×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نگاهی به نقش موثر زنان، همسران و مادران در مقابله با کرونا: فرشته ایازی فعال اجتماعی


کرونا بیماری ویروسی واگیردار که این روزها کشور را در بر گرفته و هیچ واکسن و دارویی ندارد و تنها راه مقابله با آن قرنطینه و شکستن زنجیره انتقال عنوان شده است.

برای مقابله با کرونا، ماندن در خانه و پوشیدن ماسک و دستکش دو عاملی هستند که پیوسته مورد تا کید همگان قرار می گیرند.

نقش زنان و مادران به عنوان نیروی مهم و تاثیر گذار در قرنطینه بسیار مهم بوده و در مقابله با بیماری کرونا به صورت زیبایی مشخص گردیده است.

۱٫علی رغم تولید و توزیع  ماسک و گان به صورت انبوه، جامعه با مشکل کمبود ماسک روبرو بوده و زنان و مادران به صورت خودجوش و جهادی اقدام به تولید و دوخت ماسک با چرخ خیاطی شخصی نموده و کمک بسیاری به رفع مشکل کمبود ماسک در جامعه نموده اند.

۲٫اگر چه بسیاری از مردها و پدران خانواده در ضدعفونی ها و شست و شوی معابر و اماکن شرکت دارند ولی مسئولیت رسیدگی به بهداشت لباس وظاهر آنها پس از بازگشت به منزل بر عهده همسران و مادران است.

۳٫مادران، زنان و همسران مسئولیت مستقیم  بهداشت و ضدعفونی منزل و محل زیست را بر عهده دارند و در این میان حفظ تمیزی و پاکیزگی همه لوازم منزل، ضدعفونی کردن همه قسمت های منزل و لوازم آن، پختن غذای بهداشتی برای اهل منزل و نظارت بر رعایت بهداشت اهل خانواده بر عهده آن هاست.

۴٫روزهای قرنطینه، روزهای بیکاری همه افرادی است که شغل آن ها رابطه مستقیمی با جامعه داشته و به واسطه بیماری کرونا بیکار و بی درآمد شده اند و اکنون همسر و زن خانه باید هم با داشته های موجود در خانه نیازمندی های غذایی اهل خانه را مدیریت کند و هم در برابر افسردگی و ناراحتی های روانی مرد خانه نقش یک مشاور موفق را بازی کند و با وجود همه استرس ها و اضطراب ها فضای منزل را آرام کند.

۵٫زنان در ایام قرنطینه نقش معلم را هم بر عهده گرفته اند و در ایام قرنطینه و تعطیلی مدارس مسئولیت آموزش فرزندان بر دوش آن ها قرار گرفته است  و اگر چه شاید بعضی از آن ها بر شیوه آموزش تسلط نداشته باشند و یا حوصله آموزش و درگیر شدن با آموزش فرزندان نداشته باشند ولی مجبور به آموزش به فرزندان هستند.

  1. فرزندان در ایام قرنطینه به علت نداشتن سرگرمی های متناسب با جنب و جوش بدنی و فیزیکی در جوش و خروش داخل خانه هستند و شیطنت هایی که در بسیاری موارد تقصیری را متوجه آن ها نمی سازد، باعث عصبانیت همه اهل خانه شده و مادر باید پناه فرزند در برابر برخوردهای فیزیکی پدر و دیگر اهل خانه بوده و یا خود فرزند را آرام و سرگرم کند.

۷٫ماندن در منزل برای بسیاری از پدران و مردان کسل کننده بوده و هم چنین وجود برخی اختلاف سلیقه ها با همسر در اقامت های طولانی مرد ها و همسران باعث تنش و اختلاف می گردد و زنان و همسران ضمن این که باید تحمل و سعه صبر خود را در برابر این رفتارها بالا ببرند، وظیفه آرامش بخشی به مردان را نیز بر عهده دارند که امر دشواری است.

باری همان گونه که این روزها از کادر پزشکی و مدافعان سلامت در رسانه ها و محافل قدردانی مستمر می شود، باید از زنان، مادران و همسرانی که در ایام قرنطینه و مقابله با بیماری کرونا مجاهد خط مقدم نگهبانی از خانواده در مقابله با بیماری کرونا و حفظ آرامش آن هستند تشکر و قدردانی ویژه کرده و ضمن سپاسگزاری از آن ها در حفظ آرامش خود و همکاری با خانواده و جامعه با رعایت بهداشت فردی و عمومی کوشیده تا سایه شوم بیماری منحوس کرونا از جامعه رخت بربندد./ انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false