×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نماینده مجلس یا مامور وصول مطالبات! حسن خسروی مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران


کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در هنگام سخنرانی و فعالیت‌های تبلیغاتی با گروه ها و اقشار مختلف مردم بویژه روستاها و مراکز تولیدی و صنعتی و آموزشی دیدار و گفتگو می‌کنند و اغلب برای رفع مشکلات شهر و روستا و مطالبات مردمی؛ شعارهای آتشین داده و وعده های مختلفی را به مردم می‌دهند به حدی که عده ای ساده دل تصور می کنند که آنان تنها فرشته نجات شهر و روستایشان هستند! خوشبختانه یا متاسفانه بعد از پیروزی در انتخابات؛ نمایندگان مجلس ناگزیر به پیگیری جدی و تحقق وعده ها و قول‌هایی هستند که به مردم داده اند. آفت و اشکال بسیار بزرگ چنین وضعیتی آن است که نمایندگان مجلس اغلب بعد از انتخابات تبدیل می‌شوند به مسئول پیگیری ادارات و ارگانها و مامور وصول مطالبات مردم. یعنی ماحصل آن فرآیند غلط این است که نماینده مجلس باید صبح تا شب در ادارات و سازمانها بچرخد و نامه بنویسد و جلسه برگزار کند که مثلا یک بودجه ای برای زمین ورزش در فلان روستا فراهم کند. اینجا دقیقا پا‌شنه آشیل تضعیف جایگاه واقعی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است. نماینده ای که باید تمام هم و غم خود را مصروف قانونگذاری مبتنی بر منطق، خرد ورزی، عقلانیت، تحقیق و پژوهش، کنترل و نظارت درست برای اطمینان از کار درست انجام دادن حکمرانان و دولتمردان و پیشرفت کشور نماید. متاسفانه تبدیل می‌شود به مامور پیگیری و وصول مطالبات! از آن طرف آفت دیگر آن است که مدیران دولتی که قاعدتا می‌بایست با جان و دل و با شجاعت پیگیر طرح ها و پروژه ها و تکمیل آنها و… باشند از وظایف ذاتی خود عقب نشینی کرده و محافظه کاری می‌نمایند. مدیران دولتی در شهرستان‌ها وقتی می‌بینند که نمایندگان مجلس کار آنها را دنبال می‌کنند، برای خود عافیت طلبی کرده و خود را به دردسر نمی‌اندازند. حفظ صندلی مدیریت آنقدر برای اغلب مدیران در شهرستان‌ها مهم و حیاتی و عزیز است که حتی مدیران دولتی، خود نیز یکی از عوامل مهم تحریک نمایندگان مجلس برای پیگیری مشکلات اجرایی و بودجه ای طرحها و پروژه ها هستند. مدیران دولتی اگر صدایشان را برای احقاق حقوق عامه در مقابل مقامات بالاتر بلند کنند بلافاصله معزول و مطرود می‌شوند. بنابراین برای حفظ صندلی مدیریت ادارات شهر، چه بهتر که مدیران دولتی، نمایندگان مجلس را سپر بلا نمایند ! و بیچاره نماینده؛ نمی‌داند که از چند جا ضربه می‌بیند! مدیر دولتی در شهرستان‌ها اگر زیاد پیگیر امور مردم باشد معمولا خوشایند استاندار و… نیست. استاندار مدیر بله قربان گو و ساکت و حرف گوش کن می‌خواهد. ببینید چه فاجعه ای است! استاندار هر لحظه اراده کند مدیر پیگیر و جسوری را که دنبال منفعت عامه است را عوض می‌کند. فلذا تقریبا هیچ یک از مدیران شهرستانها امنیت شغلی نداشته و تعویض زود هنگام مدیران دولتی در ادارات متاسفانه یکی از معضلات مهم سیستم مدیریت دولتی ماست. اما استاندار نمی‌تواند نماینده مجلس را عوض کند. پس؛ از دیدگاه مدیران دولتی شهرستانها چه بهتر که نماینده مجلس را تشویق و ترغیب به پیگیری مطالبات و مشکلات شهر و روستا نمایند. بدین ترتیب صندلی مدیریت مدیران شهرستانی کمتر دچار آفت و تزلزل و بی مهری می‌گردد. این یک بازی کاملا باخت – باخت است.

نکات اخلاقی:

۱-وقتی که ما مردم، سطح و تراز نماینده مجلس را در حد مامور وصول مطالبات پایین می‌آوریم، آن وقت اوضاع همین می‌شود که می‌بینید. هم مردم می‌بازند و هم نماینده و دولت.
«چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید
گفتا ز که نالیم از ماست که بر ماست»

۲ – در انتخابات ؛ در انتخاب خود دقت کنید. وقتی شام و ناهار یک کاندیدا را می‌خورید و به او رای می‌دهید ولی بعدا می‌بینید که نماینده شما در ضعیف ترین کمیسیون‌های مجلس جای گذاری می‌شوند باید تاوان پس بدهید و روی خوش رشد و توسعه پایدار را نبینید!
همه چیز به دانا شدن مردم پرهیز از تعصب بیجا و رفتار انتخاباتی آگاهانه و عقلایی آنان بستگی دارد./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false