×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
جاده معمولان؛ گوی و میدانی برای اثبات توانمندی مسئولان



مهندس علی شاکرمی


ما معمولانی ها جاده نداریم؛ رکن اساسی توسعه را نداریم، جاده ای به طول تقریبی صد کیلومتر با تراکم روستایی نسبتا بالا و البته مردمی تماماً مولّد. یعنی تولید کننده، تولیدی که در شرایط تحریمی امروز، از نان شب برای این مملکت واجب تر است.
بنگرید؛ دو کشت صیفی جات در سال، باغات انجیر، دامداری کهن و سنتی به واسطه وجود مراتع بسیار، راهبری حمل و نقل جاده ای مسیر بندرامام -تهران توسط کامیون داران ساکن منطقه، قطب کشت حبوبات کشور برپایه دیم، کشت پاییزه برنج البته محدود، توسعه پرواربندی های مدرن با چشم اندازی بسیار روشن،
توسعه کشت های صنعتی نظیر کلزا و سویا، باغات میوه های رنگ وارنگ پاییزی و … .

اینها خیالبافی ذهن یک داستان نویس نیست! واقعیت هایی است که وجود داشته، چرخ هایی ولو ‌کوچک از پیکره اقتصادِ تماماً نیازمند‌ِ تولیدِ این کشور است که بخش های زیادی از آنها را سیل به تاراج برد و مابقی در پساسیل و در عدم وجود جاده به محاق خواهند رفت!!

سال گذشته وقتی خبر رسیدن شریان های انرژی (گاز) به آخرین روستاهای منطقه معمولان منتشر شد، تکمیل پازل های توسعه را می دیدیم و همهمه بازگشت مردم به روستاها و رونق تولید، دلیل این بازگشت هم روشن بود؛ جاده ای با دسترسی نسبتا عالی، انرژی های سهل الوصول گاز و برق در همه جای منطقه، آب زندگی بخشِ کشکانِ شکوهمند و بخشنده و البته مردمانی کوشا و اهل کار و تلاش.


و اینک در پساسیل، با نگاهی گذرا به کانال های تلگرامی منطقه دیده می شود که هر روز چند ملک برای فروش آگهی می شود، انگار زندگی رنگ باخته برای همه، حتی کسانی که از سیل به دور بوده اند، لااقل در کوتاه مدت چشم اندازشان مثبت نیست. چون جاده هایی که در حال ساخت هستند امید چندانی نمی دهند، «جاده سرفراش» و «جاده اصلی» صرفا جاده ی دسترسی هستند و مردمی که برای آینده فرزندانشان و امیدهایشان به شهرها مهاجرت می کنند و عاقبت حاشیه نشینی و کارهای خدماتی کم حاصل.
و این یعنی مهاجرت «از طیف مولد به خدماتی و حاشیه نشینی» و این بزرگترین آسیب نداشتن جاده است!

و اما روی سخنم با نمایندگان محترم منطقه در مجلس که ممکن است این نوشته را بخوانند؛

سال گذشته مردم از طریق رسانه ها شاهد اقدام عملی و هماهنگ نمایندگان استان اصفهان بر سر حق آبه بودند که چگونه آنرا برای استانشان نقد کردند و شما خود از نزدیک شاهد ماجرا.

اکنون این جاده هم گوی است و هم میدان،
برای شما اثبات توانمندی در انجام رسالتتان است!
و برای مردم زندگی!


انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false