×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
یاران رئیسی روی موج ارزیابی


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ واکنش ها به فهرست پیشنهادی رئیسی ادامه دارد،فهرستی که ویژگی های مختلفی دارد از جمله کاهش سن کابینه، حضور چند چهره متولد بعد از انقلاب و…
 
تا ساعتی دیگر نامه اعلام اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم که از سوی سید ابراهیم رئیسی برای محمد باقر قالیباف ارسال شده و تاکنون غیر رسمی محسوب می شود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و رسمی خواهد شد. پس از آن مجلس یک هفته فرصت برای بررسی اسامی در کمیسیون ها دارد و در انتها نیز جلسات رای اعتماد برگزار می شود و این یعنی تا آخر هفته آینده حداقل ۱۸ وزیر دولت آینده مشخص خواهند شد و می ماند معاونان رئیس جمهور که تاکنون از جمع آن ها تنها رئیس سازمان برنامه و بودجه مشخص شده است . اما اعلام اسامی وزرای پیشنهادی در روز چهارشنبه با واکنش های مثبت و منفی زیادی از سوی فعالان سیاسی ، نمایندگان مجلس و حتی کاربران شبکه های اجتماعی روبه رو شد .به گزارش خراسان در فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی نام افرادی چون جواد اوجی برای وزارت نفت،  احمد وحیدی برای وزارت کشور، سید احسان خاندوزی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، حجت الاسلام خطیب برای وزارت اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید جواد ساداتی‌نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی، سید عزت ا… ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حمید سجادی برای وزارت ورزش و جوانان، رضا فاطمی امین برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، امیر حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، علی اکبر محرابیان برای وزارت نیرو، حسین امیرعبداللهیان برای وزارت امور خارجه، حسین باغ‌گلی برای وزارت آموزش و پرورش، حجت عبدالملکی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهرام عین‌اللهی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رستم قاسمی برای وزارت راه و شهرسازی، سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمد علی زلفی گل برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عیسی زارع‌پور برای ارتباطات و فناوری اطلاعات به چشم می‌خورد.با این که گفته می شد برخی وزرای دولت سابق در کابینه رئیسی حضور دارند اما لیست پیشنهادی بدون حضور وزرای سابق به مجلس فرستاده شد. موضوعی که باعث شد برخی چون سلیمی نمین بگویند رئیسی تحت فشارها مجبور به حذف چهره هایی چون امیرحاتمی و اسلامی شده است،اما حسن غفوری فرد، عضو شاخص جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است کابینه رئیسی ترکیبی از چهره های شناخته شده و ناشناخته است که قرار است تحول ایجاد کنند. او این کابینه پیشنهادی را به اصطلاح آچار به دست می داند و معتقد است فراجناحی بودن کابینه به معنای استفاده از وزرای دولت سابق یا اصلاح طلبان نیست. بسیاری از موافقان نیز می گویند که با توجه به جوان، باانگیزه و انقلابی بودن بسیاری از وزرای پیشنهادی می‌توان به موفقیت آن ها امیدوار بود.
ترکیبی از نیروهای جوان و باتجربه
جوان‌ترین عضو کابینه پیشنهادی رئیسی، حجت‌ا… عبدالملکی گزینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی   ۴۰ ساله و مسن‌ترین وزیر پیشنهادی هم احمد وحیدی با ۶۳ سن برای تصدی وزارت کشور است.میانگین سنی وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم بیش از ۵۲ سال است و اختلاف میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم  نسبت به دولت یازدهم ۵ سال و نسبت به دولت دوازدهم ۷ سال کمتر است. (میانگین سنی دولت یازدهم ۵۷ و دولت دوازدهم ۵۹ سال بود.) همچنین میانگین سنی کابینه اول دولت هاشمی رفسنجانی ۴۱ سال، کابینه دوم دولت هاشمی رفسنجانی ۴۴ سال،  کابینه اول دولت اصلاحات ۴۵ سال، کابینه دوم دولت اصلاحات ۴۷ سال،  کابینه اول دولت محمود احمدی‌نژاد ۴۹ سال، کابینه دوم دولت محمود احمدی‌نژاد۵۰ سال، دولت یازدهم ۵۷ و میانگین سنی دولت دوازدهم ۵۹ سال بوده است.از این میان، ۴ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم یعنی عیسی زارع‌پور گزینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، حسین باغ‌گلی گزینه وزارت آموزش و پرورش و حجت‌ا… عبدالملکی وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولدین پس از انقلاب هستند.همچنین از میان وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم ۱۴ نفر دارای مدرک دکترا، ۴ نفر دارای مدرک تحصیلی مهندسی و یک نفر دارای مدرک اجتهاد هستند.
