×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
نم‌زدگی پل “صفوی” خرم‌آباد برطرف شد



به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان گفت: آسیب نم و رطوبت در پایه و بدنه پل “صفوی” خرم‌آباد برطرف شد.

سید امین قاسمی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی لرستان روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد: نم، رطوبت و نفوذ آب آسیب هایی بر پایه و بدنه پل صفوی وارد کرده به‌طوری‌که نشت آب در پایه، سنگ‌های پاک‌تراش و پاتاق نمایان بود و با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برطرف شد.
وی افزود: رفع این مشکل با کمک شهرداری و همراهی شرکت آب و فاضلاب خرم‌آباد انجام و مشخص شد بخشی از لوله‌های آب و فاضلاب دچار شکستی شدید و باعث نشت آب در بدنه این پل شده است.
وی بیان کرد: پس از مشخص شدن علت نشت آب با همراهی شرکت آب و فاضلاب و شهرداری خرم‌آباد، مسیر این لوله‌ها به طور کامل از مسیر پل جدا و به خارج از محدوده آن انتقال داده شد.
پل آجری صفوی در مرکز شهر خرم آباد و بر روی رودخانه گلال(خرم رود) واقع شده است، این پل ۲ قسمت شرقی و غربی شهر خرم آباد را به هم متصل کرده و دارای ۲۴ چشمه طاق است که طول آن بیش از ۳۵۰ متر، پهنای آن ۸.۵ متر و ارتفاع آن از کف رودخانه تا روگذر پل هشت مترمربع است.
مواد و مصالح آن در قسمت پایه‌ها از سنگ‌های تراشیده، با ملات آهک و گچ و پایه‌های چشمه طاق‌ها از آجر ساخته شده است، بر سینه شمالی پل کتیبه‌های سنگی نصب شده است که با حروف مقطعه نوشته شده وبه عنوان طلسم معروف است.
بخش میانی پل و شاه نشین آن شباهت زیادی با شاه نشین پل خواجو در اصفهان دارد که در اثر سیل تخریب شده و مجددا با سیمان مرمت شده است.
این اثر ارزشمند در زمان شاه سلطان حسین صفوی ساخته شده و به حسین خان والی لرستان نسبت داده می‌شود، پل آجری صفوی خرم آباد در دوره قاجاریه به پل محسنیه معروف شد و به شماره ۲۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false