×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
عطر گیاهان بهاری در طبیعت لرستان



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ عطر دل‌انگیز گیاهان خوراکی در نخستین روزهای بهاری دامن طبیعت لرستان را به زیبایی آراسته و جلوه‌ای دیگر از مواهب الهی در این دیار به نمایش گذاشته است.

استان لرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد دارای یک هزار و ۷۵۰ گونه گیاهی متنوع است که ۳۰۰ نوع از این گیاهان خاصیت غذایی و دارویی دارند و برخی نیز از نمونه‌های نادر کشور به شمار می‌روند.
مهمترین گیاهان دارویی خودرو در سطح استان شامل کتیرا، موسیر، شیرین‌بیان، آویشن، بابونه، رازیانه، گل گاوزبان، ریواس، کنگر، بومادران، خاکشیر، نسترن‌های وحشی، مریم گلی و گیاهان بهاری این استان شامل کنگر، پاقزان، ریواس، شنگ، انشک، زرشک و قارچ کوهی هستند.
هر ساله در این ایام مردم طبیعت دوست استان برای جمع‌آوری این گیاهان روانه کوه‌ و دشت‌ می‌شوند و برخی نیز نسبت به خشک کردن و نگهداری این گیاهان برای استفاده در دیگر ایام سال اقدام می کنند.
طبخ گیاهان خوراکی میان مردم لرستان طرفداران بسیاری دارد و بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند مهمان سفره سرسبز طبیعت باشند به نحوی که کمتر خانه ای در لرستان وجود دارد که بقیه را مهمان وعده ای از طعم و بوی عطرآگین غذاهای بهاری نکند.
کنگر یکی از گیاهان خوراکی خودرو و متعلق به خانواده کاسنی می‌باشد، ساقه این گیاه ضخیم، ساده یا منشعب و با شاخه‌های کم و کوتاه است، برگ کنگر پهن، چرمی، محکم، با رگبرگ‌های ضخیم و برجسته و مشبک، کم و بیش شامل بریدگی‌های عمیق می‌باشد.
این گیاه به عنوان سبزی مصرف می‌شود که برای دستگاه گوارش مقوی بوده و به هضم مواد غذایی کمک می‌کند.
گیاه کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذا است و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود، این گیاه و به‌خصوص برگ آن ادرارآور و نیروبخش است و در ضمن قلب را نیز تقویت می‌کند.
ریواس یکی دیگر از گیاهان بهاری دشت های لرستان است که گیاهی چند ساله به ارتفاع تا یک متر، رنگ ساقه‌های آن سبز همراه با خالهای قرمز و بنفش است که بسیار آبدار و ترش می‌باشد.
ریواس یک گیاه علفی است که دارای ساقه‌های لطیف، آبدار و طعم ترش است که بیشتر برای تهیه کمپوت و مربا از آن استفاده می‌شود.
خوردن ریواس برای درمان سرطان، ‌هموروئید، وسواس و طاعون مفید است و خاصیت خونسازی دارد، جویدن ساقه‌ ریواس دندان‌ها را سفید و گذاشتن آب برگ ریواس بر سر از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند.
انشک یکی دیگر از گیاهان بومی لرستان ، پیاز تابستانی است که به صورت برگ‎های جوان قبل از گلدهی و خام به عنوان سبزی، همراه غذا و همچنین به صورت ریز شده در دوغ مصرف می‎ شود.
خشک شده برگ‌ها به عنوان چاشنی غذا استفاده می‎  شود، این گیاه طبیعت گرمی دارد و افراد بومی منطقه لرستان برای درمان دردهای مفصلی و رماتیسمی از آن استفاده می‎ کنند.
گیاهان این تیره به دلیل داشتن طبیعتی گرم در باور مردم، اغلب به عنوان درمانی مناسب برای دردهای رماتیسمی، مفاصل و همچنین مؤثر در بهبود سرماخوردگی‎ ها استفاده می‎ شوند.
شِنگ نیز یک گیاه خوراکی- دارویی جهت تنظیم فشارخون و پایین آوردن چربی خون است که تمام پیکره گیاه به صورت چای مصرف می‌شود.
بُن سرخ گیاهی دارویی است که جهت درمان ناراحتی های کلیوی به خصوص دفع سنگ کلیه، تسکین دردهای گوارش و رماتیسمی به صورت دم شده کاربرد دارد، این گیاه دارویی به صورت آش، همراه با برنج برای درمان سرماخوردگی نیز مصرف می‌شود.
قارچ کوهی  یکی دیگر از محصولات بومی لرستان است که سرشار از پروتئین می باشد و در دوره زمانی آخر فروردین تا پایان اریبهشت در کوه ها می روید.
اهالی لرستان معتقد هستند در روزهای بارانی هنگامی که رعد و برق رخ می دهد به دلیل شوک وارده، قارچ ها به صورت یکباره از زمین بیرون می‌آیند و آفتاب پس از باران آن ها را رشد می دهد.
به طور معمول قارچ را بایستی فقط به صورت پخته میل کرد چون آلوده به موادی هستند که تنها در اثر پختن از بین می‌روند ولی قارچ‌هایی را که در واحدهای صنعتی تولید می‌شوند، می‌توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف کرد.ایرنا/Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false