×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
سرانجام اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌ها



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ موسسه مالیه بین المللی پیش بینی کرد در صورتی که تحریم های ایران لغو شود، در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد اقتصادی ۴٫۴ درصدی خواهد بود اما اگر این اتفاق روی ندهد، اقتصاد ایران «به مرز فروپاشی نمی رسد» اما همچنان شکننده باقی می ماند.

به گزارش رویترز، موسسه مالیه بین المللی (IIF) اعلام کرد درصورتی که تحریم های ایران لغو شود، اقتصاد این کشور می تواند سال آینده ۴٫۴ درصد رشد کند اما همه گیری ویروس کرونا، سرمایه گذاری خارجی را محدود خواهد کرد.

انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، احتمال پیوستن آمریکا به توافق هسته ای ۲۰۱۵ را افزایش داده است اما چشم انداز این رویداد هنوز مشخص نیست زیرا دو طرف خواستار تعهدات بیشتر هستند.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای با ایران خارج شد.

موسسه مالیه بین المللی که یک نهاد تجاری برای صنعت مالی جهان است، اعلام کرد اگر آمریکا بیشتر تحریم های اقتصادی علیه ایران را تا پایان سال ۲۰۲۱ لغو کند، اقتصاد این کشور می تواند پس از کاهش ۶٫۱ درصدی در سال ۲۰۲۰، شاهد رشد ۴٫۴ درصدی در سال آینده باشد.

بنا بر اعلام این موسسه، همچنین ایران می تواند در سال ۲۰۲۲ رشد ۶٫۹ درصدی و در سال ۲۰۲۳  رشد ۶ درصدی را تجربه کند.

موسسه مالیه بین المللی اضافه کرد اگر صادرات نفت ایران افزایش یابد، این کشور می تواند ذخایر ارزی خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۰۹٫۴ میلیارد دلار برساند.

گاربیس ایرادیان، اقتصاددان ارشد ناحیه غرب آسیا و شمال آفریقای موسسه مالیه بین المللی گفت سرمایه گذاری مستقیم خارجی (در ایران) به تدریج از ۸۹۰ میلیون دلار در سال جاری به بیش از ۶٫۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.

وی افزود با فرض لغو بیشتر تحریم ها تا اواخر سال آینده، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۱ کمتر از ۲ میلیارد دلار باقی می ماند و بیشتر آن از سوی چین خواهد بود.

«بعلاوه، شیوع کرونا جریان سرمایه گذاری خارجی را در سال ۲۰۲۱ محدود می کند.»

بر اساس گزارش این نهاد بین المللی، در صورت پابرجا ماندن بیشتر تحریم های ایران، اقتصاد ایران «به مرز فروپاشی نمی رسد» اما همچنان شکننده باقی می ماند.

بر اساس چنین سناریوی بدبینانه ای، ایران در سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی ۱٫۸ درصدی خواهد داشت و ذخایر ارزی آن از ۸۰ میلیارد دلار در سال جاری به ۴۶٫۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

حدود ۹۰ درصد ذخایر ارزی رسمی ایران به علت تحریم های آمریکا در خارج بلوکه شده است.فارس/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false