×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
کوید ۱۹ ویروس غفلت فرهنگی و فقر تکنولوژی: محسن نظری


دلم در سینه بی تاب غم بچه هایی است که به روال هر سال، چوب خط روزهای سرد زمستان را یکی یکی ضربدر می زدند تا به پایان زمستان و آغاز بهار و نوروز برسند و به همراه بزرگترهای خانه ، به استقبال جشن های نوروز و آغاز سال نو بروند. ولی ناباورانه شنیدند که بزرگترشان در آسمان پر کشیده و دیگر بهار و نوروز را نخواهد دید.

نمیدانم آغاز بهار را خواهیم دید یا نه و در صورت دیدن، آنرا به پایان خواهیم رساند یا نه. در هر حال یادمان بماند که این ویروس کرونا نیست که دلها را غمگین نمود و چشمها را به انتظار گذاشت، بلکه ویروس غفلت فرهنگی و فقر تکنولوژی ماست که چنین به روزمان آورد.

کوید ۱۹ چه ساخته ی طبیعت باشد و چه ساخته ی دست بشر، شیوع و فراگیری آن نتیجه ی ضعف فرهنگی و ناتوانی در درمان آن نتیجه ی فقر تکنولوژی ماست.

بهداشت محیط زندگی، بهداشت فردی و اجتماعی، احترام به حقوق خود و دیگران، دوری از انجام کارهای غیر ضروری و … همه از اموری هستند که نه تنها در شرایط امروزی، بلکه باید همواره در تمام زندگی مورد توجه قرار بگیرند.

چرا نانوای ما، قصاب ما، آشپز ما، قناد ما و به طور کلی هرکس که با تغذیه مردم در ارتباط است، باید به زور و اجبار نکات بهداشتی را رعایت کند ؟ چرا به جای نظارت بشر، نظارت خدا و نظارت وجدان را در همه ی لحظات زندگی نمی بینیم ؟ چرا مسئولیت انسانیمان را درست انجام نمی دهیم ؟
چرا مسئولین فقط در این روزها سختگیری نموده و قانون وضع میکنند ؟
چرا بسیاری از مردم بی توجه به سلامتی خود و دیگران توصیه های مسئولین را نادیده می گیرند ؟ اصرار بر اشتباه و نافرمانی اجتماعی چه هنری است که برخی به آن مبادرت می ورزند؟ همه ی اینها نشانه های عدم رشد ماست.

کاش درصدی از این همه هزینه و انرژی که امروز صرف مقابله با کرونا میشود، را قبلا صرف رشد آگاهی، قانونمندی و توسعه ی تجهیزاتی جامعه می کردیم.

کرونا ویروس به ما ثابت میکند که قدرت یک کشور در شعار و احساسات غیر منطقی نیست بلکه در دو چیز است:

” رشد فرهنگی ” و ” رشد تکنولوژی “

این دو ویژگی هستند که می توانند یک ملت را قوی کنند تا هر دشمنی را شکست دهند، حتی کوید ۱۹ را …

محسن نظری ۹۸/۱۲/۲۶

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false