×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
مهر مدارس باز می‌شود؟


به گزارش پایگاه خبری پژواک لرستان/ اما و اگرهای بازگشایی مدارس موضوعی تکراری شده است، مسوولان صحبت از لزوم بازگشایی مدارس می‌کنند و گاهی به دلیل خیزهای کرونا آن را عملی نمی‌دانند. واکسیناسیون همه عوامل آموزش و رعایت صد درصدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی دانش‌آموزان مقدمات آموزش حضوری است و تنها یک ماه زمان باقی است.

اعلام واکسیناسیون معلمان در مردادماه از سوی وزیر بهداشت و آموزش و پرورش جرقه‌های امید برای بازگشایی مدارس را زد. وزیر آموزش و پرورش و دیگر مقام های این وزارتخانه هم صحبت از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ کردند که سبب شد بوی مهر و مدرسه به مشام برسد. 

از سویی برخی دانش‌آموزان به کلاس‌های غیرحضوری و آنلاین عادت کرده‌اند. دوست دارند به دلیل یا به بهانه شیوع ویروس کرونا در خانه درس بخوانند و والدین نگران از سلامتی فرزندان هستند به ویژه در برابر سویه دلتای کرونا که کودک و جوان نمی شناسد.

واکسیناسیون معلمان هم از ۹ مردادماه در حال انجام است با این عناصر نتیجه معادله مساوی می شود با بازشدن مدارس؟

برخی از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان که درک و ترس بیشتری از ویروس کرونا دارند، یکی از والدین می‌گوید: فرزندم کلاس دوم دبستان است، به خاطر شرایط کنونی کرونا اصلا رغبتی برای حضورش در مدرسه را ندارم، رغبتی برای استفاده از ماسک ندارد چون هروقت استفاده می‌کند، احساس تنگی نفس به او دست می‌دهد.

فاطمه که یک فرزند دانشجو هم دارد، ادامه داد: بازگشایی مدارس باید حتما بر اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازسوی دانش‌آموزان باشد، اما کودکان دبستانی تمایلی به استفاده از ماسک ندارند و مفهوم فاصله‌گذاری  اجتماعی را هم کامل متوجه نمی‌شوند و چون از واکسن برای کودکان فعلا خبری نیست، این بازگشایی می‌تواند برای مقطع دبستان خطرناک‌تر از متوسطه باشد.

وی اضافه کرد: واکسینه شدن معلمان نمی‌تواند بیماری را کنترل کند دانش آموزان به طور یقین مانند گذشته به هم نزدیک و بیمار می شوند یا بدون علامت مبتلا و ناقل می شوند.

باید منتظر ماند که کرونا تا مهرماه چند نوع دیگر خود را نمایان می‌کند و چند درصد معلمان تا زمان بازگشایی مدارس واکسینه می‌شوند و برنامه واکسیناسیون دردولت جدید و وزارت آتی چگونه پیش خواهد رفت.

وزیر آموزش و پرورش: با ایمنی جمعی مدارس باز می‌شود

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تمامی تدابیر بهداشتی برای بازگشایی مدارس در مهرماه صورت گرفته است و خانواده‌ها نگران نباشند چون هیچ کاری در این خصوص، بدون هماهنگی با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا انجام نخواهد شد.

وی در بیان جزئیات بازگشایی مدارس افزود: دور بودن طولانی مدت دانش‌آموزان از مدارس تبعات و آسیب‌های جدی به دنبال دارد؛ لذا مطابق پروتکل های وزارت بهداشت، بازگشایی مدارس از اول مهرماه انجام خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: در این طرح، قرار است؛ رانندگان سرویس‌های مدارس، مربیان مهدهای کودک و هر فردی که در مجموعه آموزش و پرورش و در کادر مدرسه فعالیت دارد، واکسینه شود. ما خدمات لازم را برای واکسینه کردن تمام فرهنگیان فراهم کرده ایم و از سوی دیگر  با توجه به حضوری بودن مدارس، به معلمان توصیه می‌شود حتما واکسن بزنند.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز معتقد است: اگر مهر نشد، مدارس را از آبان یا آذر بازگشایی کنید؛ یونسکو و سازمان جهانی بهداشتی تاکید می کنند، بازگشایی مدارس را مستقل از واکسیناسیون برنامه ریزی شود. معتقدم اگر مدارس سه روز در هفته فعالیت کنند، بهتر از آن است که تعطیل باشند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه در صورتی که ایمنی جمعی حاصل شود، مدارس مهرماه امسال بازگشایی خواهد شد گفت:‌ مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد که بازگشایی تاثیر چندانی بر شیوع کرونا نداشته است، ولی با این وجود تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم هرچند که علاقه ما آموزش حضوری ولو یک روز در هفته است.

