×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی: حق آبه مهم ترین مطالبه ما از رئیس جمهور در سفرش به لرستان است، کوتاه نمی آئیم


نماینده مردم سلسله  و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: مهم ترین مطالبه لرستان  در سفر رئیس جمهور به لرستان حق آبه این است که در طول ۴۳سال اخیر این حق مسلم ادا نشده و در این زمینه تعارفی نداریم و کوتاه نخواهیم آمد.

دکتر یحیی ابراهیمی گفت: اساس زندگی مردم لرستان، کشاورزی و دامپروری است و پایه و محور کشاورزی نیز آب است، اما در استان ما به دلیل خلا سرمایه گذاری در حوزه آب عمده کشاورزی به صورت دیم است و همین موضوع باعث شده است تا معیشت مردم برچیده شده و لرستان به یکی از استان های فلاکت زده و بیکار کشور مبدل شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۱درصد از روان آب های کشور در لرستان است، اظهار داشت: لرستان سومین استان پرآب کشور محسوب می‌شود اما متاسفانه حق آبه آن بعنوان مطالبه جدی مردم این استان از سوی وزارت نیرو تخصیص پیدا نمی کند و ماحصل این ظلم تاریخی این است که در حال حاضر ۲۵ درصد اراضی استان آبی بوده و این در حالی است که میانگین کشوری ۴۵ درصد است.

وی گفت: سومین استان پرآب کشور هستیم، اما سهم ما از نظام تخصیص ها نیم درصد است که این وضعیت ناشی از یک ظلم آشکاری است که در حق مردم لرستان طی سالهای متمادی تا کنون شده است.

دکتر ابراهیمی با بیان اینکه ۵۰ میلیارد متر مکعب حجم ذخیره کل آب های کشور است، افزود: از این میزان ۳۰ میلیارد متر مکعب پشت سدهای خوزستان است و از ۳۰ میلیارد متر مکعب آب های خوزستان، حدود ۱۲ و نیم میلیارد متر مکعب آبی است که از لرستان وارد خوزستان می شود که متناسب با این داشته و ظرفیت، حق آبه  لرستان داده نمی شود.

وی گفت: از ۱۲ میلیارد متر مکعب آبی که به خوزستان می رود، تنها ۲۰۰ میلیون متر مکعب معادل نیم درصد پشت سدهای لرستان است که این نشان می دهد وضع لرستان چگونه است!

نماینده مردم سلسله و دلفان گفت: ۸۰۰ هزار هکتار اراضی داریم که از میزان ۲۰۰ هزار هکتار آن آبی است، حرف ما این است که  آب به اندازه ۶۰۰ هزار هکتار به  ما بدهید و هر جا می خواهید« مابقی» این آب را ببرید.

وی گفت: حق آبه و ساخت سد مطالبه جدی مردم لرستان در حوزه آب است و در این زمینه باید دولت ضمن تامین اعتبار برای تکمیل سدهای نیمه تمام، اجرای سدهای جدید را برای توسعه کشاورزی لرستان در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه لرستان استانی فقیر و بیکار است، اظهار کرد: سرمایه گذاری در کشاورزی به رفع بیکاری در لرستان منجر می شود، اما  این ظلم است که استان های کویری آب لرستان را برای صنایع خود انتقال بدهند و ما در کنار این ظرفیت خدادادی تشنه بمانیم./ بلوطستان

false
true
false
false
  1. robati

    درود بر دکتر ابراهیمی عزیز، خدا یار و نگهدارتان باشد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false