×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
پیش‌گیری و مهار سیل در لرستان به نفع خوزستان خواهد بود

به گزارش پژواک لرستان، دکتر حسین زینی‌وند در همایش منطقه‌ای مدیریت سیل و مطالبات استانی که در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان برگزار شد، با بیان اینکه اولین اقدام در راستای مدیریت سیل شناخت آبخیز است، افزود: در این شناخت میزان بارش، وضعیت پوشش گیاهی، زمین‌شناسی، خاک و ضریب روان‌آب‌ها ضرورت دارد.

وی ادامه داد: اولین هشدار سیل، اطلاعات هواشناسی است و چنانچه هشدار سیل را برای پیش‌بینی داشته باشیم و بتوانیم آن را در لرستان انجام دهیم قطعاً به نفع خوزستان خواهد بود.

زینی‌وند بر استراتژی‌های کاهش خسارت سیل تأکید کرد و با بیان اینکه پیشگیری، حفاظت از اموال و املاک، خدمات اضطراری و پروژه‌های سازه‌ای ازجمله این استراتژی‌هاست، گفت: برنامه‌ریزی، تعیین تملک اراضی و اصلاح مقرراتی که به توسعه آبخیز و دشت‌های سیلابی آن کمک می‌کند تا حساسیت پذیری آن‌ها را به خسارت سیل کاهش دهند و یا از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند.

وی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه عموماً از طریق برنامه‌ریزی و منطقه‌بندی، آبخیزداری حفظ فضاهای باز، تعیین قوانین توسعه در دشت‌های سیلابی، حفاظت از باتلاق‌ها، حفظ سیستم زه‌کشی، تنویر افکار عمومی در رابطه با قوانین، سیاست‌ها و آگاهی از بیمه، آگاهی از میزان حساسیت مناطق مختلف و اقدامات پیشگیرانه دولتی صورت می‌گیرد.

این مدرس دانشگاه افزود: پروژه‌های سازه‌ای خاک‌ریز و سیل‌بند، مخازن و انحراف آب، اصلاح کانال و سیستم زه‌کشی است.

مدیر گروه آبخیزداری دانشگاه لرستان با بیان اینکه عوامل طبیعی و عوامل انسانی و مدیریت در بروز سیل در استان تأثیر دارند، عنوان کرد: شیب بالا، کوهستانی بودن، عدم وجود پوشش گیاهی مفید در فصل بارش، وضعیت خاک و زمین‌شناسی در صورت وجود بارش حتی نه‌چندان شدید، احتمال بروز سیل وجود دارد، همچنین بر اساس نقشه‌ها و داده‌ها، در بخش حوضه آبخیز دز بارندگی خیلی شدید و زیاد نبوده اما متأسفانه درصد بسیار بالایی از آن تبدیل به رواناب شده و مشکلاتی به وجود آورده است.

وی گفت: عوامل انسانی شامل عدم انجام حفاظت آب‌وخاک (آبخیزداری، وجود سدهای بزرگ و کوچک)، عدم رعایت حریم رودخانه، مسدود کردن مسیر رودخانه، عدم طراحی مناسب سازه‌ها (پل‌ها)، عدم اطمینان کامل ساکنان منطقه به هشدارهای سازمان‌های متولی و عدم استحکام کافی دیواره‌های کناری رودخانه در مناطق مسکونی هستند.

انتهای پیام

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false