وی اظهار کرد که معلمان و کادر مدارس شامل مشاوران و مربیان تربیتی در مجموع ٩٢٠ هزار نفر هستند که در ارتباط با دانش‌آموزان قرار می‌گیرند و در مرداد واکسینه می‌شوند،در باره رانندگان سرویس مدارس هم چون هنوز تعداد دانش‌آموزن و مسافت مشخص نشده است، واکسینه نشده اند اما شهریورماه و قبل از شروع سال تحصیلی تصمیم‌گیری نهایی می‌شود و قول واکسیناسیون رانندگان را گرفته ایم.

مدیرکل سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: سناریوهای مختلف برای بازگشایی مدارس نوشته می‌شود، اما نمی‌توان به‌ طور قطعی زمان بازگشایی مدارس را اعلام کرد. با توجه به این موضوع که شرایط وضعیت اپیدمی بیماری کرونا در آینده مشخص نیست، نمی توان در خصوص بازگشایی مدارس نیز از الان تصمیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: احتمال دارد امکان بازگشایی مدارس در برخی از مناطق کشور وجود داشته باشد و در برخی دیگر به ناچار آموزش به صورت مجازی ادامه یابد.

برای هفت میلیون زیر ۱۸ سال واکسن تهیه می‌شود 

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز عنوان کرد: اصل باید بر بازگشایی مدارس از مهر ماه با شرط یک برنامه ریزی مناسب باشد. می توان رانندگان مورد تایید سرویس مدارس در آموزش و پرورش را از آخر مرداد ماه واکسینه کرد.  معلمان، کادر اداری مدارس و رانندگان سرویس‌ها می توانند برای مهرماه واکسینه شوند.

وی ادامه داد: قرار است واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال از چین و کوبا داشته باشیم و حدود هفت میلیون نفر از این گروه سنی که دارای بیماریهای زمینه ای و پرخطر هستند واکسینه شوند تا شاهد بازگشایی مدارس نیز باشیم.

پیشنهاد بازگشایی مدارس به ستاد کرونا ارایه شد

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا گفت: الزامات و شرایط خاص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به ستاد ملی کرونا پیشنهاد می‌شود. در خصوص ضرورت باز شدن مدارس بنا به دلایل مختلف آموزشی، اجتماعی جای تردید و ابهام وجود ندارد. همگان بر ضرورت و اهمیت آموزش حضوری اذعان و اتفاق نظر دارند و برای همین تلاش بر این است که با کاهش بیماری در کشور و افزایش روند واکسیناسیون، مدارس در کشور بازگشایی شود.

وی تاکید کرد: پیشنهاد بازگشایی مدارس همراه با الزامات و شرایط خاص اش به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ارائه می شود. روند واکسیناسیون در کشور در حال انجام است و امید داریم با افزایش سرعت در این امر، بتوانیم گروه های پرخطر بیشتری را واکسینه کنیم و اجازه شیوع بیماری را در کشور ندهیم.

به گزارش ایرنا، اگر تمام معلمان و رانندگان سرویس مدارس واکسینه شوند، باز هم ریسک بازگشایی مدارس بالاست چرا که دانش‌آموزان دوره متوسطه یک و دو را می‌توان متقاعد کرد که از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند اما آیا می‌شود دانش‌آموزان دوره ابتدایی را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاب کرد؟ کودک کلاس اولی که تازه از آغوش خانواده جدا شده است شاید دوست شدن با همکلاسی بهترین تسکین برای دوری از خانواده‌اش باشد. چگونه می‌توان او را مجبور به دور ماندن از همکلاسی در زنگ تفریح یا سرکلاس کرد؟

این موضوعات دغدغه بسیاری از خانواده‌ها است که برای جلوگیری از ابتلا فرزندان خود به کرونا و یا انتقال آن به خانواده نگرانی دارند، اگرچه به گفته بسیاری از پزشکان کودکان بیشتر به عنوان ناقل ویروس، اغلب این بیماری را بدون هیچ علامتی یا با علایم خیلی خفیف به سلامت رد می‌کنند اما این سلامت به ویژه با شیوع سویه تهاجمی دلتا و لامدا یقینی و قطعی نیست. Mr

false
true
false
false

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false