×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
وعده وزارت نیرو تحقق نیافت/ گروکشی بانک از سیل‌زدگان لرستان

عدم تحقق وعده وزارت نیرو به ساکنان حاشیه سد سیمره، گروکشی بانک از سیل‌زدگان، نگرانی از عدم احداث دیواره‌های ساحلی و … از جمله آخرین خبرها از مناطق سیل‌زده لرستان است.

حدود چهار ماه از وقوع سیلاب در استان لرستان می‌گذرد، در مناطق سیل زده لرستان کار احداث و تعمیر واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

گروکشی برخی بانک‌ها از سیل‌زدگان

البته کار بدون مشکل هم نیست، گرو کشی برخی بانک‌ها در ضبط تسهیلات مردم به جای معوقات بانکی یکی از این مشکلات است به طوری که یکی از سیل زدگان پلدختری در این رابطه، اظهار داشت: یک وام بلاعوض به من داده‌اند اما بانک کشاورزی آن را به جای طلب خود برداشته است.

وی، افزود: حالا نمی دانم این مشکلم را به چه کسی بگویم.

یکی دیگر از سیل زدگان پلدختری که اهل روستای «بابازید» است نیز در سخنانی، اظهار داشت: روستای «بابازید» در جریان وقوع سیلاب ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

وی، تصریح کرد: هنوز روستای ما طرح هادی ندارد و مشکل اصلی ما هم به دلیل همین عدم تهیه طرح هادی است و نمی‌توانیم کارهای خود را پیگیری کنیم.

نگرانی مردم از عدم احداث دیواره ساحلی پلدختر

بلاتکلیفی در تأمین زمین ساکنان روستای «خرسدر علیا» پلدختر و «دمرود» معمولان نیز یکی دیگر از مشکلات مناطق سیل زده لرستان است.

خیلی از ساکنان روستاهای تخریب شده نیز گرچه وضعیت مسکن آنها تعیین تکلیف شده اما در طراحی روستاهای جدید فضایی برای معیشت آنها پیش بینی نشده است.

شهر پلدختر هم گرچه دیگر چهره یک شهر سیل زده را ندارد اما مردم این شهر و روستاهای حاشیه کشکان همچنان نگران ساخت دیواره ساحلی هستند.

یکی از سیل زدگان پلدختری در این رابطه، گفت: کوچک‌ترین بارندگی را داشته باشیم، هر کسی که خانه خود را تعمیر کرده به دلیل اینکه دیواره ساحلی احداث نشده دوباره خانه‌اش خراب می‌شود.

پای کار نبودن شهرداری نورآباد و صدور تنها ۴ مجوز ساخت

سایت جدید شهر معمولان نیز در قالب ۱۲۰ واحد طراحی شده است، کار اجرای فونداسیون این واحدها انجام شده و ستون‌ها در حال احداث هستند و به گفته مهندسین این سایت، تا هفته آینده مرحله سقف زنی هم شروع می‌شود.

در معمولان از دو هزار و ۴۰۰ واحد آسیب دیده تعمیری و تخریبی، حدود ۹۰ درصد واحدهای تعمیری و بیش از ۵۰ درصد واحدهای احداثی تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند و روند بازسازی در حال انجام است.

شهرستان دلفان نیز که به نوعی نخستین قربانی سیل ۱۲ فروردین بود، کار در روستاهای آن روند خوبی دارد، اما در نورآباد به عنوان مرکز شهرستان به علت سختگیری‌ها و پای کار نبودن شهرداری کار بازسازی کند است و از ۱۶۸ واحد مسکونی آسیب دیده تا کنون فقط چهار واحد مجوز ساخت را دریافت کرده‌اند.

وعده وزارت نیرو به ساکنان ۱۱ روستای کوهدشت تحقق پیدا نکرد

در شهرستان کوهدشت نیز ساکنان ۱۱ روستای منطقه «رودبار» که در فروردین ماه به علت بالا آمدن دریاچه سد سیمره خانه‌هایشان زیر آب فرو رفت، همچنان بلاتکلیف هستند.

قرار بود که وزارت نیرو ظرف سه ماه منازل مسکونی و اراضی کشاورزی مردم این منطقه را تملک کند و برای ساکنان این روستاها نیز سایت جدیدی احداث شود اما با وجود اینکه یک ماه از آن تاریخ نیز گذشته ولی اقدامی انجام نشده است.

پرداخت ۷۳ میلیارد تومان کمک بلاعوض حوزه مسکن

سید موسی خادمی استاندار لرستان در سخنانی با بیان اینکه ۲۹ هزار و ۴۹۰ مورد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند، اظهار داشت: در مجموع تا کنون ۲۵ هزار مورد از این تعداد انعقاد قرار داد شده است.

وی با بیان اینکه ۲۳ هزار و ۹۲۴ مورد نیز موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند، افزود: در مجموع بانک‌های استان ۴۳۴ میلیارد تومان به سیل زدگان پرداختی داشته‌اند که از این میزان ۴۳۲ میلیارد تومان به حوزه مسکن و دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به حوزه کشاورزی پرداخت شده است.

استاندار لرستان، بیان داشت: ۷۳ میلیارد تومان کمک بلاعوض مسکن به سیل زدگان پرداخت شده و دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض حوزه کشاورزی به سیل زدگان استان پرداخت شده است.

پایان کار تعمیرات ۷۵۰۰ واحد سیل زدگان

خادمی با تاکید بر اینکه کار تعمیرات ۱۴ هزار و ۵۲۱ واحد شروع شده است، گفت: تا کنون کار تعمیرات هفت هزار و ۵۳۱ واحد به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه تا کنون نیز کار آواربرداری پنج هزار و ۸۳۷ واحد انجام شده است، تصریح کرد: کار آرماتور بندی دو هزار و ۱۴۲ واحد انجام شده است، ۳۲۰ واحد نیز دیوار چینی شده است.