دست خالی رقبا از کابینه سیزدهم
اما از بین رقبای رئیسی در انتخابات هیچ کدام در لیست پیشنهادی حضور ندارند.به نوشته خبر آنلاین، پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور قاضی‌زاده هاشمی برای‌ وزارت بهداشت می‌شد و از گزینه‌های قوی این وزارتخانه بود؛ اما با انتشار فهرست وزرای پیشنهادی معلوم شد که قاضی‌زاده هاشمی جایی در این لیست ندارد .به غیر از قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی رقیب دیگر رئیسی در انتخابات بود که البته در روز آخر به نفع رئیسی کنار کشید. وزارتخانه‌ای ‌که برای‌ جلیلی حدس زده می‌شد، وزارت خارجه بود که این گونه نشد؛ گرچه این احتمال کم بود. اما حضور علی باقری معاون جلیلی‌ در زمان شورای‌عالی امنیت ملی در برخی‌ دیدارهای‌ دیپلماتیک ظریف پس از انتخابات شایعات درباره وزیر شدن  وی را پررنگ‌تر کرد؛ تا این که سرانجام در روزهای منتهی به معرفی وزرا، حضور حسین امیرعبداللهیان در دیدارهای دیپلماتیک رئیسی و ظریف، معلوم کرد که گزینه وزارت خارجه چه کسی است. محسن رضایی دیگر رقیب رئیسی بود که او هم جایی در لیست رئیس دولت سیزدهم نداشت، اما زاکانی هم از به ظاهر رقبای رئیسی بود که راهی  شهرداری تهران شد.
ردپای ۲ کاندیدای ۱۴۰۰ در کابینه
نکته دیگر اما معرفی عزت‌ا… ضرغامی برای‌ وزارت میراث فرهنگی است؛ گرچه بسیاری احتمال می‌دادند که رئیس اسبق صدا و سیما به وزارت ارشاد برود، ولی این گونه نشد. او برای انتخابات ثبت‌نام کرد ولی شورای نگهبان تشخیص داد که ضرغامی آن قدر هم که خودش فکر می‌کند نمی‌تواند رئیس‌جمهور باشد و صلاحیتش را تایید نکرد؛ البته او بعد از این اتفاق دندان بر جگر گذاشت تا اجر صبرش را با یک وزارتخانه بگیرد.رستم قاسمی دیگر وزیر پیشنهادی است که در لیست رئیسی حاضر است. او هم برای‌ انتخابات ثبت‌نام کرده بود ولی یک روز پیش از انتشار اسامی تایید شده‌ها، اعلام کرد که به نفع رئیسی کنار می‌کشد. ناظران پیش‌بینی می‌کردند که  وی سکاندار وزارت نفت خواهد شد؛ ولی این گونه نشد؛ بالاخره  برای وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد. پیشنهادی شگفت‌انگیز که قاسمی سابقه‌اش درباره راه و شهرسازی را به زمان فرماندهی‌اش در قرارگاه خاتم و سر و کار داشتن با پروژه‌های راه‌سازی ارجاع داد. نکته قابل توجه دیگر در کابینه پیشنهادی این بود که ۹ نفر از وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی پیش از این در دولت محمود احمدی‌نژاد سمت هایی داشته‌اند.  عیسی زارع‌پور (وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات)، حسین امیرعبداللهیان (وزیر پیشنهادی امور خارجه)، رستم قاسمی (وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی)، محمدعلی زلفی‌گل (وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری)، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی)، احمد وحیدی (وزیر پیشنهادی کشور)، جواد اوجی (وزیر پیشنهادی نفت)، علی اکبر محرابیان (وزیر پیشنهادی نیرو) و سیدحمید سجادی (وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان) در دولت‌های نهم یا دهم فعالیت داشته اند.سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا  که قبل از اعلام شورای نگهبان درباره اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به نفع رئیسی کناره گیری و با سفر به شهرستان های مختلف برای او رای جمع کرد در واکنش به لیست وزرای پیشنهادی نیز  در توئیتی نوشت: انتخاب اعضای کابینه از اختیارات مسلم ریاست محترم جمهور است بنابراین با ادای احترام، آرزومند موفقیت همه عزیزان معرفی شده در کابینه جهت حل مشکلات مردم عزیز هستم. این واکنش در حالی انجام شد که گمانه زنی هایی درباره احتمال حضور محمد در کابینه رئیسی یا شهرداری تهران وجود داشت.
