رئیس جمهور مولداوی مواجه شد که اعلام کردند که تاریخ را به سبک قدیمی جشن می گیرند و پیشنهاد ساندو را رد می کنند.
در زمان مایا ساندو، مولداوی گام های خود را به سمت اتحادیه اروپا آغاز کرد زیرا ساندو خود طرفدار اتحادیه اروپا است. پس از رای عدم اعتماد، مایا ساندو در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۹ از نخست وزیری برکنار شد. وی تا زمان تشکیل دولت جدید به عنوان سرپرست دفتر باقی ماند. با این حال، در ۲۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ مایا ساندو به عنوان رئیس جمهور ایالتی پس از پیروزی قاطع در انتخابات علیه «ایگور دودون» طرفدار روسیه به عنوان رئیس جمهور ایالتی منصوب شد. مولداوی یک بار دیگر تحت رهبری ساندو در موقعیتی قرار دارد که حرکت به جلو به سمت ادغام اروپا را از سر بگیرد.

مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰

ساندو کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در ۱۸ ژوئیه اعلام کرد و گفت که به یک کاندیدای مشترک طرفدار اروپا نیازی نخواهد بود زیرا در دور دوم خطر عدم وجود کاندیداهای طرفدار اروپا وجود ندارد. ساندو به طور رسمی مبارزات انتخاباتی خود را در ۲ اکتبر سال ۲۰۲۰ با برگزاری ۲ سخنرانی به زبان های رومانیایی و روسی با قول مبارزه با فساد، فقر، و اصلاح سیستم عدالت کیفری آغاز کرد؛، در حالی که رئیس جمهور دودون را متهم کرد که به عمد مانع از این امر شده است. از آنجا که هیچ کاندیدایی در دور اول اکثریت آرا را کسب نکرد، دور دوم بین ساندو و دودون در ۱۵ نوامبر برگزار شد که در آن ساندو با ۵۷٫۷۵ درصد آرا پیروز شد.
در حقیقت این انتخابات رفراندومی میان روسیه و اروپا محسوب می شد.
رهبران ارشد اتحادیه اروپا، همچنین روسای جمهور اوکراین، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و رومانی، پیروزی اش را به او تبریک گفتند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، که در ابتدا دودون را تأیید کرده بود به ساندو را تبریک گفت.
وی در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که مولداوی تحت رهبری وی «با رعایت منافع ملی مولداوی، توازن واقعی در سیاست خارجی را تأمین خواهد کرد، ما با همه کشورها از جمله رومانی، اوکراین، ملت های اروپا  و روسیه گفتگوی عملی خواهیم داشت.

ریاست جمهوری (۲۰۲۰ تاکنون)

ساندو در ۲۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ در کاخ جمهوری سوگند یاد کرد. در طول این مراسم، وی به اتحاد ملی متوسل شد و در پایان سخنان خود به زبان های روسی، اوکراینی، گاگائوسی و بلغاری صحبت کرد.
هزاران نفر از هوادارانش در بیرون از قصر با سر دادن شعارهایی مانند «مایا ساندو و مردم!» و «مردم شما را دوست دارند» از او استقبال کردند.  او پس از مراسم، با دودون در کاخ ریاست جمهوری ملاقات کرد؛ در مراسمی که دودون رسماً قدرت را به او واگذار کرد.
آن روز، او با «یون چیکو» نخست وزیر موقت ملاقات کرد. پس از اینکه چیکو از ادامه کار به عنوان سرپرست خودداری کرد، «اورلیو سیوکوئی» وزیر خارجه  در۳۱ دسامبر توسط ساندو به عنوان نخست وزیر منصوب شد.

سیاست خارجی

اتحادیه اروپا و غرب

مایا ساندو از سوی «آنه‌ گرت کرامپ کارن باوئر« وزیر دفاع آلمان، و دونالد تاسک» رئیس سابق شورای اروپا پیام‌های حمایتی دریافت کرده است.

او وعده داده که حمایت مالی از سوی بروکسل را برای کشورش تضمین کند.

رومانی

«کلاوس یوهانیس» رئیس جمهور رومانی اولین رهبر خارجی بود که در ۲۹ دسامبر برای دیدار با ساندو وارد مولداوی شد. یوهانیس گفت که رومانی ۲۰۰۰۰۰ دوز واکسن کووید ۱۹ را اهدا خواهد کرد. 

اوکراین

وی در دیدار با «دمیترو کولبه» وزیر خارجه اوکراین تأیید کرد که سفر به کیف در ژانویه ۲۰۲۱ اولین سفر خارجی او به عنوان رئیس جمهور خواهد بود. 

روسیه

وی اظهار داشت که «رویکرد نرم» در مذاکرات در مورد حل و فصل منازعه ماوراالنهر موثر نیست.
وی با فدرال سازی مولداوی که قبلاً توسط ایگور دودون رئیس جمهور پیشین پیشنهاد شده بود مخالفت کرد و گفت: «و این (قالب حل و فصل درگیری ها) باید شامل خروج کامل نیروهای روسی از قلمروی مولداوی باشد. ما همیشه در این مورد صحبت کرده ایم و در آینده نیز در مورد آن صحبت خواهیم کرد. »

انتخابات مولداوی، نماد رقابت روسیه با اتحادیه اروپا

ایگور دودون رئیس جمهور پیشین مولداوی، رهبر حزب سوسیالیست کشور در ۴ سال اخیر توانست بسیاری از رسانه ها را در کنترل دولت قرار دهد. می توان گفت که اکثر رسانه های این کشور، در ماه های پیش از انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغات گسترده ای برای کاندیدای مورد علاقه کاخ کرملین کردند و انتظار می رفت که اقلیت روس زبان این کشور بطور گسترده به ایگور دودون در انتخابات رای بدهند.
اما نتیجه انتخابات در دور اول خلاف آن را ثابت کرد. در این انتخابات مایا ساندو ۳۶ درصد آرا را در مقابل ۳۳ درصد آرای ایگور دودون بدست آورد.
صدها هزار نفر از اهالی مولداوی به دلیل نرخ بالای بیکاری و فقر در سال های اخیر به کشورهای دیگر اروپایی مهاجرت کردند.
به نوعی می توان گفت که این انتخابات برای بخش بزرگی از این مهاجران یک همه پرسی بود. همه پرسی نزدیکی به اتحادیه اروپا در مقابل تقویت روابط با روسیه. مولداوی به دلیل وضعیت جغرافیایی اش هم برای روسیه و هم اتحادیه اروپا و ناتو اهمیت زیادی دارد.
بی دلیل نبود که ولادیمیر پوتین از ایگور دودون رسما حمایت کرد و رئیس جمهور مولداوی در چهار سال گذشته ده ها بار راهی کاخ کرملین شد.
اما برای شهروندان مقیم مولداوی چالش اصلی اقتصادی بود. با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، وضعیت شهروندان فقیرترین کشور اروپایی وخیم تر هم شد و نتیجه انتخابات نشان می دهد اکثریت شهروندان مقیم مولداوی هم خواهان تغییر در سیاست های دولت بوده اند.
این دومین بار در تاریخ مولداوی است که شاهد انتخاب رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم هستیم. پیش از سال ۲۰۱۶، نمایندگان پارلمان، رئیس جمهور کشور را تعیین می کردند.جماران/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false