×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ساخت گلبول‌های قرمز خون در آزمایشگاه



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ دانشمندان در تلاش برای توسعه‌ی گلبول‌های قرمز خون که بتوانند مشخصات مطلوب گلبول‌های واقعی را داشته باشند، به موفقیت‌های مهمی دست یافته‌اند. مشخصاتی که دانشمندان به دنبال آن‌ها بوده‌اند «انعطاف‌پذیری»، «انتقال اکسیژن» و «زمان طولانی گردش درون رگ‌ها» بوده است. همه‌ی این قابلیت‌ها در گلبول‌هایی که جدیداً ساخته شده‌اند، یافت می‌شود و قابلیت‌های جدیدی نیز به آن‌ها اضافه شده است. گزارش این کشف جدید در مجله‌ی ACS Nano شرح داده شده است.

گلبول‌های قرمز یا آر‌بی‌سی، در واقع اکسیژن را از ریه برمی‌دارند و آن را به بافت‌های بدن می‌رسانند. این سلول‌های شبیه به دیسک، حاوی میلیون‌ها مولکول هموگلوبین هستند. این مولکول‌ها پروتئین‌های حاوی آهن هستند که به اکسیژن می‌چسبند. گلبول‌های قرمز انعطاف‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند خود را فشرده کنند و از رخنه‌های کوچک عبور کرده و سپس به حالت قبلی برگردند. آر‌بی‌سی بر روی سطح خود حاوی پروتئین‌هایی است که به آن اجازه می‌دهد مدت‌های مدیدی درون رگ‌های خونی گردش کنند و توسط گلبول‌های سفید آسیب نبینند.

«وای ژو»، «جفری برینکر» و همکارانشان در تلاش بودند تا بتوانند گلبول‌های مصنوعی بسازند که این مشخصات را داشته باشند و علاوه بر این‌ها مشخصات جدیدی را نیز دارا باشند. آن‌ها قصد داشتند گلبول‌هایی بسازند که بتوانند دارو را به کمک آن‌ها به نقطه‌ی هدف برسانند و سموم موجود در بدن را شناسایی کنند.

آن‌ها اولین گلبول‌های مصنوعی خود را با پوشاندن گلبول‌های انسانی با لایه‌ی نازکی از سیلیکا ساختند. در مرحله‌ی بعد، پلیمرهایی را بر روی گلبول‌های اولیه لایه‌نشانی کردند و سیلیکا را از زیر آن تخلیه کردند تا حالت انعطاف‌پذیری گلبول حفظ شود. در مرحله‌ی آخر روی گلبول‌ها را با غشاهای گلبول‌های طبیعی پوشاندند. اندازه، شکل، بار الکتریکی و پروتئین‌های سطحی گلبول‌های مصنوعی کاملاً مشابه گلبول‌های طبیعی شدند. این گلبول‌ها به مدت ۴۸ ساعت درون رگ‌های موش به گردش درآمدند، ولی حالت سَمیت ایجاد نکردند.

دانشمندان بر روی گلبول‌های مصنوعی هموگلوبین، داروی ضدسرطان، شناساگر سم و نانوذرات مغناطیسی را سوار کردند تا نشان دهند این گلبول‌ها قابلیت حمل همه چیز را دارند. آن‌ها همچنین نشان دادند که از این گلبول‌ها می‌توان به‌عنوان تَله برای باکتری‌های مسموم استفاده کرد. تحقیقات بعدی بر روی این گلبول‌ها در زمینه‌ی کاربردهای پزشکی این گلبول‌ها خواهد بود.مجله ایلیاد

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false