 مخالفان و موافقان  کابینه پیشنهادی 
اما انتشار این لیست واکنش های مثبت و منفی زیادی   نیز به همراه داشت .حسن غفوری فرد، عضو شاخص جبهه پیروان خط امام و رهبری می گوید : فکر می کنم یک کابینه کاری و جدی خواهد بود به قول مهندسان، آچار به دست هستند افرادی چون آقای رستم قاسمی، آقای ضرغامی، آقای محرابیان، آقای سجادی در این سطوح کار کرده اند و فقط پشت میز نشین نبودند و اهل کار هستند.  مثلا آقای میرکاظمی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه  قبلا وزیر تجارت بود، حداقل   ۱۰ نفر از این ها چهره های شناخته شده سیاسی و کاری هستند، ‌برعکس کابینه های قبلی که بیشتر  وعده و سخن و سخنرانی بود به نظر می رسد این ها کابینه کاری باشند و ان شاءا… که موفق شوند مشکلات کشور را حل کنند.درمقابل؛دکتر کوشکی کارشناس سیاسی اصولگرا در تحلیل با عنوان این بود دولت قوی نوشت : انتشار اسامی وزرای پیشنهادی خیلی از حامیان جدی رئیسی را بهت زده و ناامید کرده است!  برخی از وزرای پیشنهادی به شدت خام و بی تجربه اند و بعضی دیگر بسیار خسته و بی انگیزه !و در این میان پرسشی که جناب رئیسی باید پاسخ بدهند این است که چگونه می توان  از ترکیب “بی تجربگی و خستگی “به قوت  و قدرت رسید؟   به نظر می رسد تنها کسانی که از انتشار فهرست وزرای پیشنهادی رئیسی به شدت خوشحال شده و به رقص درآمده اند ، اصلاح طلبانی اند  که برای شکست و سرنگونی دولت سیزدهم،دست به کار شده و لحظه شماری می کنند!ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز نسبت به رای اعتماد همه اسامی تردید جدیدی دارد و در توئیتی نوشت : در مطالعه و بررسی اولیه لیست کابینه آیت ا… رئیسی ۴ یا ۵ وزیر پیشنهادی وزانت لازم را برای تصدی پست وزارتخانه‌های مهم ندارند. مجید شاکری کارشناس اقتصادی اصولگرا نیز نسبت به انتخاب عبدالملکی برای وزارت کار انتقادات جدی مطرح کرد هر چند فیروزآبادی سخنگوی ستاد جلیلی در انتخابات نگاه مثبتی دارد و می گوید :  این کابینه، با عبور از فشارهای سیاسی حاصل شده است. مهم ترین ویژگی کابینه، جوان گرایی است. کابینه هفت وزیر  زیر پنجاه سال دارد که گام مهمی برای تشکیل دولت جوان انقلابی محسوب می شود. آن هایی را که می شناسم، فراباندی، متخصص و دارای تجربه قابل قبول هستند.رای منفی به ایشان زمینه تحمیل گزینه‌های جوان و غیرجوان سیاسی و باندی را فراهم می کند.احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت وگو با روزنامه تعادل گفت : میزان تجربه و همسویی عناصر اقتصادی معرفی شده (حداقل برای من) روشن نیست. به عبارت روشن‌تر اگر قرار باشد، دو انتقاد کلی را به لیست وزرای معرفی شده داشته باشیم، می‌توان گفت که در مجموع تجربه کابینه اندک است و از سوی دیگر اعضای مختلف کابینه نیز با هم همسویی ندارند. یعنی این چهره‌ها قادر نیستند همدیگر را کامل کنند. یکدستی فکری یک تیم تصمیم‌ساز از جمله مهم‌ترین گزاره‌هایی است که باید وجود داشته باشد تا امکان اجرای برنامه‌ها   فراهم شود. از این منظر کابینه با هم همسو نیستند. این تنوع در دیدگاه‌ها ممکن است در ادامه باعث نبود توازن و تعادل کابینه شود.
کابینه پیشنهادی و فضای مجازی
در فضای مجازی هم کاربران سعی کردند با توئیت های خود نظراتشان را در خصوص کابینه پیشنهادی ابراز کنند .محمد سرشار، مدیر شبکه کودک: دکتر محمدمهدی اسماعیلی ۴۶ ساله، از پنج وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی جوان تر است. انتخاب ایشان بین گزینه‌های متولد دهه ۵۰ و ۶۰،  انتخاب درستی بوده و با توجه به توانمندی بالایش در مدل‌سازی فرهنگی و مدیریت جریان‌سازانه، امیدوارم بتواند در احیای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق شود. علی نادری: وجود چهره جدید، ناشناخته و کمتر شناخته شده در فهرست وزرای پیشنهادی دولت، مزیت است. نشانه شکستن حلقه ثابت و تکراری افرادی که سال هاست به عنوان مدیر عالی در رسانه می‌بینیم. سپردن کار به جوانان، جسارت در تصمیمی گیری می خواهد، این جسارت برای تصمیم‌های بزرگ آینده امیدوارکننده است.میلاد گودرزی : فقط یک خط از جایگاه وزیرکار: وزیر مدیرعامل شستا رو منصوب می کنه و او ۱۰۰۶عضو هیئت‌مدیره ذیل شستا رو. از شرکتای نفتی و پتروشیمی گرفته تا کشتیرانی و دارویی قراره این جا اداره بشن و از قطره قطره پول کارگرها که سرمایه این شرکت هاست صیانت بشه.  آ.عبدالملکی  کجا برای چنین جایگاهی آزموده شده؟شهیندخت مولاوردی : در کابینه وفاق ملی هم جای زنان خالی است.Mr/خراسان

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false