×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نفس‌های آخر مطبوعات در لرستان: محسن‌ علیکرمی کارشناس ‌ارشد علوم‌ ارتباطات اجتماعی


رسانه‌های جمعی ‌‌به عنوان یک نهاد اجتماعی و مدنی همواره از عوامل مهم در بحث نظارت بر محیط و حراست از منافع مردم در برابر حکومت‌ها از طریق اطلاع رسانی، تحلیل و تفسیر رویدادها بوده‌اند. تا بدان جایی که هارولد لاسول نظریه پرداز ارتباطات، مهمترین نقش رسانه‌ها را نظارت بر حکومت و محیط زندگی انسانی می‌داند. از نظر وی وسایل ارتباط‌جمعی با تهیه و پخش اخبار و اطلاعات صحیح می‌توانند «نقش نگهبان» بر عملکرد حکومت‌ها را ایفا کنند و ناظر و دیده‌بانی مطمئن بر عملکرد حکومت‌ها باشند.

لاسول شفاف‌سازی اطلاعات را سبب جلوگیری از انحرافات و قانون گریزی‌ها در نظام سیاسی و اجتماعی می‌‌داند و علاوه بر اتخاذ و تقویت تصمیمات درست و استاندارد، از رسانه‌ها به عاملی برای نظارت بر عملکرد دولت و سازمان‌های اجتماعی یاد می‌کند.

اما حال ناخوشِ این روزهای مطبوعاتِ لرستان و محافظه‌کاری‌ اکثریت آنان از ترس قطع شدن جیره‌‌ی محدودِ روابط‌ عمومی‌ ادارات و موضع‌گیری‌های بی‌جا برای منافع شخصی، مطبوعات را در ایفای نقش ذاتی خویش(نظارت) ناتوان ساخته و این رسانه در عملکرد صحیح خود، ناظری قَدر و قاطع را نیازمند است.

مشکل افزایش شمار نشریات اعم از روزنامه‌ و هفته‌نامه‌ها، پایین بودن کیفیت و عدم وجود محتوا، نفوذ افراد رانت‌خوار و غیر‌ متخصص که اخبار را صرفا برای تبلیغ یک صاحب قدرت اقتصادی منتشر می‌کنند، بیانگر نابسامانی در مطبوعات استان است که علاوه بر وجود نان‌ به نرخ روز‌خورها و تاخت و تاز دلالان، فضای مطبوعاتی استان را به مردابی عمیق تبدیل کرده که هر روز درحال نابودیِ عزت و رسالت خبرنگاران متعهد است.

متاسفانه بی‌توجهی به آموزش تخصصی خبرنگاران چه از سوی مدیران رسانه‌‌ای و چه نهادهای دولتی فارغ از ملاحظات سیاسی و جناحی، نبود امنیت شغلی و هیچ گونه حمایت دولتی از این صنف، برخی جریده‌های استان را مجبور به تعریف و تمجید بی‌جا از مسئولان نموده که علاوه بر بی‌اعتمادی مخاطبان، مطبوعات را به عاملی برای دست‌یابی مدیران به اهداف غیرقانونی خود تبدیل کرده است.

اکنون که نفس‌های مطبوعاتِ نیمه‌جان استان به شماره افتاده و از عدم حضور نیرو‌های متخصص و وجود بازاریابانِ به ظاهر خبرنگار رنج می‌‌برد، دولت و اهالی رسانه هرچه سریع‌تر باید چاره اندیشی کرده و برای ساماندهی این صنف تلاش وافر کنند، بلکه این رسانه‌ی اصیل و با سابقه(مطبوعات)به جایگاه اصلی خویش باز گردد. در غیر این صورت به زودی شاهد مراسم ترحیمی بزرگ برای مطبوعات استان لرستان هستیم./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. ناشناس

    بسیاری عالی،

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false