×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
چگونه مهارت نه گفتن را در کودکان تقویت کنیم؟ محمد زیوداری کارشناس آموزش ابتدایی


آموزش مهارت های ده گانه زندگی در درجه اول برعهده خانواده و اولیای محترم و سپس برعهده معلمین و نهاد آموزش و پرورش می باشد بخاطر ارزش و اهمیت موضوع درکتاب های اجتماعی دوره ابتدائی یکی از اهداف”مهم” کتاب درسی می باشد و به طور مفصل به ان پرداخته شده است دراین مقاله‌ نیز به آموزش و تقویت مهارت نه گفتن از مهم ترین مهارت های زندگی می پردازیم سوالی بظاهر ساده که می تواند منشا بسیاری ازچالش ها و استرس های زندگی برای کسانی باشد که مهارت کافی را ندارند.
جرات‌ورزی یکی از مهارت‌های ده گانه زندگی است، در طول زندگی به طور حتم با افرادی برخورد کرده‌اید که قدرت نه گفتن را ندارند و درخواست‌های دیگران را با وجود اینکه خود از این موضوع ناراحت هستند و فشار‌های زیادی را تحمل می‌کنند، می‌پذیرند. به عبارتی این اشخاص به حقوق خود هیچ اهمیتی نمی‌دهند، و چه بسا برای خود و اطرافیان مشکلاتی رابه وجود می آورند بنابراین چه خوب است که از دوران کودکی قدرت نه گفتن را در وجود فرزندانمان تقویت کنیم تا در آینده با مشکلی مواجه نشوند

در بسیاری از موارد، افرادی که به مشکلات رفتاری دچار بوده‌اند یا در دام یک انحراف و فساد گرفتار شده‌اند، شجاعت و توانایی مقاومت در برابر عواملی که آنها را تحت فشار می‌گذارد، نداشتند. کودکان برای اینکه در برخورد با انواع انحرافات و کار‌های خلاف، اعتیاد و هرگونه سوء استفاده دیگران توانایی مقابله را داشته باشند، باید از یک من قوی، ارزشمند و باجرات برخوردار بوده و در عین حال مهارت «نه گفتن» را بیاموزند و شجاعت لازم را برای مخالفت با درخواست دیگران را داشته باشند.

اولین قدم برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی به کودکان آموزش وآگاهی به والدین و پذیرش آن‌هاست؛ اگر والدین بپذیرند که خطر ممکن است از جانب هر کسی کودکان را تهدید کند آگاهانه‌تر برخورد می‌کنند. قدم بعدی، آموزش به کودکان است؛ تعیین حدود یکی از اساسی‌ترین نکات آموزش به کودکان بوده به این صورت که نباید کودکان را بترسانیم که به دیگران اعتماد نکنند و از سوی دیگر نباید آنها آن ‌قدر به دیگران اعتماد کرده که امنیتشان به خطر بیفتد.

والدین و آموزگاران باید رفتار قاطعانه را به کودک آموزش دهند؛ در این نوع رفتار کودکان یاد می‌گیرند که بدون اینکه حقوق دیگران را پایمال کرده، از حقوق خود با رفتار مناسب و بدون پرخاشگری دفاع کنند. در مورد پیش بینی از آزار جنسی باید به کودک آموزش داد که بدن خود را دوست داشته باشد و تصویر ذهنی خوبی از آن بسازد همچنین او باید یاد بگیرد که بدنش متعلق به اوست و برای بدنش مرز‌هایی وجود دارد که فقط خود آن مرز‌ها را تعیین می‌کند، بنابراین اگر کسی این مرز‌ها را زیر پا بگذارد او حق دارد قاطعانه ناراحتی خود را بیان کند. برای این منظور باید فضای روابط با کودک را طوری ایجاد کرد که او بتواند با بزرگسالی که مورد اعتمادش است، این مسائل را در میان بگذارد و خطر آسیب پذیری را از بین ببرد.
اولیای محترم باید به نوع تربیت برخورد خود با کودکان دقت کنند، هرگز کودکان را به اطاعت از خود مجبور نسازند و هرگز این عبارت را که باید از حرف بزرگترها اطاعت کنید را بکار نبرند چرا که اعتماد به نفس کودک را ضعیف می کند در نتیجه قادر به نه گفتن نخواهدشد .
به کودک باید اموزش داد چه موقع و چگونه نه بگویند تا باعث ناراحتی دیگران نشود.
اعتماد به نفس کودک را تقویت کنید زیرا کودکانی که اعتماد به نفس ضعیفی دارند قادر به نه گفتن نیستند./ محمد زیودار

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false