×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مراحل تشریفات «استخدام» حق‌التدریسی‌ها و نهضتی‌ها

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه غنی‌ترین شغل هستی، معلمی است اظهار کرد: باید معلمان را ارج بگذاریم؛ آنها باید از برترین منزلت‌های اجتماعی برخوردار باشند. تلاش می‌کنیم لایحه ویژه‌ای برای معلمان تنظیم کنیم و قانون ویژه برای آنها داشته باشیم.

به گزارش پژواک لرستان، محسن حاجی میرزایی در مراسم معارفه‌اش به عنوان وزیر آموزش و پرورش با اشاره به زمینه‌های برقراری عدالت آموزشی از حیث دسترسی به فرصت‌های برابر گفت: قریب به ۵۰ هزار مدرسه ما زیر ۵۰ دانش آموز دارد.

وی افزود: شاید هیچ نهادی فراگیرتر از آموزش و پرورش نباشد. پوشش تحصیلی پیش از دبستان از ۱۲ درصد در پیش از انقلاب به ۷۰ درصد و نرخ پوشش دوره دبستان به ۹۸، دوره متوسطه اول به ۹۵ و متوسطه دوم به ۸۵ درصد رسیده و نسبت دختران به پسران ۴۸ درصد است که نشان دهنده توزیع فرصت‌های آموزشی برابر است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی ۳.۵ برابر شده و دانش تخصصی معلمان افزایش یافته است گفت: نقطه عطف انفجار جمعیتی کشور را آموزش و پرورش تحمل کرد و این دوران را پشت سرگذاشت و از روزهای سخت مدارس چندنوبته سربلند بیرون آمد.

وی ادامه داد: روند افزایش دانش آموزان در چندسال اخیر شروع شده است. این نظام تا چه حد در دستیابی به اهدافش توفیق یافته؟ سندتحول با نقد جدی به تعلیم و تربیت از میزان دستیابی به اهداف تدوین شده و چرخش‌هایی را در برنامه درسی و… پیش بینی کرده است.

وی با اشاره به یکی از خطراتی که همه سازمان ها را تهدید می‌کند گفت: فاصله گرفتن از ماموریت‌های اصلی، این خطر بزرگ است. هر دستگاهی باید پاسخ دهد برای تحقق چه هدفی شکل گرفته و آیا تحقق یافته است یا خیر؟. مهمترین ماموریت آماده کردن افراد برای ورود به جامعه، به زیستن، ایستادن روی پای خود در شرایط دشوار است. باید فطرت دانش آموزان به نحو موثری شکوفا و ارزش های ما به نسل آینده منتقل شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه سرعت پیشرفت تکنولوژی انسان ها را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که مقابله با آن برخوردها، توانمندی های ویژه‌ای را می طلبد گفت: امروز یکی از نگرانی‌های بزرگ ما توسعه آسیب های اجتماعی است که اساس آن می تواند در آموزش و پرورش حل شود. باید مصونیت‌های لازم در دوره آموزش عمومی ایجاد شود و افراد درک درستی از خود داشته و توانایی نه گفتن داشته باشند. باید در جهت توسعه آموزش کار کنیم اما برای تحقق ماموریت هایمان هنوز در گام های نخستین هستیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه باید تجربیات خود را به آیندگان منتقل کنیم گفت: هرچند در المپیادها رشد چشمگیر داریم اما رشد جزیره‌ای نشان دهنده رشد در همه جوانب نیست. باید فرصت‌ها عادلانه توزیع شود، همه دانش آموزان از یک آموزش‌ با کیفیت برخوردار نیستند.

حاجی میرزایی ادامه داد: دسترسی‌ به آموزش باکیفیت حق همه شهروندان است و ما متعهد ایفای آن هستیم، اما هنوز در ابتدای راهیم. آموزش و پرورش باید به نیازهای جامعه پاسخ دهد. اندیشمندان معتقدند سرعت تحول به گونه ای است که در آینده چهره مشاغل تغییر می‌کند و متحول می‌شود، دانش آموزان ما تا چه حد آمادگی ورود به عرصه‌های جدید را دارند؟.

وی با اشاره به اینکه پلیدی ها و تیرگی ها در صورتی به جامعه هجوم می آورد که آن جامعه آگاه به مختصات زمان خود نباشد گفت : آموزش و پرورش فروش کالا از تولید کننده به مصرف کننده نیست، دانش آموزان خریدار صرف نیستند این مجموعه باید برای نیازهای آنها حرف های روشن بزند. ترویج شادی و نشاط به عنوان یک حق مسلم نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه غنی ترین شغل هستی، معلمی است اظهار کرد: باید معلمین را ارج بگذاریم، آنها باید از برترین منزلت‌های اجتماعی برخوردار باشند. تلاش می‌کنیم لایحه ویژه‌ای برای معلمان تنظیم کنیم و قانون ویژه برای آنها داشته باشیم.

 حاجی میرزایی افزود: داشتن یک برنامه خوب شرط لازم است اما کافی نیست. اجرای یک برنامه چندبرابر پیچیده‌تر از تدوین آن است. برای تحقق اهداف سندتحول چندپیش نیاز لازم است، نخست گفتمان سازی است و باید مورد اشتراک و اتفاق همگان قرار بگیرد.


وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین باید واقع بین باشیم و مسائل آزاردهنده‌ای که روی زمین مانده را بهبود بدهیم، وضعیت اعتبارات و نیروی انسانی نیازمند توجه سریع و عاجل است. چون اعتبارات آموزش و پرورش علیرغم تخصیص بیش از ۱۰۰ درصدی به علت اشکال ساختاری که در بودجه ریزی وجود دارد تکافو نمی‌کند و باید برای حل آن تلاش کنیم.

وی افزود: تلاش می کنیم بودجه ۹۹ کاستی‌های کمتری داشته باشد و با انباشت مطالبات و انتقال آن به سال های بعد مواجه نشویم. وقتی معلمی با تاخیر حقوقش را می‌گیرد معتقدم بیش از معیشت معلمان، نظام حکمرانی اقتدار و صلابت ما آسیب می بیند.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد آموزش و پرورش گفت: امیدوارم پای اقتصاددان ها به آموزش و پرورش باز شود و از ظرفیت های انبوه موجود برای حل مشکلات آموزش و پرورش بهره‌برداری کنیم.

به گزارش ایسنا، وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه این مراسم با بیان اینکه تعداد کلاس‌های درس ما ۵۵۰ هزار است گفت: مهرماه با حدود بیش از ۷۰۰ هزار معلم  و در مجموع ۹۰۰ هزار پرسنل و معلم که اکنون ارائه خمات آموزشی را برعهده دارند آغاز می شود.

وی درباره جزئیات آیین نامه اجرایی بکارگیری مربیان پیش دبستانی، نهضتی و حق‌التدریسی نیز گفت: کسانی که از سال ۷۹ تا ۹۱ به عنوان مربی پیش دبستانی، معلم حق التدریس یا آموزشیار نهضت سوادآموزی  به اشکال مختلفی با آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند طی تشریفاتی که شامل برگزاری آزمون و شرکت در دوره آموزشی یک ساله است، به میزان سهمیه‌ای که سازمان امور استخدامی اختصاص خواهد داد، به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false