×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
قاضی، قوه قضائیه و مسئولیت اجتماعی: حسن خسروی مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران


پرونده ای داشتیم با خواسته : “” الزام به تنظیم سند “” در دادگاه شهید باهنر تهران. قاضی محترم با اینکه صد درصد معلوم بود که حق و حقوق ما توسط متهم ضایع شده است رای به ضررمان صادر کرد و گفت که : دعوی بطور صحیح مطرح نشده است. دادگاه تجدید نظر هم بدون آنکه ما را بخواهد رای دادگاه بدوی را تایید کرد. گفتم پس چگونه باید دعوی را مطرح کنیم؟ گفتند باید خواسته را “” مطالبه وجه “” می نوشتید.
شکایت دیگری مطرح کردیم با خواسته مطالبه وجه. در شعبه دیگری پرونده رسیدگی شد و اینجا هم قاضی محترم با وجودی که مشخص بود حق و حقوق ما توسط متهم ضایع شده است ؛ رای صادر کرد که : دعوی بطور صحیح مطرح نشده است. گفتم چطور باید مطرح می‌شد؟ گفتند شما باید الزام به تنظیم سند می نوشتید. تقاضای تجدید نظر دادیم و به ریاست محترم دادگاه تجدید نظر استان تهران نوشتیم که این چه سیستمی و چه نوع دادگاهی است که اینجوری به داد ما رسیدگی میکنند؟!؟همه این قضات محترم ظاهرا در راستای وظایف قانونی خود عمل می‌کنند اما مسئولیت اجتماعی قاضی و قوه قضائیه چه میشود؟
مسئولیت اجتماعی قاضی ایجاب می‌کند که علاوه بر رعایت قوانین و مقررات ؛ جلسه دادگاه را مسئولانه؛ خلاقانه؛ با تدبیر و دور اندیشی به گونه ای مدیریت و انشاء رأی نماید که جمع جبری و برآیند کار موجب ضرر و زیان دولت و جامعه نشود. به نظر میرسد که صرف اکتفا کردن به مواد قانونی و صدور رأی شرط لازم است اما کافی نیست. آن قاضی اول می‌توانست جلسه دادگاه را طوری هدایت کند که شاکی به حق و حقوق خود نیز برسد اما صرفا به چند ماده قانونی اشاره کرد و مسئولیت اجتماعی اش را نادیده گرفت. با این ترتیب پرونده ها هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. قاضی خسته و فرسوده می‌شود و مردم ناراضی از سیستم قضایی. چرا؟ چون قاضی به مسئولیت اجتماعی خود عمل نکرده است.
امید است ریاست محترم قوه قضائیه با شجاعت و مدیریت خوبی که دارند در راستای توجه به مسئولیت اجتماعی قاضی و قوه قضائیه دستورات و تاکیدات لازمه را عنایت فرمایند تا هم شاهد کاهش زمان رسیدگی و هم کاهش تعداد پرونده ها در محاکم قضایی و دادگاه ها بوده و هم اینکه بهره وری بیشتری از سرمایه انسانی سیستم قضایی را شاهد باشیم. قطعا سیستم قضایی کشور را بایستی همسو و هم جهت با سایر قوا و در راستای کمک به رشد و توسعه پایدار کشور دید نه جزیره ای و تک بعدی. توجه به مسئولیت اجتماعی بسیار راهگشاست./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false