×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
افزایش دمای خرم آباد با ساخت منازل مسکونی در مرکز شهر « پادگان ۰۷ »: سید حسین صادقیان

دنیا سریع تر از آنکه تصورش را بکنیم در حال تغییر است و به طبع آن سبک زندگی شهر نشینی، مسائل در هم تنیده و لزوم نگاه سیستمی برای مواجهه و حل این مسائل امری اجتناب ناپذیراست.
گزارش « آشکار سازی، ارزیابی اثرات و چشم انداز تغییر اقلیم در ایران طی قرن بیست و یکم» که توسط سازمان هواشناسی کشور، دفتر مرجع ملی هیات بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC)، مرکز ملی خشکسالی، مدیریت بحران و پژوهشکده ی اقلیم شناسی در سال ۹۶ تهیه شد واقعیات غیر قابل چشم پوشی را عنوان می کند.

همچنین آخرین نشست کشورهای جهان در گلاسکو موسوم به کاپ ۲۶ در خصوص کنترل تغییر اقلیم منجر به توافق بر سر بازنگری در طرح ها و تصمیم گیری های منجر به تداخل انسانی در پدیده های محیط زیستی شد که ایران نیز به این موضوع متعهد شده است.

گزارش آشکار سازی، ارزیابی اثرات و چشم انداز تغییر اقلیم در ایران طی قرن بیست و یکم نشان می‌دهد بیشترین اثر و فشار تغییر اقلیم در ایران در منطقه ی زاگرس میانی خواهد بود!

این گزارش که در حقیقت آشکار ساز آخرین گزارش علمی هیات بین الدولی تغییر اقلیم است، عنوان می کند در صورت عدم پایبندی به توافق پاریس CAP21 ، میانگین دمای کشور ۵/۲ درجه سلسیوس نسبت به دوره ی ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۵ افزایش خواهد داشت و بیشترین تمرکز و تاثیر این افزایش درجه حرارت در زاگرس و شمال کشور خواهد بود!

تداخل این افزایش درجه حرارت با پدیده ی جزایر حرارتی (Urban heat island) در آینده شهر خرم آباد را تبدیل به شهری غیر قابل تحمل خواهد کرد!

پدیده ی جزیره ی گرمایی شهری حاصل تغییر چیدمانِ زمین در پیِ توسعهٔ شهری است. رشدِ مراکز پرجمعیت شهری به سطوح بزرگتری در شهرها انجامیده و با میانگین دما رابطهٔ متناظر دارد. گذشته از تأثیر بر دما، جزایر گرمایی می‌توانند تأثیرات فرعی بر آب ‌و هوای محلی نیز داشته باشند. شهر خرم آباد در میان دره واقع شده است و خود به خود وزش باد در آن بسیار کم است.

همچنین میانگین سرانه فضای سبز در شهر خرم آباد نسبت به استاندارد زیست محیطی بسیار پائین می‌باشد. مهم ‌ترین راهکار مطرح شده در خصوص مبارزه با تغییر اقلیم و جلوگیری از بوجود آمدن جزایر حرارتی ایجاد فضای سبز متراکم و وسیع مخصوصا در مراکز شهرها و جلوگیری از ساخت و ساز و تمرکز جمعیت در مرکز شهر است!

موقعیت پادگان تاریخی ۰۷ خرم آباد نسبت به شهر دقیقا در مرکز واقع شدن آن است! ایجاد ساخت ساز حتی برای پرسنل محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران در این محدوده در حقیقت مانند سمی است که به خورد شهروندان شهر خرم آباد داده خواهد شد که اولین متضررین این موضوع خود پرسنل ارتش خواهند بود!

حفظ یکپارچکی کلی این اراضی و تبدیل آن به فضای سبز متراکم و همچنین جابجایی ساخت و ساز منازل مسکونی کارکنان ارتش به اراضی بالاتر و شمالی تر در حقیقت ارزش گذاری به حفظ سلامت، کیفیت زندگی و افزایش ارزش زیست محیطی شهر می‌باشد.

مشخص نیست شورای عالی معماری و شهر سازی طبق چه مطالعاتی طرح تفکیکی این اراضی را مصوب نموده ولی کاملا مشخص است چنانچه این طرح اجرا شود بایستی انتظار شهری با درجه ی حرارت ۵۰ درجه را داشت !

پرسنل محترم ارتش و مردم شریف و نجیب شهر خرم آباد حق دارند در محیطی سالم زندگی کنند و از امکانات سلامت ساز شهری استفاده کنند.

بدیهی است مسئولان و مدیران استان لرستان با توجه به مطالب عنوان شده بایستی اقدام به تصحیح و اصلاح این طرح تفکیکی و تصویب طرح اصلاحی در شورای عالی معماری و شهرسازی کنند./ انتهای پیام

false
true
false
false
  1. robati

    بسیار عالی ، درودت باد

  2. ناشناس

    البته تنها بخشی از اراضی هنگ سوار(۰۷) که کاربری مسکونی تجاری در نظر گرفته شده موجب دمای بالای ۵۰ درصد نخواهد شد، علل دیگری موجبات افزایش دما در کشور ازجمله خطه پهناور زاگرس گردیده است از جمله تخریب محیط زیست توسط افزایش معادن و تخریب جنگلها و کوهها، افزایش چرای دام و طبیعتا ازبین رفتن پوشش گیاهی، تخریب و قطع کردن درختان بلوط شش هزار ساله بلوط و ماندگاری دی اکسید کربن و ازبین رفتن رطوبت کافی برای تداوم بارندگی ها در سطح کشور ، ساخت سازهای بی رویه غیر اصولی در مرکز استان ها و عدم توجه کافی به میزان فضای سبز به نسبت تعداد جمعیت ( شهروندان) جهت پاکیزگی هوا…

  3. ناشناس

    با سلام اگر چنانچه مشگل و مسئله پادگان ۰۷ حل نشود و به مردم خرم آباد واگذارنشودواگذارنشود(جهت فضای سبز و حفظ میراث فرهنگی) تماما بدون حتی یک وجب.
    دست بدامان رهبر فرزانه انقلاب خواهیم شد. که با یک فصل الخطاب کار تمام میشود. آنشااله که اینجا نرسد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false