برداشت اعتبارات سیلاب به جای معوقات بانکی خلاف قانون است

استاندار لرستان در ادامه به موضوع گروکشی برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سیل زدگان، عنوان کرد: اگر بانک‌ها اعتبارات مربوط به سیل را بابت معوقات برداشت کنند خلاف قانون است.

خادمی، تاکید کرد: اگر حتی تک موردهایی نیز در این رابطه وجود داشته باشد به طور حتم پیگیری می‌کنیم.

۴۰ روستا منتظر اعتبارات ساخت دیواره‌های حفاظتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احداث دیواره‌های حفاظتی و ساحلی مناطق و روستاهای سیل زده، بیان داشت: ما باید به احداث این دیواره‌ها سرعت بدهیم، خوشبختانه در شهر پلدختر این کار شروع شده است، تقریباً دو هفته پیش دولت برای بحث زیرساخت‌ها اعتباری را تصویب کرد که حدود ۵۰ میلیارد تومان به استان لرستان برای احداث این دیواره‌های حفاظتی و لایروبی رودخانه‌ها اختصاص پیدا کرد.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه کار احداث دیواره‌های ساحلی در شهر پلدختر توسط بنیاد مسکن شروع شده است، افزود: این اقدام در شهر معمولان نیز شروع شده، اما بقیه روستاها که نزدیک ۴۰ روستا هستند از محل اعتبارات جدید کار احداث دیواره‌های ساحلی و حفاظتی را انجام خواهیم داد.

وزارت نیرو اعتبار خرید مزارع و خانه‌های حاشیه سد سیمره را نداد

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود به روستاهای منطقه «رودبار» کوهدشت اشاره کرد و گفت: این روستاها سیل زده نیستند، بلکه در مخزن سد سیمره قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در جریان سیلاب سطح آب سد سیمره بالا آمد و زمین‌های کشاورزی و باغات این روستاها و بخشی از منازل آنها غرق شد، گفت: در این راستا ما بحث کمک به این روستاها را نداریم، بلکه بحث خرید اراضی، باغات و مزارع را به عنوان خسارت‌های مخزن سد را داریم.

استاندار لرستان، تصریح کرد: قرار شده بود که ظرف سه ماه این اعتبارات از سوی وزارت نیرو تصویب و پرداخت شود، اما متأسفانه اعتباراتی که برای خرید این اراضی، باغات و خانه‌ها تأمین نشده است.

وعده‌ای برای هفته آینده

خادمی، تاکید کرد: این موضوع همچنان در دست پیگیری ما است، همچنین به خاطر اینکه این روستاییان به شهرها و حاشیه شهرها نروند در اطراف این روستاها پنج نقطه را شناسایی کرده‌ایم و از محل اعتبارت عادی حوزه مسکن سیل زدگان برای هر کدام از خانوارها ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص داده‌ایم که با پرداخت خسارت‌ها در جانمایی جدید از این ۵۰ میلیون تومان برای ساخت منازل و زیرساخت‌های آنها اقدام خواهیم کرد.

وی، گفت: این امر هفته گذشته از طریق معاونت اول رئیس جمهور و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیگیری شد و امیدواریم با توجه به قولی که داده‌اند ظرف چند روز آینده یا هفته آینده مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومانی که پیش بینی شده به استان اختصاص داده شود تا بتوانیم این خسارت‌ها را پرداخت کنیم.

آغاز ساخت خانه‌های روستای «بابازید»

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن کشور نیز در سخنانی با اشاره به روستای «بابازید» که در سیلاب به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است، اظهار داشت: این روستا در سیل آسیب جدی دید، از قبل هم این روستا طرح هادی نداشته است، چرا که یک سمت آن جاده و سمت دیگر آن رودخانه بوده و بحث این بوده که روستا جابجا شود.

وی، ادامه داد: در نزدیکی این روستا زمین هم وجود ندارد که آن را جابجا کنیم، در این راستا با هماهنگی وزارت نیرو مطالعاتی انجام دادیم که یک دیواره را احداث کنیم که آب وارد روستا نشود و همان محل را درجا سازی کنیم.

رئیس بنیاد مسکن کشور، گفت: الان کار بازسازی در این روستا شروع شده، همچنین در کنار این امر طرح هادی را اجرا خواهیم کرد، خانه‌هایی که باید احداث شوند جای آنها در محل مشخص شده است، برای چندین خانه هم که باید جابجا شوند در بالا دست زمین خریده‌ایم و واگذار شده‌اند، همچنین خانه‌های تعمیری را سرجای خودشان تعمیر می‌کنیم و عقد قرار داد نیز در این زمینه داشته‌ایم.

پرداخت کمک بلاعوض به ساکنان حاشیه سد سیمره

تابش همچنین به روستاهای حاشیه سد سیمره اشاره کرد و گفت: برای احداث خانه‌های این روستاها کار جانمایی انجام شده و مبلغی را که به دیگران به عنوان وام پرداخت می‌کنیم به صورت بلاعوض به این روستاها پرداخت می‌کنیم.

وی، افزود: پرونده دریافت خسارت این روستاها نیز در وزارت نیرو مفتوح است و آنها می‌توانند این خسارت‌ها را دریافت کنند، در جلسه‌ای هم که سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشته‌ایم که زودتر خانه‌های این روستاها ساخته شود.

منبع : مهر

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false