×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کرونا و نقش والدین: محسن عزتی مشاور خانواده

اختلالات اضطرابی، گروهی از اختلالات روانی هستند که دارای نشانه‌هایی از اضطراب و ترس‌اند. اضطراب، ناشی از نگرانی در مورد آینده است و ترس واکنشی به رویداد کنونی.

اختلالات اضطرابی به ۶ دسته تقسیم می شود که یکی از انواع آن اختلال OCD یا وسواس است.

در اختلال اضطرابی وسواس فرد افکار یا اعمالی را برخلاف میل خود تکرار می‌کند. این بیماری می‌تواند به صورت وسواس فکری یا وسواس عملی یا هر دو در فرد ظاهر شود. در وسواس فکری، فرد قادر نیست فکر، احساس یا عقیده‌ای تکراری و مزاحم را از ذهن خود بیرون کند. افکار وسواسی می‌توانند بسیار ناراحت‌کننده و وحشت‌آور باشد. افکار وسواسی می‌توانند باعث شوند که فرد به سمت عادات وسواسی گرایش پیدا کند، یعنی عمل یا اعمالی را به‌طور مکرر انجام دهد (وسواس عملی). مانند شستن مکرر دست‌ها، بالا کشیدن بینی،… اعمال وسواسی هیچ‌گونه توجیه منطقی ندارند.

این روزها والدین نگران ابتلای کودکان و فرزندان شان به ویروس کرونا هستند. بدین منظور گاه و بیگاه آن ها را به شستن مکرر دست های شان تشویق نموده ، از دست زدن به اشیا و لوازم بیرون از خانه نهی کرده و بدتراز آن با اغراق و فاجعه سازی ، کودکان خود را از این بیماری می ترسانند. امری که بذر ابتلا به اختلال وسواس را در ذهن و روان کودکان می کارد.

والدین به جای آن که ترس ها و نگرانی های خود را به کودکان دلبندشان منتقل کنند ، توصیه های بهداشتی و خودمراقبتی را در کمال آرامش به آنها آموزش دهند .

با توجه به اینکه خبرهای مربوط به تعداد افراد مبتلا یا فوت شدگان بر اضطراب و ترس کودکان می افزاید ، بهتر است در معرض شنیدن خبرهای شوم قرار نگیرند ، زیرا افزایش اضطراب کودکان هم ابتلا به وسواس را در آنها افزایش می دهد و هم احتمال ابتلا به کرونا را.

ویروس کرونا نیز مانند ویروس های سارس ، ابولا ، تب کریمه و … کنترل و فراموش می شود اما رسوب روانی برجای مانده از آن بر روان کودکان ما به صورت اختلالات اضطرابی آینده آنان را متاثر خواهد ساخت.

پدر و مادر عزیز ؛
برای سلامت جسمی کودکان، سلامت روانی آن ها را مختل نکنید.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false