×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
اهداف زندگی یا اهداف خاله زنکی: استاد محمد زیودار


با وجودی که هدف مهم آموزش و پرورش ابتدایی آموزش مهارتهای زندگی می باشد، متاسفانه در ابتدای هر سال تحصیلی دغدغه خانواده ها این است که فرزندشان را در کدام کلاس یا موسسه ثبت نام کنند تا تیزهوش و نابغه شود تا با آن آبرویی بخرند و فخر فروشی کنند. آنها بعد از کلی آمد و رفت و مشاوره خاله زنکی جز خشم و اضطراب و افسردگی برای فرزندشان نتیجه ای نمی گیرند.
پدر و مادر عزیز گیرم که فرزند شما بتواند اسامی تمام انسانهای متولد شده از بدو خلقت تا امروز را به ترتیب تولدشان بگوید و یا اینکه حاصلضرب و یا حاصل تقسیم دو عدد چند رقمی در چند رقمی را در یک صدم ثانیه بدست آورد و یا اینکه در سن ۱۶-۱۵سالگی از دانشگاه فارغ التحصیل شود آیا به عواقب خطرناک این موضوع فکر کرده اید. آیا می دانید زمانی که می بایست کودکی کند مشغول برآوردن آرزوی شما بود کودکی نکرد و از کودکی خیر ندید و مهارت زندگی کردن را نیاموخت. آیا می دانی شادیهای کودکی را تجربه نکرد. بنابراین نمی تواند شاد باشد و شاد زندگی کند و اکنون که نوجوان و یا جوانی شده نمی تواند مسائلش را حل کند و تصمیم درست بگیرد، از جهتی چون از نظر روانی و عاطفی هم رشد نکرده و نمی تواند با بزرگتر ها ارتباط برقرار کند. چرا که مسیر تکاملی را وارونه طی کرده در کودکی او را بزرگ کردید و نگذاشتید کودکی کند و حالا که بزرگ شده باید کودکی کند به راحتی هر دو دوره را از دست می دهد.
امید است که شما هم به این نتیجه رسیده باشید که کودکان ما نیازی به تیزهوش بودن و نابغه شدن ندارند، اما نیاز دارند که بدانند چگونه زندگی کنند و بتوانند توانائیهای خود را بشناسند و آنها را بکار گیرند، حقشان این است که مطابق شخصیتشان پرورش داده شوند تا شاد باشند و شاد زندگی کنند و از زندگی لذت ببرند، نه این که بار آرزوهای ما را به دوش بکشند.
سوال بسیاری از اولیا این است که چه زمانی و چگونه علاقه به مطالعه، کتاب و کتابخوانی را در کودکان ایجاد کنیم؟ خدمت این دسته از اولیا و کلیه عزیزان باید عرض کنم که هیچگاه کتاب خواندن برای کودکان زود نیست؛ جنین زمانی که در رحم مادر قرار دارد، می تواند حالات روحی و روانی و صدای مادر را تشخیص داده و در مقابل واکنش نشان می دهد. وقتی از مادری شاد و خندان که می رقصید و آواز می خواند سونوگرافی بعمل می آورند جنین در رحم برایش دست می زد. 
بسیاری از روانشناسان کودک توصیه می کنند از زمانی که نوزاد متولد می شود، کتاب خواندن برای او ضروری است. بیان این نکته ضروری است گرچه در این زمان کودک شما معنی کلمات را متوجه نمی شود ولی شنیدن صدای شما توجه کودک را به اصوات برمی انگیزد و او را کمک می کند تا مهارت شنیداری که یکی از چهار مهارت مهم زبان آموزی است را توسعه دهد. 
حال که اهمیت کتاب و کتاب خوانی در زندگی کودک مشخص شده وظیفه داریم که به او یاد دهیم عاشق کتاب شود، این امر زمانی اتفاق می افتد که او روزانه شما را مشغول مطالعه ببیند آن وقت درک خواهد کرد که خواندن ارزشمند است.
شما وظیفه دارید که از همان کودکی، کتابهای رنگارنگی با رنگهای شاد و با کاغذ مرغوب را که با موضوعات دنیای کودکان نزدیک است را تهیه کنید و سپس در یک فضای عاطفی و آرام در قالب بازی با حرکات نمایشی و ایجاد سر و صدای خنده دار برای کودک بخوانید و هر جا لازم بود، تصویر مربوط به موضوع را به او نشان دهید و از او نظرخواهی کنی و یا هنگام خواندن از او سوالاتی را بپرسی و فرصت پاسخ گویی را فراهم کنید تا دقت او بیشتر شود. سعی کنید با کودک سری به کتابخانه های عمومی بزنید و یا از نمایشگاه های سراسری کتاب به همراه کودک بازدید کنید. بمناسبت های مختلف مثلا جشن تولد کتاب به او هدیه دهید.
پول در اختیار او قرار دهید تا کتاب بخرد. با این گونه کارها شما می توانید زمینه رشد فکری را در او آغاز و استعدادش را تقویت کنید.  
دلایل ضعف دانش آموزان دوره ابتدایی در درس دیکته:

به طور کلی پس از بررسی و تجزیه و تحلیل اشکالات دیکته دانش آموزان دوره ابتدایی به دو دسته تقسیم می شود:
الف: اشکالات آموزشی که مشخص است به چه اشکالاتی گفته می شود این اشکالات مربوط به شیوه تدریس معلم، فضای فیزیکی کلاس، مدرسه، حالات روحی و روانی دانش آموز و غیره می باشد و عبارتند از:
۱- ممکن است کلمه از طرف معلم درست تلفظ نشود.
۲- حرکات اضافی معلم در کلاس که باعث حواس پرتی می شود.
۳- کمبود فضای آموزشی و کمبود میز و نیمکت که ممکن است باعث خستگی دانش آموز شود.
۴- تکرار و هجی کردن دیکته توسط دانش آموزان موقع نوشتن.
۵- دانش آموز معنا و مفهوم کلمه را نمی فهمد یا از قبل نفهمیده است نمی تواند آن را درست بنویسد.
۶- متناسب نبودن متن دیکته از نظر کمیت و مقدار با پایه تحصیلی و سن دانش آموز به علت زیادی دانش آموز بعد از مقداری نوشتن خسته می شود و دیگر نمی تواند درست بنویسد.
۷- غوطه ور شدن دانش آموز در حالات روحی و روانی خود.
۸- تند گفته شدن دیکته از طرف معلم که باعث خستگی و کم دقتی می شود.
۹- عدم تسلط معلم بر شیوه و روش تدریس.
۱۰- نداشتن تمرین و تکرار کافی توسط دانش آموز و نشناختن حروف، صدا و قواعد مربوط به املا.
ب: اشکالات مربوط به تمرین های خاص
در اینگونه اشکالات معلمین مبتکر و خلاق تمرین های خاص را به جای رونویسی های معمولی طراحی می کند تا ضمن جلوگیری از هدر رفتن وقت دانش آموز استعداد او را بارور سازند.
۱- ضعف در مهارتهای حرکتی دانش آموز در مهارتهای حرکتی و نارسا نویسی و بیقراری و تندخویی
۲- وجود حروف هم صدا در ادبیات فارسی مانند (ذ – ز – ض – ظ) و غیره
۳- وجود ضعف شنوایی در بعضی از دانش آموزان و عدم آگاهی معلم از این موضوع و جا گذاشتن کلمات.
۴- بیماری، مسائل و مشکلات خانوادگی دانش آموز
خطا در ادراک بصری حروف (حافظه دیداری و…)را می توان از جمله اشکالات مربوط به تمرینات خاص را برشمرد.

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false