×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
محمد زیودار چهره ماندگار آموزش ابتدایی؛ ریاضیات و اختلال یادگیری


ریاضیات در همان ابتدای خلقت با تار و پود زندگی انسان عجین بوده است. انسانهای اولیه برای انجام محاسبات زندگی نظیر دسته بندی، تقسیم بندی، شمارش و رتق و فتق امور از دانشی استفاده می کردند که امروزه ما این دانش را ریاضی می نامیم.
ریاضی علمی است که قوانین آن تابع شرایط زمانی و مکانی نمی باشد یعنی این قوانین برای همیشه و در همه جا ثابت هستند و ثابت خواهند ماند در صورتیکه قوانین مربوط به علوم تجربی و علوم انسانی ثابت نبوده و تحت شرایط زمانی و مکانی قرار دارند.
هر انسانی و در هر کجا در زندگی روزمره خود همیشه و بطور مرتب از کمیت های مرتبط با ریاضی نظیر زمان، مسافت، حجم، جرم، درجه و … را در اندازه ها و ابعاد مختلف بکار می برد.
بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که ریاضیات یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین دانشهای بشری است که از دیرباز برای حل مسائل و مشکلات انسان بکار رفته است، علم ریاضی از یک جهت جزء علوم محض و از جهت دیگر جزء علوم کاربردی بشمار می رود. چرا که بنیان و اساس تمام علوم علمی و کاربردی، ریاضیات می باشد و می توان گفت بدون ریاضیات بسیاری از علوم به سرانجام نخواهند رسید.
امروزه همه باید بتوانند به صورتی مؤثر از دانش ریاضیات استفاده کنند. پهنه و وسعت ریاضیات شامل شمارش، سنجش، حساب، انجام محاسبات، هندسه و جبر و … می باشد. اختلال ریاضی از جمله مشکلات موجود در اختلالهای یادگیری خاصی است که وجود آن مشکلات زیادی را در زمینه های مختلف برای افراد ایجاد می کند. باید اذعان کرد که در حال حاضر تعداد زیادی از دانش آموزان مقاطع مختلف در یادگیری دروس ریاضی دچار مشکل هستند و با توجه به اینکه به اندازه همسالان و همکلاسیهای خود تلاش می کنند، اما پیشرفت مورد انتظار را ندارند. اگرچه نشانه های دشواری در ریاضیات ممکن است در کودکستان و کلاس اول ظاهر شود، اما اختلال در ریاضیات به ندرت قبل از پایان کلاس اول قابل تشخیص است؛ زیرا در اکثر مدارس، آموزش رسمی ریاضی معمولاً تا پایان کلاس اول به حد کفایت ارائه نمی شود و اختلال معمولاً در کلاس های دوم و یا سوم ظاهر می شود. هرگاه اختلال در ریاضی با هوش بری بالایی همراه باشد کودک می تواند کارکردی نزدیک و یا در حد کلاس های ابتدائی داشته باشد و امکان دارد تا کلاس پنجم و بالاتر نیز هویدا نشود. دلایل متعدد عصب شناختی سبب ایجاد اختلال می شود و همین امر رسیدن به تشخیص و درمان زود هنگام را ممکن می نمایند.
لذا استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای شناسایی سریع و زود هنگام مشکل و رفع سریع آن، راه را هموار نموده است.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false